دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

ابهامات یک مصوبه؛ واردات آیفون آزاد می‌شود؟

ابهامات یک مصوبه؛ واردات آیفون آزاد می‌شود؟
دبیر کنگره موبایل ایران گفت: تغییری در شرایط بازرگانی موبایل ایجاد نشده است. تا زمان اسقرار دولت جدید نمی‌توان در مورد این مصوبات اظهار نظر کرد چرا که هر بحثی در این مورد به ابهامات و التهابات بازار می‌افزاید.
کد خبر : 917403

محمد رضا عالیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص ممنوعیت واردات آیفون گفت: مصوبه‌ها و ابلاغیه‌ها بسیار ابهام دارد؛ واردات آیفون ۱۳ ممنوع نبود، اما مصوبه قبلی گمرک موجب این ابهام شد که ممنوعیت برای واردات تمام مدل‌های آیفون است.

دبیر کنگره موبایل ایران ادامه داد: شرایط به گونه‌ای است که تا زمان اسقرار دولت جدید نمی‌توان در مورد این مصوبات اظهار نظر کرد چرا که هر بحثی در این مورد به ابهامات و التهابات بازار می‌افزاید. انتشار خبر‌های ضد و نقیض موجب افزایش قیمت کاذب و یا احتکار کالا از سوی سودجویان خواهد شد و قطعا به مصرف کنندگان آسیب می‌زند؛ به همین جهت تا زمانی اجرای این مصوبات بهتر است به آنها پرداخته نشود.

بازرگانان همچنان برای واردات موبایل با مشکلات تخصیص ارز مواجه هستند

عالیان تصریح کرد: واقعیت این است که در لایه بازرگانی و واردات این کالا اتفاق جدی نیفتاده است، بازرگانان همچنان برای واردات موبایل با مشکلات تخصیص ارز و ... مواجه هستند و از طرف دیگر هر روز مصوبه‌های جدید ابلاغ می‌شود و این تغییرات آیین نامه‌ای هیچ تاثیری در روند بازرگانی نداشته است چرا که عملا روند بازرگانی قفل است و بازرگانان کاری نمی‌توانند انجام دهند.

دبیر کنگره موبایل ایران تاکید کرد: به هرجهت واردات واردت آیفون‌های مدل ۱۳ به پایین از قبل نیز آزاد بوده و هیچ محدودیتی در این خصوص رفع نشده است. ممنوعیت بر واردت آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ و بعد از آن توسط نهاد دیگری به غیر از گمرک وضع شده است که بازرگانان از آن هویت آن نهاد بی اطلاع هستند، اما امیدواریم که این ممنوعیت برطرف شود.

وی تصریح کرد: بازرگانان خیلی امیدوار به رفع این محدودیت در دولت شهید رئیسی بودند و کار‌های بسیاری نیز در این خصوص انجام شده بود، اما با شهادت رئیس جمهور این موارد فعلا مسکوت مانده است؛ حالا تجار امیدوارند که در دولت آینده این محدودیت رفع شود.

آیا آیفون وارداتی اصلی هستند؟

دبیر کنگره موبایل ایران تصریح کرد: با توجه به توقف تولید در برخی مدل‌های تلفن همراه آیفون، ممکن است برخی از مدل‌های این برند ریژک شده و یا اصلاحا رفرش باشند، اما در این مورد به صورت قطعی نمیتوان قضاوت کرد. به عنوان مثال آیفون‌های سری ۱۳ پرو و پرومکس در بازار ایران قطعا رفرش هستند چرا که هیچ تولید جدیدی در آنها در بازار‌های مبدا وارداتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: اکثر آیفون‌های ۱۳ معمولی که وارد کشور می‌شود نیز اصلاحا ریپک هستند و یا رفرش شده اند و شاید تعداد معدودی از آن نو باشد.

آیا واردات آیفون آزاد شد؟

ممنوعیت واردات آیفون سری ۱۴ و ۱۵ موجب آسیب بیشتر است

عالیان تاکید کرد: ممنوعیت واردات آیفون‌های بالاتر از سری ۱۳ به دلیل کنترل و مدیریت منابع ارزی صورت گرفت، اما هم اکنون شاهد هستیم که این هدف محقق نشده است؛ این ممنوعیت صرفا باعث شد که تامین ارز مورد نیاز برای واردات این تلفن‌های همراه بجای خرید از سامانه‌های رسمی و با امکان رصد به بازار آزاد ارزی منتقل و غیر قابل رصد شود.

وی ادامه داد: این موضوع سبب افزایش تنش‌های ارزی در بازار شده و عملا تاثیری در روند خروج ارز از کشور ندارد. از جنبه دیگر نیز وجود تقاضا در بازار برای این نوع گوشی‌ها و ایجاد محدودیت در واردات رسمی آن پای گوشی‌های قاچاق و تقلبی را به کشور باز نموده و موجب زیان مصرف کنندگان می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته