دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر صمت: هیچ بخشنامه‌ای نباید قبل از نظر کارشناسی صادر شود

وزیر صمت: هیچ بخشنامه‌ای نباید قبل از نظر کارشناسی صادر شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه هیچ بخشنامه‌ای نباید قبل از نظر کارشناسی صادر شود، گفت: از جمله چالش‌های مهم ما که مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود، مسئله تنظیم بازار است که امیدواریم با همکاری مردم و طرح‌های کارشناسی شده بتوانیم آن را حل کنیم.
کد خبر : 917495

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از موسسه مطالعات بازرگانی، عباس علی آبادی در جلسه مشترک با مدیران و پژوهشگران موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، اظهار داشت: ایران باید صنعتی شود، برای صنعتی شدن نیز، ضمن افزایش ارتباطات و تعاملات با جهان، باید به دنبال تولیدات و محصولات دانش بنیان بود و اگر دانش بنیان حرکت نکنیم ارزش افزوده چندانی تولید نخواهیم کرد.

وی افزود: باید به دنبال جذب پژوهشگران و متخصصان غیرایرانی در نهاد‌های پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان داخلی هم باشیم تا ظرفیت‌های دانشی کشور را ارتقا دهیم. موسسه مطالعات هم در این زمینه ضروری است برای تحقق این مهم از همه ظرفیت‌های پژوهشی داخلی و خارجی کشور استفاده کند.

وزیر صمت با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های و مسائل مهم پیش روی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: از جمله چالش‌های مهم ما که مورد تاکید رئیس جمهور شهید نیز بود، مسئله تنظیم بازار است که وقت زیادی از این وزارتخانه را به خود اختصاص داده است و ما امیدواریم که با همکاری مردم و به ویژه طرح‌ها و برنامه‌های صحیح و کارشناسی شده موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، بتوانیم به حل و فصل و رفع مشکلات موجود در این زمینه مبادرت ورزیم.

علی آبادی گفت: انتظار دارد موسسه در حمایت از سیاست‌ها و اقدامات وزارت صمت، جنبه محوری و پیشران داشته باشد و ضروری است با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های علمی و تخصصی اش، به نحوی عمل کند تا روی خط مشی و سیاستگذاری‌ها نیز تاثیر گذار باشد.

وزیر صنعت، توسعه بازرگانی را یکی از محور‌های اصلی توسعه کشور دانست و افزود: ایران یکی از کریدور‌ها و شاه را‌های حیاتی تجارت جهانی است که متاسفانه هیچ اقدام و مطالعه‌ای در این زمینه صورت نگرفته است. موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی باید در جهت شناساندن کریدور‌های شمال- جنوب و شرق- غرب نقش پررنگ‌تری ایفا کند.

وی همچنین بر فعال کردن نقش اتاق‌های بازرگانی و اصناف، ارتباط عمیق با مردم، رفع گره‌های ایجاد شده در اثر تحریم، ساماندهی قیمت گذاری دستوری و پشتیبانی عمیق از دیپلماسی اقتصادی و بازرگانی کشور توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی تاکید کرد.

علی آبادی از ناتمام ماندن برنامه مطالعاتی و کارشناسی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، ابراز تاسف کرد و افزود: برای تحقق این امر باید به ارایه آموزش‌های بازرگانی نوین به تجار و بازرگانان، آموزش تخصصی به رایزنان بازرگانی و رصد و پایش روند تجارت جهانی مبادرت شود و باید به سمتی حرکت کنیم که بعد از این، هیچ تفاهم نامه و توافق نامه بازرگانی بدون نظر و تایید موسسه مطالعات به امضا نرسد.

تاکید مجدد بر مشارکت جدی موسسه مطالعات در تنظیم بازار

وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید مجدد بر مشارکت جدی موسسه مطالعات در تنظیم بازار، خواستار تاثیرگذاری بیشتر این نهاد پژوهشی بر سایر دستگاه‌های مرتبط، از جمله بانک مرکزی در زمینه تخصیص و تامین ارز شد.

وی همچنین بر ارایه گزارش‌های کارشناسی از طرف موسسه در حوزه نظام تولید و توزیع کالا، بررسی سامانه جامع تجارت، اثرات ارز چندنرخی بر اقتصاد، تاکید کرد و گفت: هیچ مطالعه، تحقیق و پژوهشی نباید در حاشیه و گوشه صورت گیرد، بلکه باید در متن رویداد‌ها حضور یافت و از پژوهشگران موسسه خواست که بصورت جدیدی‌تر فعالیت‌های وزارت صمت را رصد و برای مشکلات موجود، پاسخ و راه حل کارشناسی ارائه کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: هیچ بخشنامه‌ای نباید قبل از نظر کارشناسی موسسه صادر شود چراکه هر بخشنامه‌ای باید با مطالعه عمیق و کارشناسی شده و نظر سایر نهاد‌های مربوطه اتخاذ شود که نقش موسسه در این زمینه را نباید نادیده گرفت.

علی آبادی تصریح کرد: سازمان‌های وابسته به نهاد‌های توسعه دانش ملی می‌توانند فاصله بین دستگاه‌های اجرایی با نهاد‌های علمی را کاهش دهند. به همین دلیل، برخی اظهار نظر‌ها در باره برچیدن و یا ادغام نهاد‌های پژوهشی متعلق به دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها، غیرکارشناسی است. دانشگاه‌ها باید کار خودشان را بکنند و موسسات پژوهشی به ماموریت‌های خاص خودشان بپردازند که عموماً مسائل مبتلابه کشور است.

وی از موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی خواست به ارایه پژوهش‌های بنیادی، زیربنایی و اصلی کشور بپردازد تا مسیر تعالی ایران هموارتر شود. همچنین ماحصل فعالیت‌ها، یافته و دستاورد‌های پژوهشی خودش را در قالب خبرنامه هفتگی و یا برگزاری همایش‌های فصلی به اطلاع مخاطبان بویژه معاونت‌های وزارت صمت و دیگر دستگاه‌های مسئول برساند

تشکیل میز موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در همه مبادی ورودی وزارت صمت

سید مهدی فرحی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن در دیدار با کارکنان موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، بر اهمیت نقش این موسسه در پیشبرد اهداف وزارت صمت بویژه در حوزه تجارت و بازرگانی داخلی و خارجی کشور تاکید کرد و افزود: این موسسه، باید به عنوان چتر وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل کند.

وی با بیان اینکه حضور موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در سه مبادی ورودی وزارتخانه می‌تواند نقش آفرین باشد افزود: موسسه باید در همه مبادی وزارت صنعت، معدن و تجارت یک اتاق و یا حداقل یک میز کارشناسی داشته باشد تا بصورت حضور و میدانی میدانی در جریان همه امور، اتفاقات، تصمیات و نیاز‌های پژوهشی داخل وزارتخانه قرار گیرد.

فرحی، با اشاره به بی عملی و بی تحرکی برخی نهاد‌ها و دستگاه‌های مسئول در امور اقتصادی کشور گفت: اگر موسسه در مبادی و ورودی‌های وزارتخانه حضور داشته باشد، می‌توان صدا‌ها و دغدغه‌ها را زودتر و بهتر بفهمد و چاره اندیشی کند و اگر لازم شد نگاه کارشناسی خودش را منعکس و حتی دیکته کند.

به گفته قائم مقام وزیر صمت، موسسه مطالعات، باید مطالعات جهانی، بین المللی و منطقه‌ای همچنان در دستور کار داشته باشد تا بتوان فهمید دنیا به چه سمتی دارد حرکت می‌کند و ما به عنوان یک کشور خواهان توسعه باید چه واکنشی داشته باشیم.

وی همچنین از موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی خواست تا در زمینه گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه و ارتباط وزارت صنعت، معدن و تجارت با دانشگاه‌ها نیز ایفای نقش کند.


تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی در دستور کار موسسه

همچنین احمد تشکینی، رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در دیدار وزیر، قائم مقام و مدیران وزارت صمت از موسسه، به تشریح عملکرد موسسه و گروه‌های پژوهشی در سه سال اخیر پرداخت و گفت: در شروع دولت سیزدهم، مسئولیت تهیه طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری به این موسسه سپرده شد که با یک تیم ۳۰ نفره و همکاری سازمان‌های صمت استانی و استاتداری‌ها و نمایندگان مجلس با موفقیت به انجام رساند و یک طرح تکمیلی با موضوع اولویت‌های سرمایه گذاری نیز انجام داد و به آن پیوست کرد.

تشکینی، مطالعات مربوط به خودرو‌های برقی، تهیه اسناد پشتیبانی برنامه هفتم توسعه، تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی و توسعه زنجیره اررزش را از دیگر اقدامات موسسه دانست و افزود: ساختار تشکیلاتی موسسه متناسب با ساختار و نیاز‌های مطالعاتی جدید وزارت صمت، باز طراحی شده است؛ به نحوی که هریک از گروه‌های پژوهشی موسسه اکنون با یکی از معاونت‌های وزارتخانه در ارتباط و همکاری است.

وی گفت: ما علاوه بر همکاری‌های پژوهشی در زمینه امور اینفوگرافی، چاپ و نشر و آموزش هم به وزارتخانه خدمات می‌دهیم و تقاضای معاونت‌های ستادی برای برخی پرسش‌ها و ابهامات رسانه‌ای نیز جوابیه علمی و کارشناسی تهیه می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب