دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1403 - 10:48
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

سامانه خودنویس نقشی در کنترل قیمت‌ بازار خرید و اجاره مسکن دارد؟

سامانه خودنویس نقشی در کنترل قیمت‌ بازار خرید و اجاره مسکن دارد؟
عضو اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه سامانه خودنویس نقشی در کنترل قیمت‌ها در بازار خرید و اجاره مسکن نخواهد داشت، تأکید کرد:‌ این سامانه بستری برای ثبت اطلاعات مالکان و اخذ مالیات بر اجاره است.
کد خبر : 917662

عبدالله اوتادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: دولت در تلاش است تا برای ساماندهی بازار اجاره مسکن اقداماتی انجام دهد، اما مانند موارد دیگری که برای این بازار انجام می‌دهد آزمون و خطا می‌کند. کار کارشناسی لازم برای ایجاد سامانه خودنویس وجود نداشته است.

روش‌های کدخدامنشی مشاوران املاک در سامانه خودنویس وجود ندارد

اوتادی عنوان کرد: مشاوران املاک اکنون با استفاده از روش‌هایی که در قالب کدخدامنشی است مشکل پیش آمده احتمالی در مسیر قرارداد‌های اجاره یا فروش را حل می‌کنند حال آنکه اگر افراد بخواهند قراردادی را سامانه خودنویس میان خود منعقد کنند و به مشکل بربخورند برای حل آن باید به مراجع قضائی مراجعه کنند.

با سامانه خودنویس میزان پرونده‌های قضائی افزایش می‌یابد

وی افزود: این شرایط موجب خواهد شد تا میزان پرونده‌های قضائی افزایش یابد و مردم بیشتر وقت خود را در مراجع قضائی بگذرانند و دردسر مردم را بیشتر کند.

 

اوتادی عنوان کرد: مشاوران املاک طی این سال‌ها تلاش کرده‌اند تا با برگزاری جلسات مشاوره و گفت وشنود و تعیین راهکار‌هایی مشکلات و اختلافات احتمالی میان طرفین خرید یا اجاره مسکن را حل کنند؛ موضوعی که خلأ آن در قرارداد‌های سامانه خودنویس به خوبی احساس خواهد شد.

خودنویس هیچ راهکاری برای حل اختلافات میان طرفین قرارداد‌های اجاره و فروش ندارد

عضو اتحادیه مشاوران املاک تأکید کرد:‌هیچ راهکاری در صورت بروز مشکل و اختلاف برای مردم با سامانه خودنویس پیش‌بینی نشده است. بازار معاملات مسکن در خرید و فروش با رکود مواجه است و با سامانه خودنویس این بازار رکود بیشتری را نیز تجربه خواهد کرد.

سامانه خودنویس

خودنویس بستر اخذ مالیات بر اجاره خواهد شد

وی بیان کرد: یکی از دلایل مانور دولت روی سامانه خودنویس، ثبت املاک و اطلاعات مالکانی است که ملک خود را اجاره داده‌اند و می‌تواند بستری برای اخذ مالیات بر اجاره باشد. در اعلام رسمی مسئولان نیز شفافیت اطلاعات معاملات به صراحت گفته شده است.

سامانه خودنویس نقشی در کنترل قیمت‌ها در بازار خرید و اجاره مسکن نخواهد داشت

عضو اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد: سامانه خودنویس هیچ نقشی در کنترل قیمت‌ها در بازارخرید یا اجاره مسکن نخواهد داشت و قادر به جلوگیری از افزایش قیمت چند درصدی اجاره نیز نخواهد بود.

اوتادی تصریح کرد: ثبت اجاره در این سامانه اکنون رایگان است، اما ممکن است در آینده نزدیک مبالغی برای آن در نظر گرفته شود. ضمن آنکه حق ثبت قرارداد اجاره در دفاتر مشاور املاک نیز رقم ناچیزی است و مبالغی نیست که به مردم فشار اقتصادی وارد کند.

وی خاطرنشان کرد: سامانه کد رهگیری نیز به صورت رایگان است و هزینه‌های برای طرفین خرید یا فروش ندارد.

کسب و کار خراب مشاوران املاک خرابتر شده است

عضو اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد: سامانه خودنویس تاثیری بر وضعیت بازار اجاره نخواهد داشت و تنها به سردرگمی مشاوران املاک و مردم منجر شده و کسب و کار و بازار خراب مشاوران املاک را خرابتر کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سامانه خودنویس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته