دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خلق فرصت‌های انحصاری در عرصه صنعت

خلق فرصت‌های انحصاری در عرصه صنعت
در عرصه صنعت، میان منابع و خلاقیت در استفاده از آنها، رابطه مستقیم و غیر قابل انکاری وجود دارد. بهترین و گسترده‌ترین منابع، اگر در مسیری پویا و فرصت ساز به گردش در نیامده یا برخی از آنها تحت تاثیر سهل‌انگاری یا پیچیدگی بوروکراسی‌های اداری نادیده انگاشته شود، عملاً تبدیل به ثمره و خروجی مدنظر برای کشور نخواهد شد.
کد خبر : 916056

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، در عرصه صنعت، میان منابع و خلاقیت در استفاده از آنها، رابطه مستقیم و غیر قابل انکاری وجود دارد. بهترین و گسترده‌ترین منابع، اگر در مسیری پویا و فرصت ساز به گردش در نیامده یا برخی از آنها تحت تاثیر سهل انگاری یا پیچیدگی بوروکراسی‌های اداری نادیده انگاشته شود، عملاً تبدیل به ثمره و خروجی مدنظر برای کشور نخواهد شد.

سوال اصلی اینجاست که چگونه نسبت میان منابع موجود و خلاقیت در استفاده از آنها باید تبلور پیدا کند؟ به عبارت بهتر، چگونه می‌توان توان مولفه‌های کمی و کیفی کشور در عرصه صنعت و تجارت را با یکدیگر ادغام نمود تا شاهد تحقق نتیجه مطلوب در این حوزه باشیم؟

کشور عزیزمان در عرصه صنعت و تجارت دارای ظرفیت‌ها و استعداد‌هایی است که برخی ازآن‌ها بالفعل و برخی از آنها بالقوه هستند. بدون شک نخستین گام در خلق فرصت‌های انحصاری برای ایران اسلامی، احصاء دقیق ظرفیت‌ها و تبدیل آنها به آورده‌های کمی و کیفی خواهد بود.

در عرصه مدیریت پتروشیمی، این مسئله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و عزم مدیران این عرصه نیز ایجاد نسبتی دقیق میان "داشته ها"و"مطلوبیتها" است.

ما در عصر کنونی، برخی فرصت‌های ذاتی (معطوف به موقعیت جغرافیایی و منابع خدادادی) را در اختیار داشته و برخی فرصت‌های اکتسابی را نیز بر اثر تجربیات سال‌ها حضور در عرصه تجارت و صنعت و متعاقب زحمت و تلاش مدیران متعهد و متخصص خلق کرده ایم. آنچه اکنون موضوعیت دارد، همپوشانی و هم افزایی این فرصت‌های ذاتی و اکتسابی و تبدیل آنها به سرمایه است.

بسیاری از فرصت‌های اکتسابی، معطوف به "تدوین استراتژی دقیق کسب و کار"، " انعطاف پذیری حوزه صنعت در مواجهه با تقاضای بازار داخلی و جهانی"و " خلق مزیت‌های رقابت با دیگران"در این عرصه است. عزم مدیران جهادی کشور اسلامی و عزیزمان شکل گیری همین چرخه پایدار و جلوگیری از هدر رفت منابع ذاتی به واسطه فقدان مولفه‌های عملیاتی و فرصت ساز بوده و این روند، در سایه تکیه بر "داشته‌ها "و "دانش بومی" وتلفیق موثر این دو با یکدیگر خواهد بود.

مصطفی متدین - مدیرعامل شرکت مدیریت صنایع پتروشیمی 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته