دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت آینده /۱۱

رئیس جمهور جدید برای ارزش افزوده تولیدات دانش‌بنیانی برنامه ارائه دهد

رئیس جمهور جدید برای ارزش افزوده تولیدات دانش‌بنیانی برنامه ارائه دهد
محقق دانش‌بنیان در حوزه ساخت تجهیزات و قطعات محصولات هوایی با بیان اینکه باید گلوگاه‌های تولید را شناسایی و رفع کرد، گفت: اگر مسیر‌هایی داشته باشیم و بتوانیم اقلامی که ارزش افزوده ندارند را از خارج تأمین کنیم و این انرژی صرف گلوگاه‌ها شود، می‌توان در شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید قطعاتی با ارزش افزوده بالاتر پرداخت.
کد خبر : 916697

رضا ادیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره نقش دولت در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان توضیح داد: اگر پروژه‌های کلان ملی در زمینه ساخت محصولات اجرا شود و اعتماد به پروژه‌های داخلی وجود داشته باشد، همه شرکت‌های دانش‌بنیان منتفع می‌شوند و این حوزه رونق پیدا می‌کند. به تبع آن لازم است اکوسیستمی ایجاد شود برای اینکه شرکت‌ها د ر حوزه‌های مختلف هم‌افزایی داشته باشند و در این بخش دولت‌ها می‌توانند کمک کنند. فضا‌های بانک اطلاعاتی را تقویت کنند، شبکه‌سازی کنند، نیاز‌ها را به‌درستی شناسایی کرده و پروژه‌ها را تعریف کنند. این‌ها اقداماتی است که می‌تواند باعث رشد شرکت‌ها شود.

کار‌های جزیره‌ای به اتلاف انرژی منجر می‌شود

محقق دانش‌بنیان در حوزه ساخت تجهیزات و قطعات محصولات هوایی با اشاره به مشکلاتی که مانع کار شرکت‌های دانش‌بنیان است، بیان کرد: گاهی می‌بینیم که کار‌های جزیره‌ای در کشور در حال انجام است؛ فعالیتی در یک حوزه انجام می‌شود و متوقف شده و به موازی آن یک فعالیت دیگر آغاز می‌شود. این موازی‌کاری‌ها انرژی را تلف می‌کند. همچنین در مواردی به دلیل تعامل غلط دولت، رقابت‌های ناسالم شکل می‌گیرد. به جای اینکه شرکت‌هایی که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند، هم‌افزایی کنند با هم رقیب می‌شوند که قیمت‌ها کاهش پیدا کنند و این مطلوب دولت یا سازمان‌های دولتی است.

این فعال حوزه دانش‌بنیان ادامه داد: برای حل این مشکل باید تقسیم کار درستی انجام شود و در هر حوزه‌ای متخصص مربوطه مشخص شده و دولت کار را به دست آنها بسپرد؛ اما الان به این صورت است که برای کاهش هزینه‌های ساخت، رقابت ناسالم ایجاد می‌کنند و شرکت‌ها به جای اینکه تمرکزشان را روی نحوه اجرا و کاهش هزینه‌ها و بهبود شرایط ساخت بگذارند، انرژی خود را صرف رقابت‌های ناسالم می‌کنند.

رقابت ناسالم و کار‌های موازی، بی‌انگیزگی ایجاد می‌کند

ادیبی خاطرنشان کرد: دولت و سازمان‌های دولتی باید به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری کنند که شرکت‌ها یکدیگر را رقیب خودشان ندانند؛ البته رقابت سالم مفید است؛ اما اینکه مجبور شوند تصمیمات غلطی بگیرند و رقابت‌های ناسالم داشته باشند، باعث می‌شود که انرژی تولید در کشور دچار اتلاف شود. انرژی‌هایی که در پروژه‌های مختلف صرف می‌شود، به جای اینکه جهت گرفته و برای افزایش تولید از آنها استفاده شود، دچار اتلاف می‌شود و اقدامات چندباره‌ای با شرکت‌های مختلف اتفاق می‌افتد که بی‌انگیزگی ایجاد می‌کند.

ارزش افزوده تولیدات دانش‌بنیانی

وی درباره فعالیت شرکت دانش‌بنیان متبوعش توضیح داد: این شرکت در زمینه ساخت تجهیزات و قطعات محصولات هوایی فعالیت می‌کند و ما در حوزه خودمان می‌توانیم ۱۰ درصد نیاز موجود در کشور را پوشش دهیم؛ البته حوزه هوایی گسترده است و شاخه‌های مختلفی دارد؛ اما رقابت‌های ناسالم مانع شده که ما به نقطه مناسب برسیم؛ زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان انتظار جهش‌های بزرگ و چند برابری دارند؛ اما این امکان فراهم نمی‌شود.

این محقق حوزه دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: با وجود این فضا به‌گونه‌ای است که ما امیدواریم اعماد بین سیاست‌گذاران شکل بگیرد که ما می‌توانیم سخت‌ترین کار‌ها را هم داخل کشور بومی کنیم و مانع از مهاجرت افراد متخصص شویم. فضا روبه رشد است هرچند سرعت رشد با آن چیزی که باید باشد متفاوت است.

باید گلوگاه‌های تولید دانش بنیانی را شناسایی و رفع کرد

ادیبی با بیان اینکه در بعضی از حوزه‌های دانش‌بنیان نمی‌توان همه قسمت‌ها را در داخل ساخت و تولید کرد، گفت: طبیعتا باید گلوگاه‌ها را شناسایی و آنها را رفع کرد؛ همچنین باید از ظرفیت تولید داخلی در سایر شرکت‌ها یا از خارج از کشور استفاده کرد؛ اما این تامین‌ها به‌سختی و با هزینه‌های چند برابری شکل می‌گیرد.

محقق دانش‌بنیان در حوزه ساخت تجهیزات و قطعات محصولات هوایی ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود هزینه‌های تولید بالا برود و بعضا ناچاریم قطعاتی که آورده دانشی ندارد تولید کنیم که باعث می‌شود بسیاری از انرژی ما صرف اقداماتی مانند تولید چرخ شود؛ اما اگر مسیر‌هایی را داشته باشیم و بتوانیم اقلامی که ارزش افزوده ندارند را از خارج تامین کنیم و این انرژی صرف گلوگاه‌ها شود، می‌توان در شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید قطعاتی با ارزش افزوده بالاتر پرداخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته