دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت :

از مصادیق بارز خدمت به حجاج ایرانی در این زمان اجازه برگزاری انتخابات در عربستان است

از مصادیق بارز خدمت به حجاج ایرانی در این زمان اجازه برگزاری انتخابات در عربستان است
حجت الاسلام نوب گفت: از مصادیق بارز خدمت به حجاج ایرانی در این زمان اجازه برگزاری انتخابات است، برای عربستان هزینه ای ندارد و خاطره خوشی را در ذهن زائر به یادگار می گذارد.
کد خبر : 919162

به گزارش گروه فرهنگ و جانعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست شورای برنامه ریزی وهماهنگی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری امروز به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب درمکه مکرمه برگزار شد و آخرین گزارش ها در حوزه های اجرایی، هواپیمایی، پزشکی ، مسکن  و چگونگی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری درعربستان ارائه گردید.

در ابتدای این جلسه ، حسن زرنگار سرکنسول کشورمان با اشاره به پیگیری ها  و مذاکرات صورت گرفته با مسئولان کشور میزبان در تهران و عربستان درخصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: برای برگزاری انتخابات در شهرهای مکه و مدینه و نمایندگی های سیاسی کشورمان مقدمات و ملزومات لازم فراهم شده است ولی تاکنون  تنها استقرار صندوق های اخذ رای  در سفارت و کنسولگری کشورمان درعربستان بلامانع است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پی ارائه این گزارش، با اشاره به اینکه برای نخستین بار است که حضور زائران ایرانی در حج با انتخابات ریاست جمهوری همزمان شده است، از سرکنسول کشورمان در جده خواست به پیگیری ها برای اخذ موافقت حضور زائران در انتخابات ادامه دهند تا حجاج از مشارکت در تعیین سرنوشت کشورشان محروم نشوند و با خاطره ای تلخ به کشور بازنگردند.

وی افزود: من بعنوان خادم حجاج این اتفاق(برگزاری انتخابات با مشارکت زائران) را به نفع هر دو کشور و از مصادیق خدمت به زائران می دانم  و تلاش می شود که هیچ نمود خارج از هتل و یا زحمتی بر کشور میزبان نداشته باشد. در بسیاری از کشورهای دیگر به مسافران و گردشگران کشورها اجازه می دهند که در انتخابات کشورشان شرکت کنند اینجا کسانی که مشرف هستند مسافر نیستند و مکرر از مسئولین و برادران عربستانی شنیده ایم که با اشتیاق به زائران می گویند: اهلا و سهلا بضیوف الرحمان و خدمه الحاج شرف لنا. و عربستان را به بلد دوم زائر تلقی می کنند، از مصادیق بارز خدمت به حجاج ایرانی در این زمان اجازه برگزاری انتخابات است، برای عربستان هزینه ای ندارد و خاطره خوشی را در ذهن زائر به یادگار می گذارد. 

در ادامه این جلسه، غلامرضا رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت به بازگشت نزدیک به 25 درصد زائران تا بامداد امروز به میهن اشاره کرد و هفتم و هشتم محرم را زمان پیش بینی شده برای آخرین پروازها از دوفرودگاه مدینه و جده به سمت ایران عنوان کرد.

این جلسه با گزارش شیخ اکبری رئیس ستاد حج و زیارت صدا وسیما در خصو نحوه پوشش و بازتاب عملیات حج درشبکه های مختلف رسانه ملی و محمد معصومی نماینده هواپیمایی درباره روند بازگشت زائران به کشورادامه یافت.

نماینده هواپیمایی با توجه به سخت گیری ها در کشور میزبان برای خارج کردن مایعاتی که در چمدان و ساک زائران  قرار داده می شود، تصریح کرد: هواپیمایی محدودیتی در این رابطه ایجاد نکرده بلکه این شیوه و دستورالعملی است که درکشور میزبان اجرا می شود و لازم است به زائران هرچه بیشتر اطلاع رسانی شود تا از قرار دادن هر گونه مایعات در بار خود بپرهیزند .

حجت الاسلام والمسلمین نواب هم ازدست اندرکاران عملیات اجرایی حج خواست که برای انتقال مناسب آب زمزم به کشور که مورد اصرار شماری از زائران است طراحی و تدبیر مناسب تا حج آینده صورت گیرد.

در ادامه این جلسه، دکتر سید علی مرعشی به افزایش مراجعات زائران در دو شهر مکه و مدینه به مراکز و درمانگاههای این مرکز اشاره کرد و با اشاره به اینکه هم اکنون 44 بیمار در بیمارستان هلال احمر و 25 نفر دیگر هم در بیمارستان های سعودی بستری هستند تعداد فوتی های حج تاکنون را 22 نفر اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه 8 بیمار در بیمارستان های عربستان از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می کنند، افزود: تاکنون  نزدیک به 50 بیمار با پروازهایی که به مقصد تهران انجام شده است به ایران منتقل شدند.

در پایان این نشست، جواد ملاحسنی مسئول مسکن عملیات حج  نیز در خصوص سامانه جامع اسکان که با هدف ساماندهی فرآیندهای اسکان و اجاره هتل ها در حال بهره برداری است، گزارش داد و به استفاده از بانک عملیاتی آن در حج امسال اشاره کرد و در عین حال گفت: این پروژه بزرگ هنوز به بهره برداری صد درصدی نرسیده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم در خصوص تمرکز درعملیات اسکان توصیه هایی ارائه و تاکید کرد: مدیریت و هدایت امر به نحوی باشد که زائر بتواند برای انتخاب محل اسکان خود از این سامانه استفاده کند.    

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب