دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1403 - 10:42
در نشست خبری بین‌المللی؛

طحان‌نظیف: در جمهوری اسلامی خواست و اراده مردم اثرگذار است

طحان‌نظیف: در جمهوری اسلامی خواست و اراده مردم اثرگذار است
سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه داخلی و بین‌المللی انجام شد، گفت: پس از شهدای پرواز اردیبهشت ما شاهد افتتاح مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بودیم، این‌ موضوعات نشان می‌دهد که نظام اسلامی ما از اقتدار برقرار است و سریعا به سراغ انتخاب ملت می‌رود؛ چرا که در نظام ما خواست و اراده مردم اثرگذار است.
کد خبر : 919195

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در آستانه برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری نشست خبری بین‌المللی هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان دقایقی قبل در تالار قلم کتابخانه ملی آغاز شد.

سخنگوی شورای نگهبان در این نشست خبری که با حضور خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شود، به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد.

مخاطبان می‌توانند این نشست خبری را به صورت زنده از طریق پایگاه اطلاع رسانی و کانال آپارات شورای نگهبان به نشانی aparat.com/shora_gc مشاهده کنند.

هادی طحان‌نظیف در این نشست خبری ضمن خوش‌آمدگویی به نمایندگان اصحاب رسانه و تبریک اعیاد اظهار کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک قانون مترقی است. در اصل ۱۳۱ این قانون برای شرایط فقدان رئیس جمهور پیش‌بینی‌هایی در نظر گرفته شده از جمله اینکه ظرف مدت ۵۰ روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.   در عمل نیز همین مسیر با رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی طی شد.

وی افزود: در همین مدت ما افتتاح دو مجلس مهم را در کشور داشتیم؛ افتتاح ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و افتتاح دوازدهم دوره مجلس شورای اسلامی که این اتفاقات نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی از یک استحکام و اقتدار قوی برخوردار است و در نظام سیاسی ما خواست و اراده مردم مهم و اثرگذار است.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: از همان روزی که رئیس جمهور به شهادت رسید، جلسات هماهنگی برای برگزاری انتخابات برگزار شد و طبق قانون هیئت‌های نظارت برای نظارت بر فرآیند انتخابات کار خود را آغاز کردند. در ادامه از داوطلبان شرکت در انتخابات ثبت نام شد و سپس بررسی صلاحیت‌ها صورت گرفت و اکنون در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم. همچنین تمام این فرایند‌ها طبق برنامه‌های قبلی و بدون هیچ گونه نقصی در بازه کمتر از ۴۰ روز انجام شد که این امر در بین نظام‌های سیاسی کم‌نظیر است. در این راستا از تلاش‌های شبانه روزی کارکنان وزارت کشور و همکارانم در شورای نگهبان تشکر می‌کنم.

طحان نظیف افزود: ۸۰ نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند و پرونده این افراد براساس استعلام‌های صورت گرفته از مراجع قانونی بررسی شد و در نهایت ۶ نفر از این داوطلبان بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی احراز صلاحیت و معرفی شدند.

وی با بیان اینکه در انتخابات فردا حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در بیش از ۹۵ کشور در نظر گرفته شده و وزارت کشور و شورای نگهبان و سایر دستگاه‌ها آماده برگزاری این رویداد مهم هستند. همچنین در هرشعبه ۳ الی ۴ ناظر ازشورای نگهبان حضور خواهند داشت و سازوکار به گونه‌ای طراحی شده که نمونه‌ای کم نظیر از جمع سپاری امر سیاسی در دنیا است.

وی ادامه داد: این ناظران از اقشار مختلف مردم هستند و علاوه بر این، نمایندگان نامزد‌ها نیز برای نظارت در شعب اخذ رای حضور دارند. علاوه بر این نمایندگان نامزد‌ها در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات و وزارت کشور نیز برای نظارت بر فرآیند برگزاری انتخابات حضور دارند.

طحان نظیف با تاکید بر اینکه شورای نگهبان آرای مردم را حق الناس و خود را پاسداری این آرا می‌داند، عنوان کرد: جریان‌های سیاسی مختلف در این دوره از انتخابات نیز حضور دارند و ما در این روز‌ها یک رقابت جدی را میان نامزد‌های انتخابات شاهد هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره فرایند نظارت بر شعب اخذ رای مستقر در خارج از کشور عنوان کرد: ناظران انتخاباتی در تمام شعب اخذ رای چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور حضور خواهند داشت و بر فرایند‌های طبق قانون نظارت خواهند کرد. البته به طور کلی در یک روز انجام می‌شود و مدت زمان آن نیز طبق قانون ۱۰ ساعت در نظر گرفته شده است که در صورت ضرورت طبق ضوابط قانونی قابل تمدید خواهد بود.

وی افزود: همچنین ذکر این نکته هم مهم است که تفاوتی میان شعب داخل و خارج از کشور وجود ندارد و سازوکار‌های قانونی اعمال خواهد شد؛ همانطور که در داخل کشور هیئت‌های اجرایی و نظارت داریم در خارج از کشور نیز این هیئت‌ها فعالیت می‌کنند و از عموم مردم و معتمدین در آنها استفاده می‌شود؛ همچنین تعرفه‌ها ارسال شده و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

طحان نظیف همچنین در پاسخ به سوالی درباره شیوه نظارت شورای نگهبان بر شعب سیار خاطرنشان کرد: ناظران انتخابات در تمام شعب اخذ رای حضور دارند و به طور متوسط در هر شعبه ۳ الی ۴ ناظر را داریم که بر فرآیند انتخابات در آن شعبه نظارت می‌کند و این فرایند در شعب ثابت و سیار به یک شکل خواهد بود و بر فرآیند اخذ رای نظارت کاملی وجود خواهد داشت. در کنار نظارت ناظران شورای نگهبان و همچنین نمایندگان نامزدها، سامانه مردم ناظر نیز قابل استفاده و در دسترس عموم است؛ بنابراین هیچ نگرانی نسبت به نظارت بر شعب ثابت یا سیار اخذ رای وجود ندارد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره میزان مشارکت احتمالی در انتخابات فردا گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به طور میانگین هر سال یک انتخابات در کشور برگزار شده  و انتخابات پیش رو چهل و دومین انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران است که عدد قابل توجهی است. اینکه در این زمان اندک و کمتر از ۴۰ روز بعد از شهادت رئیس جمهور انتخابات در حال برگزاری است نشانگر این است که در این نظام سیاسی اراده و خواست مردم جایگاه بسیار بالایی دارد. در این زمان کم تمام تغییرات برای حضور مردم فراهم شده است بنابراین مردم ان‌شاءالله حضور پیدا می‌کنند و از حق تعیین سرنوشت خود استفاده می‌کنند.

طحان نظیف درخصوص علت مخالفت شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیک نیز عنوان کرد: فرایند برگزاری انتخابات دارای ۲۵ مرحله است که بخش عمده‌ای از آنها در حال حاضر به صورت الکترونیکی در حال انجام است، اما درباره موضوع اخذ و شمارش آرا به صورت الکترونیک، در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرحله اول در چهار حوزه و در مرحله دوم در ۸ حوزه این شیوه را استفاده کردیم که رضایت بخش بود، اما با توجه به زمان اندکی که برای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری داشتیم فرصت اندکی برای بررسی شرایط و طراحی نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌های متناسب با انتخابات فراهم نبود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره انصراف نامزد‌های انتخاباتی و امکان جلوگیری از این اتفاق خاطرنشان کرد: شورای نگهبان از نیات و انگیزه‌های درونی افراد اطلاع ندارد. علاوه بر این در قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز چنین چیزی پیش بینی نشده که از ثبت نام چنین افرادی جلوگیری شود چرا که تشخیص چنین موضوعی نیز امکان‌پذیر نیست و به نیات افراد برمی‌گردد. در ادوار مختلف شاهد بودیم که جریانات سیاسی مختلف پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها افراد وارد رقابت‌های انتخاباتی شدند و بعد از گذشت مدت زمانی از تبلیغات، یک یا چند کاندیدا به دلایل مختلف از جمله مواجهه با عدم اقبال عمومی یا ائتلاف با سایر کاندیدا‌ها انصراف داده‌اند.

وی درباره اینکه در صورت دو مرحله‌ای شدن انتخابات پیش رو، آیا امکان اخذ رای در مرحله دوم انتخابات به صورت الکترونیکی وجود دارد تاکید کرد: با توجه به کمبود زمانی که عملاً با آن مواجه هستیم در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود نیز انتخابات به شیوه دستی برگزار خواهد شد.

طحان نظیف درخصوص تمهیدات در نظر گرفته شده برای اخذ رای حجاج عنوان کرد: همانطور که در ابتدای این نشست هم عرض کردم هماهنگی‌های لازم برای برگزاری انتخابات در بیش از ۹۵ کشور انجام شده است. البته در معدودی از کشور‌ها از جمله عربستان موافقت لازم هنوز صورت نگرفته و مسئولان اجرایی انتخابات و وزارت امور خارجه در حال رایزنی و هماهنگی با مقامات دولت عربستان سعودی برای اخذ رای از حجاج هستند. این موضوع برای ما اهمیت دارد و امید است که دولت این کشور با توجه به رویکرد‌های جدیدی که در پیش گرفته شده همکاری لازم را داشته باشد.

وی درباره ممانعت کانادا با برگزاری انتخابات در این کشور گفت: البته کشور کانادا مخالفت خود را با برگزاری انتخابات اعلام کرده و ما متاسف هستیم که ایرانیانی که علاقمند به مشارکت در انتخابات دارند به دلیل سیاست‌های برخی کشور‌ها از مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت خود محروم شدند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نهاد‌های بین‌المللی در زمینه نظارت بر انتخابات ایران نقشی ایفا می‌کنند؟ گفت: مدل نظارت انتخابات در کشورمان مدلی مردمی است و برای تک تک ناظران آرای مردم مهم و حق الناس محسوب می‌شود و تعداد فراوان ناظران و عوامل نظارتی ناشی از این است که همه صیانت از آرا را در دستور کار خود دارند. تجارب خوبی در این خصوص داریم و حاضریم تجارب خود را در اختیار کشور‌های دیگر قرار دهیم. مدل نظارت بر انتخابات جمهوری اسلامی ایران مدل جمع سپاری است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره زمان اعلام نتایج انتخابات ۸ تیر خاطرنشان کرد: به محض اتمام فرایند رای گیری آغاز شمارش آرا را خواهیم داشت و معمولاً کار شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری سریع‌تر از انتخابات‌های دیگر صورت می‌گیرد؛ بنابراین هر زمان که شمارش آرای هر شعبه اخذ رای به پایان برسد، جمع‌بندی صورت می‌گیرد و به محض تجمیع آرا، نتایج اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته