دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1403 - 11:34

سعید جلیلی: باید از دانشگاه‌ها برای حل مشکلات کمک گرفت/ دنیا را به دو سه کشور محدود نکنیم

سعید جلیلی: باید از دانشگاه‌ها برای حل مشکلات کمک گرفت  دنیا را به دو سه کشور محدود نکنیم
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت سایه یک گفتمان است که باید در هر دانشگاه وجود داشته باشد، گفت: در صورت پیروزی در انتخابات، تحول و اصلاح روند تشکیلاتی و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها را از ترم جدید آغاز خواهیم کرد.
کد خبر : 917895

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز چهارشنبه در نشست با جمعی از اساتید کشور در دانشگاه تهران ضمن شنیدن پیشنهادات، انتقادات و درخواست‌های آنها که حول موضوعات استقلال، روش اداره، احیای الگوی زن مسلمان، تاکید بر توان تولید بدون نیاز به واردات، از سرگیری رابطه با صنعت و تکیه بر توان نخبگان در دانشگاه‌ها بود، اظهار کرد: در چند سال گذشته چندین جلسه با اساتید داشته‌ام و حرف بنده با آنها این بوده که حق دانشگاه‌ها، نقش آفرینی در بخش‌های مختلف کشور است.

وی افزود: دولت سایه یک گفتمان است نه تشکیلات، باید همه در این مسیر به ائتلای کشور کمک کنیم، چه دولت رقیب، چه رفیق و چه خودمان پیروز شویم.

جلیلی ادامه داد: یک کمک این است که کار خوب را در جامعه تعریف کنیم و یک کمک دیگر این است که کاری که کم و کاستی دارد و یا خطا پیش می‌رود را بیان کنیم تا در مسیر درست قرار بگیرد.

جلیلی تصریح کرد: یک رویکرد این است که نگاه حداقلی به دانشگاه داشته باشیم، به صرف این که یک جایی باشد که دانشجو تربیت شود؛ رویکرد دیگر این است که به این ظرفیت بزرگی که که تمام عمر استاد و دانشجو صرف کسب علم شده را به چشم یک ظرفیت بزرگ نگاه کنیم.

وی بیان کرد: در کشوری هستیم که دریایی از فرصت‌ها و انبوهی از مشکلات را داریم؛ ما می‌گوییم یک جهان فرصت داریم و این شعار، رویکرد ما در اداره کشور در چهار سال آینده است.

جلیلی گفت: ما امروز در یک بزنگاه تاریخی و فرصت کم‌نظیر هستیم؛ اگر شما امروز یک جهان فرصت دارید، ثمره‌اش باید یک ایران جهش باشد؛ اینجاست که نقش دولت و رییس جمهور اهمیت پیدا می‌کند که چگونه می‌خواهد این موضوع را عملی کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: این هدف محقق نمی‌شود مگر آنکه هر ایرانی یک نقش پرشکوه داشته باشد؛ هرکس استعدادی دارد باید به میدان بیاید؛ مثال واضح دانشگاه‌ها هستند، ابتدا باید از دانشگاه‌ها برای حل مشکلات کمک گرفت.

وی تاکید کرد: دستگاه دیوان سالاری برخی اوقات ساز و کاری را تعریف می‌کند که از این نقش آفرینی جلوگیری می‌کند.

جلیلی افزود: رشد هشت درصد وقتی محقق می‌شود که رییس جمهور باید اولویت‌بندی کند و به تحقق آنها بپردازد و به اصطلاح نقطه‌زنی کنند.

جلیلی گفت: در مناظره اول برخی دوستان می‌گفتند اجرای برنامه هفتم بودجه بزرگی می‌خواهد و نمی‌شود به این راحتی آن را تامین کرد؛ برخی هم می‌گفتند این برنامه هم مثل برنامه ششم اجرا شدنی نیست.

وی ادامه داد: اگر شما از رشد و بهره وری صحبت می‌کنید، یکی از عواملش سرمایه است؛ یک موضوع مهم آن نیروی متخصص انسانی است؛ آن موقع بحث سرمایه در اولویت دوم قرار می‌گیرد؛ موضوع دیگر مدیریت است؛ در گذشته کسانی را داشتیم که ایده‌های خوبی داشتند ولی نتوانستند مدیریت کنند.

جلیلی با بیان اینکه دانشگاه در جهش کشور باید نقش ایفا کند اظهار کرد: اگر برای دانشگاه ماموریت تعریف شود، بودجه‌ای که در تشکیلات دیوان سالاری به هدر می‌رود و نتیجه هم نمی‌دهد، می‌تواند در اختیار دانشگاه‌ها قرار بگیرد که قطعا جواب خواهد بود.

جلیلی تصریح کرد: دانشجو وقتی احساس می‌کند از توانایی او استفاده نمی‌شود، به فکر مهاجرت می‌افتد؛ وزارت علوم باید در پشتیبانی و حمایت از تمام وزارت‌خانه‌ها کمک کند و نخبه تحویل آنها دهد.

جلیلی با بیان اینکه باید در عرصه‌های مختلف از ظرفیت دانشگاهی استفاده کرد گفت: نباید به عده محدود نفرات تشکیلات دیوان‌سالاری اکتفا کرد؛ بیش از اینکه دانشگاه به دولت نیاز داشته باشد، دولت به دانشگاه نیاز دارد؛ حتما عده‌ای در مقابل تغییر تشکیلات و سپردن کار به دانشگاه‌ها مقاومت خواهند کرد.

وی افزود: ما باید بدانیم امروز در چه موقعیتی هستیم؛ اگر ما از میدان و عرصه جهانی شناخت درست نداشته باشیم، فرصت هارا از دست خواهیم داد؛ امروز فرصت‌هایی در عرصه جهانی و سیاست‌های بین الملل داریم که در تاریخ بی سابقه است؛ دنیا را نباید به دو سه کشور محدود کنیم.

جلیلی یادآور شد: فناوری‌های جدید در حال تغییر قدرت‌ها است؛ اگر در فناوری عقب بیفتیم از دنیا و مناسبات جدید جا خواهیم ماند؛ اگر ما امروز در برخی عرصه‌ها تصمیمات مناسب نگیریم، نه چهار سال بلکه چهل سال عقب خواهیم افتاد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته