دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون اول قوه قضائیه در نشست خبری:

۴۴۳ پرونده قصاص به سازش منجر شد/ تعیین تکلیف روغن‌های خارجی موجود در گمرک بندرعباس 

۴۴۳ پرونده قصاص به سازش منجر شد  تعیین تکلیف روغن‌های خارجی موجود در گمرک بندرعباس 
معاون اول قوه قضائیه از تعیین تکلیف روغن‌های خارجی موجود در گمرک بندرعباس خبر داد و گفت: ۴۴۳ پرونده مربوط به قتل را با گذشت اولیای دم به صلح و سازش رساندیم.
کد خبر : 917655

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری حجت‌الاسلام حمزه خلیلی معاون اول قوه قضائیه صبح امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد  در ساختمان ستاد مرکزی قوه قضائیه برگزار شد.

خلیلی که سمت ریاست ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه را نیز برعهده دارد درباره این هفته گفت: این ایام فرصت هایی برای ما ایجاد می‌کند. اول اینکه می‌توانیم یاد و خاطره شهدای عزیز به ویژه شهدای قوه قضائیه و در راس آن‌ها شهید بهشتی را گرامی بداریم تا اندیشه و نگاه آن‌ها در زمینه‌های معرفتی و اجرایی زنده بماند تا نسل جوان ما بداند این بزرگان چگونه فکر می‌کردند و مفاهیم عدالت را چگونه تعریف می‌کردند و چطور فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را مرتفع کردند. در شرایط فعلی نیاز داریم اندیشه‌های شهید بهشتی را زنده نگه داریم. 

وی افزود: شهید بهشتی به‌رغم مشاغل سنگین اجرایی، جلسات علمی شان را ترک نکردند. در مبحثی که در رابطه با شناخت دارد اعلام می‌کند جوانان بیایید عاشق شوید. وقتی این بحث مطرح می‌شود می‌گوید عقل ما محاسبه‌گر است و منافع خود را می‌بیند؛ البته نمی‌گوییم کلاً عقل را کنار گذاشت اما چون زیادی محاسبه‌گر است نباید فقط به بسنده کرد. پس باید به سمت عشق که همان خداست برویم. شخص عاشق از زخم زبان‌ها خسته نمی‌شود و عشق به خدا و عشق به کار، او را خستگی‌ناپذیر می‌کند. همانطور که شهید رئیسی بود. 

۴۴۳ پرونده قصاص به سازش منجر شد/ تعیین تکلیف روغن‌های خارجی موجود در گمرک بندرعباس 

وی افزود: باید عملکردمان را به مردم بگوییم، چون این دانستن حق مردم است. همانطور که امیرالمومنین به مردم خود گفت من نباید پنهان کاری کنم و همه چیز را با شما مطرح کنم. به همین بهانه ما می‌خواهیم بگوییم که در سال گذشته چه اتفاقاتی در قوه قضائیه رخ داده است، چه چالش‌هایی داشته و چگونه از پس این چالش‌ها برآمده است. ما سطوح مختلفی داریم که سطوح مختلفی دارد. در محور اول که رسیدگی به پرونده‌های قضائی است، ما با دو متغیر مواجه هستیم که نابسامانی اقتصادی است که باعث بروز اختلافات و درگیری می‌شود و این باعث افزایش تعداد پرونده‌های قضائی است. ما در سال گذشته با این افزایش مواجه شدیم اما سطح میانگین زمانی رسیدگی به پرونده‌ها را تا ۱۰ درصد کاهش دادیم. در محاکم تجدید نظر این عدد را به ۳۰ درصد رساندیم. در زمینه پرونده‌های معوق نیز ۸ درصد کاهش داشتیم. 

در شوراهای حل اختلاف ۸۰ درصد پرونده‌ها منجر به صلح و سازش شد

این مقام مسئول با بیان اینکه مسئله صلح و سازش هم برای ما اهمیت دارد و طبق آمار در پرونده‌های قائل صلح، ۴۲ درصد صلح و سازش داشتیم، ابراز داشت: در شوراهای حل اختلاف ۸۰ درصد پرونده‌ها منجر به صلح و سازش شد. در این میان ۴۴۳ پرونده مربوط به قتل را با گذشت اولیا دم به صلح و سازش رساندیم. اقدام مهم دیگر ما تمرکز بر پیشگیری از وقوع جرم بود. معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه موفقیت چشمگیری در این میان داشت. پیشگیری از تصادفات رانندگی ، پیشگیری از سرقت منازل و ۲۰ درصد کاهش دزدی از خودرو و منازل داشتیم. پیگیری امور ملاقات فرزندان طلاق، حمایت از اطفال و زنان آسیب دیده و... از دیگر کارهای معاونت پیشگیری بود. 

آغاز نشست خبری معاون اول قوه قضائیه

خلیلی اضافه کرد: احقاق حقوق عامه نیز بسیار برای ما اهمیت داشت. ما در زمینه حفظ اراضی طبیعی ۲۹۵۳ هکتار از اراضی به دولت بازگشت. در مجموع ۳۳۲۵۰ مورد رفع تصرف در اراضی ملی، جنگل‌ها و مراتع و... داشتیم. بیش از ۲۴۵ مورد موارد آلوده‌کننده محیط زیست (ادارات، سازمان‌ها، افراد) را پلمپ کردیم. بخش قابل توجهی از حریم رودخانه ها نیز آزاد شد. پرداخت  ۲۱ هزار میلیارد تومان جریمه آلایندگی از طرف پتروشیمی بوشهر یکی دیگر از اقدامات ویژه ما بود. 

وی با اشاره به عملکرد قوه در زمینه فضای مجازی گفت: ما ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار محتوای مجرمانه در فضای مجازی پالایش شد و در نتیجه ۳۰۰۰ حاسب بانکی مرتبط با قمار و شرط‌بندی مسدود شد. ۷ پرونده و ۱۲ مورد پرونده در مورد تخلف انتخاباتی شکل گرفت. در حوزه مبارزه با فساد آنچه که اهمیت دارد این است که بسترهای گناه را کنترل کنیم و ساختارها را اصلاح نماییم. قوه قضائیه در شال گذشته از طریق اداره کل بازرسی توانست این گلوگاه‌ها را شناسایی کند. سپس به متولی این بخش اعلام شد و بازرسی کل کشور پس از اعلام پیگیری کرد که چگونه اصلاح شد یا نشد. در کنار این اقدام اگر مسئله‌ای رخ دهد، طبیعتاً تشکیلات قضائی هیچ اغماضی نخواهد کرد و کسی که با وجود تذکر باز هم به عملکرد خود را تکرار می‌کند، سخت‌ترین برخورد با انها انجام خواهد شد. این اقدام باعث شد اموال زیادی به سمت بیت‌المال برگردانده شود. ۳۲۳ همت از اموال به بیت‌المال بازگشت. ۵۸ همت معوقات بانکی نیز وصول شد. ۴۰ همت از مطالبات دولت از برخی شرکت‌ها وصول نشده بود که این مورد نیز وصول شد.

جلوگیری قوه قضائیه از تعطیلی ۱۰۴۱ واحد تولیدی

معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: ما در سال گذشته توانستیم از تعطیلی ۱۰۴۱ واحد تولیدی جلوگیری کنیم و به همین میزان هم کارخانجاتی را احیا کردیم. این نشان می‌دهد از بیکاری چند هزار کارگران جلوگیری شد. بازرگانانی که عملکردشان مشخص بود شناسایی شدند و از ۵۰۰۰ نفر آنها ممنوعیت معامله‌شان لغو شد.

وی ادامه داد: ما در زمینه رفع مایحتاج عمومی بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم را تعیین تکلیف کردیم. همچنین ۶ هزار تن کنجاله سویا از گمرک آذربایجان شرقی آزاد شد. امروز می‌توان گفت نود درصد کالاهای بلاتکلیف در گمرکات تعیین تکلیف شد. 

حجت‌الاسلام خلیلی ادامه داد: سند تحول قوه قضائیه بسیار حائز اهمیت است ما در سال‌های اخیر برنامه‌هایی برای عملیاتی کردن این سند تحول داشتیم‌.

این مقام مسئول در قوه قضائیه با اشاره به این مطلب که امروز افتخار می‌کنیم که دستورات مقام معظم رهبری درخصوص سند تحول را اجرا کردیم، به تشریح پرداخت و گفت: این سند ۲۶۷ راهکار دارد و امیدواریم در سال جدید در کل کشور شاهد اجرای آن باشیم.

 معاون اول قوه قضائیه با اشاره به موارد اجرایی در این قوه یادآور شد: همچنین ما قانون الزام ثبت معاملات غیرمنقول را داریم. این قانون هم نیاز به آیین نامه و هم نیاز به ایجاد سامانه داشت که بخشی از آنها ایجاد شد و به موازات این سامانه‌ها آیین‌نامه‌های مورد نیاز نیز در حال تدوین است. آن چیزی که در تشکیلات قضائی و دولت رخ می‌دهد به صورت هماهنگ و منسجم رخ می‌دهد امیدوارم امسال نهایی شود. 

رضایت ۶۹.۷ درصدی مردم از عملکرد قوه قضائیه

وی افزود: دیدگاه مردم و نظر آن‌ها برای ما بسیار قابل توجه است. ما یک نظرسنجی مردمی سالیانه داریم که براساس آن، ۶۹.۷ درصد از پاسخگویان از عملکرد قوه قضائیه رضایت نسبی داشتند که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش رضایتمندی مردم را شاهد بودیم.

جهانگیر: سند تحول از نظر ساختاری و مدیریتی قابل بررسی است

اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه نیز در ادامه این نشست، ضمن تبریک بابت هفته قوه قضائیه وگرامیداشت یاد و خاطره شهدای قوه، در مورد سند تحول گفت: این سند از نظر ساختاری و مدیریتی قابل بررسی است. تلاش قوه قضائیه برای اصلاح قانون و فرآیندهایی که نیاز بود اصلاح شود در دستور کار قرار گرفت و ساماندهی شد و امروز شاهد این هستیم که فرآیند ها به روز شده است. در حوزه‌های مدیریتی هم چالش‌های موجود رصد شده و تلاش کردیم موانع موجود در اجرای سند شناسایی و رفع شود. این سند نیاز به تحول و تعالی دارد. روزآمدی سند در دستور کار قرار گرفته و با بررسی از منابع داخلی و خارجی، نسخه بهروز شده در ۷ فروردین امسال ابلاغ شد. که در آنجا محورهای جدیدی پیش‌بینی شده است.

اگر زندانیان وارد چرخه کار نشوند، شاهد بازگشت آن‌ها به زندان هستیم

وی درباره زندانیانی که با پابند تردد می‌کنند افزود: درزمینه کاهش جمعیت کیفری در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار زندانی با پابند الکترونیک در خارج از زندان هستند. ما به این باور داریم اگر زندانیان وارد چرخه کار نشوند، شاهد بازگشت آن‌ها به زندان هستیم. 

خلیلی نیز در این خصوص گفت: اشتغال زندانیان از مباحث جدی ماست و امروز شاهد ۴۴هزار ۹۵۶ نفر اشتغال مولد در زندان داریم. باز به این ارقام هم بسنده نمی‌شود و بیشتر سعی و تلاش ما بر این است که زمینه اشتغال زندانیان را فراهم کنیم تا مشغول کار شوند.

۴۴۳ پرونده قصاص به سازش منجر شد/ تعیین تکلیف روغن‌های خارجی موجود در گمرک بندرعباس 

آغاز بخش پرسش و پاسخ/ تعیین تکلیف شدن روغن‌های خارجی موجود در گمرک بندرعباس 

در ادامه این نشست، جهانگیر در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا در مورد تعیین تکلیف شدن روغن‌های خارجی موجود در گمرک بندرعباس گفت: آن بخش از روغن‌هایی که در بازار در اختیار کارخانجات تولیدی قرار گرفت، شرایط استاندارد را داشتند و بررسی‌های ما در این خصوص کامل است. در مورد آن بخش از روغن‌هایی که طی آزمایشات مشخص شده قابلیت استفاده ندارند، حتما به کشور مبدأ عودت داده می‌شود.

خلیلی در ادامه درباره دادگاههای برخط بیان داشت: در سال گذشته ۵۵۰ جلسه دادگاه برخط و ۵۳۰ هزار دادرسی الکترونیک داشتیم. ما عزم‌مان را جزم کردیم دادگاه‌های برخط را سریع‌تر و با شتاب بیشتر پیش ببریم. 

جهانگیری هم اضافه کرد: سرقت بزرگترین جرم در کشور ما بوده و سارقین بزرگترین مجرمان ایران هستند. به همین دلیل بحث پیشگیری از سرقت برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است . همه بخش‌ها در کنار هم مسئولیت هایی را برعهده گرفتند و در سال گذشته شاهد کاهش ۱۲ درصدی پرونده‌های سرقت بودیم. این امار ممکن است با آمار ۲۰ درصدی فراجا تفاوت داشته باشد که ما براساس پرونده‌های قضائی این آمار را اعلام می‌کنیم که این عدم تطابق را منطقی جلوه می‌دهد. در مورد پابند الکترونیک هم با پلیس همکاری بیشتری خواهیم داشت.

اعلام برنامه‌های هفته قوه قضائیه

پنج شنبه ۳۱ خرداد: تجدیدمیثاق رئیس قوه قضائیه و مسئولان عالی قضائی با آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) 

شنبه ۲ تیر: دیدار با مقام معظم رهبری و بعد از ظهر همان روز گردهمایی بزرگداشت هفته قوه قضائیه با روسای کل، دادستان‌ها و معاونین 

دوشنبه ۴ تیر: دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران دستگاه قضائی

چهارشنبه ۶ تیر: نشست با سفرای کشور‌های خارجی به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته