دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1403 - 00:02
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

راهکار رفع چالش سرمایه‌گذاری ساخت‌وساز در تهران

راهکار رفع چالش سرمایه‌گذاری ساخت‌وساز در تهران
کارشناس صنعت مسکن گفت: شهرهای جدید در حومه تهران مانند شهر اندیشه، جزء مناطقی است که گنجایش فراوان سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان‌سازی را دارند.
کد خبر : 917294

سعید کلوندی در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه نبود گردش سرمایه در بخش مسکن چالش‌های فراوانی ایجاد را کرده است، گفت: نبود سرمایه در گردش در تمام حوزه‌های سرمایه‌گذاری جزء چالش‌های اساسی خواهد بود و مهمتر از آن در بخش مسکن به نسبت نقدینگی که در کشور وجود دارد با کمبود ساخت و ساز مواجه هستیم.

کارشناس صنعت مسکن افزود: متریال به کار رفته در ساخت وساز، تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده ساختمان‌سازی در کشور دارد به طوری که در شمال تهران هزینه ساخت‌وساز به نسبت مناطق جنوبی شهر تفاوت زیادی خواهد داشت.

دلایل ایجاد وضعیت نامناسب بازار مسکن

کلوندی اوضاع ساخت‌وساز را مطلوب ندانست و خاطرنشان کرد: به علت نوسانات زیاد قیمت مصالح و همچنین قیمت ارز، وضعیت ساخت‌وساز مناسب نیست و سازندگان ساختمان‌ها با مشکلات جدی در حوزه برنامه‌ریزی جهت ساخت‌وساز مواجه هستند.

کارشناس و فعال حوزه صنعت مسکن در ادامه گفت: در گذشته و با در نظر گرفتن ثبات قیمت، املاک به صورت پیش‌فروش ارائه می‌شدند و به تکمیل پروژه نیز کمک فراوانی می‌شد، اما در حال حاضر مسئله پیش‌فروش برای سازنده صرفه اقتصادی نداشته و کاهش ساخت‌وساز و رکود در بخش ساختمان‌سازی را به دنبال خواهد داشت.

ساخت‌وساز در تهران

وی افزود: منطقه ۵ تهران از لحاظ معاملات، بیشترین آمار معاملات خرید و فروش ملک را دارد و شهر جدید اندیشه، پرند و پردیس نیز در حومه تهران، جزء مناطقی بوده که گنجایش فراوان سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان‌سازی را دارند.

سامانه سبب کاهش قیمت اجاره‌بهای واحدها نشد

وی درباره کارکرد سامانه خودنویس افزود: این سامانه سبب کاهش قیمت اجاره‌بهای واحدها نشده زیرا برای این موضوع طراحی نشده و در واقع این سامانه جهت ثبت مشخصات فردی و املاک طرفین قرارداد خواهد بود و وظیفه ثبت سیستمی قراردادهای اجاره‌ای و قیمت‌گذاری توسط خود مالکین را بر عهده خواهد داشت.

کلوندی درباره اخذ وام ودیعه مسکن نیز گفت: مستاجران می‌توانند با ثبت اجاره‌نامه خود در سامانه خودنویس و ثبت درخواست وام ودیعه مسکن از بانک‌های منطقه سکونت خود وام اجاره مسکن تهیه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته