دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت آینده/۱۰

دانش‌بنیان‌های زنجیره تحقیق تا تولید از رئیس جمهور آینده چه می‌خواهند

دانش‌بنیان‌های زنجیره تحقیق تا تولید از رئیس جمهور آینده چه می‌خواهند
رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران در خصوص نیاز‌ها و انتظارات دانش‌بنیان‌ها از رئیس جمهور آینده ایران گفت: موضوع تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مهم است. شرکت‌های دانش‌بنیان در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای برای تامین سرمایه جهت تقویت زیرساخت‌ها در زنجیره تحقیق تا تولید، عدم ثبات برخی معافیت‌ها و افزایش مالیات مواجه هستند.
کد خبر : 916554

سیدمحسن میرصدری درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص نیاز‌ها و انتظارات دانش بنیان‌ها از رئیس جمهور آینده ایران گفت: موضوع تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مهم است. شرکت‌های دانش بنیان در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای برای تامین سرمایه به خصوص در بخش سرمایه زیرساختی مواجه هستند.

رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بازار سرمایه نیز وضعیت مناسبی ندارد و امکان تامین سرمایه از این محل چندان میسر نیست. به همین جهت شرکت‌های دانش‌بنیان در حال حاضر مجبور به تامین سرمایه با قیمت بالایی هستند. همچنین در صورت فراهم شدن تسهیلات نیز مشکل عدم پذیرش دارایی‌های غیر مشهود به عنوان وثیقه وجود دارد.

وی در توضیح این مورد گفت: دارایی‌های شرکت‌های دانش بنیان عمدتا به صورت نامشهود است؛ یعنی این دارایی مانند زمین و یا ملک وجود ندارد، اما بایستی تکلیف این نوع دارایی مشخص شده و بتوانیم از آن‌ها به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات استفاده کنیم.

نیروی انسانی نخبه بزرگترین معضل دانش بنیان‌ها

میرصدری اظهار کرد: بایستی برای تامین نیروی انسانی متخصصی که مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان فکری کنیم؛ حجم خروج نخبگان و بعضا حتی کسب وکار‌ها بالا است. به همین جهت لازم است که دولت برای نگهداشت نخبگان در کشور و همچنین برقراری شبکه‌ای برای بهره‌مندی از دانش نخبگان ایرانی خارج از کشور مشوق‌هایی را تعیین کند.

دانش‌بنیان‌ها

وی ادامه داد: برای ارائه محصولاتی با پیچیدگی و کیفیت بالا به منظور صادرات مجبور هستیم تا تیراژ تولید را کاهش داده و بر پیچیدگی‌های فنی و کاربردی محصول بیافزاییم و مهمترین عنصر برای توسعه چنین محصولی نیروی انسانی متخصص است. در حال حاضر از هر شرکت دانش بنیانی که سوال کنیم تاکید دارند که یافتن نیروی متخصص و با تجربه بسیار سخت است.

ضعف در زیر ساخت‌های آزمون و بررسی محصولات دانش بنیان

رئیس کمیسیون کسب وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: از طرفی دیگر برای ارتقای تولیدات داخلی نیاز به ارزیابی کیفی در آزمایشگاه‌های پیشرفته است، اما متاسفانه در برخی موارد این امکان در داخل کشور وجود ندارد و دانش‌بنیانی‌ها با وجود شرایط تحریمی مجبور به ارسال محصولات خود با هزینه‌های مضاعف به خارج از کشور می‌شوند.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های آزمون محصول متاسفانه در کشور کامل نیست و بدیهی است که افزایش هزینه‌های تست و بررسی محصولات بر قیمت نهایی تولید آن افزوده و موجب از دست رفتن قیمت رقابتی می‌شود. همچنین لازم است که گواهینامه‌های انطباق و کیفیت بین المللی برای محصولات دانش بنیان اخذ شود که لازم است زیر ساخت‌های لازم برای صدور گواهینامه‌هایی که در مقصد نیز قابل تایید باشند، فراهم شود.

بیمه مسئولیت خدمات دانش بنیان

میرصدری تاکید کرد: مسئله بیمه مسئولیت محصولات و خدمات دانش‌بنیان مطرح است. انتظار از دولت فراهم طرح شرایط بیمه مسئولیت برای تمام محصولات دانش‌بنیانی نیست بلکه درخواست داریم که این بیمه برای محصولاتی که گواهینامه‌های ارزیابی کیفی مناسبی دریافت کرده اند با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان استاندارد برقرار شود.

در مورد تمدید معافیت‌های مالیاتی به دانش بنیان‌ها اطمینان دهید

دانش‌بنیان‌ها

وی اظهار کرد: دانش بنیان‌ها با توجه به ماده ۱۱ قانون جهش دانش بنیان، مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند که رقم خالص مالیات این شرکت‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. از همین رو این شرکت‌ها در ارائه صورت‌های مالی خود به سازمان امور مالیاتی صادقانه عمل کرده و گزارشات دقیقی را ارائه می‌دهند.

رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اما نگرانی‌هایی نیز در این بابت وجود دارد؛ یعنی دانش‌بنیان‌ها عنوان می‌کنند که نگران هستند که این معافیت‌ها تمدید نشود و با توجه به ارائه صورت‌های مالی دقیق مشمول مالیات‌های سنگین شوند؛ در همین راستا از دولت آینده درخواست داریم که نسبت به دائمی بودن حمایت از دانش‌بنیان‌ها و تمدید این قانون اطمینان خاطر دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته