دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1403 - 00:01
آنا گزارش می دهد؛

سامانه خودنویس؛ بستری برای شفاف‌سازی اطلاعات یا رقیبی برای مشاوران املاک

سامانه خودنویس؛ بستری برای شفاف‌سازی اطلاعات یا رقیبی برای مشاوران املاک
آنگونه که مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند سامانه خودنویس املاک (khodnevis.mrud.ir) به منظور نظارت و کنترل قیمت مسکن و ساماندهی آن و با همت وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده تا شهروندان بتوانند قرارداد‌های ملکی خود را به طور رایگان ایجاد و ثبت کنند.
کد خبر : 912385

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، این سامانه البته مخالفانی نیز دارد که فعالیت آن را نوعی موازی‌کاری با کار مشاوران املاک می‌دانند. البته مشاوران املاک نیز می‌توانند به این سامانه بپیوندند و فعالیت خود را در بستر این سامانه انجام دهند. در نسخه فعلی سامانه خودنویس، تمام اقلام اجاره ملک اعم از مسکونی، غیرمسکونی، مالکیت حقیقی، مالکیت حقوقی و چند مالکی در دسترس است، همچنین پنل مشاور املاک نیز در دسترس مشاورین قرار گرفته است.

مطابق با اظهارات مسئولان در نسخه بعدی سامانه، فروش ملک نیز در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. سامانه «خودنویس» جایگزین سامانه ثبت معاملات و املاک کشور شده است و مطابق با ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، امکان تنظیم قرارداد بین موجر و مستأجر بدون هیچ گونه وجهی در این سامانه فراهم شده است.

حذف کمیسیون املاکی‌ها ویژگی بارز سامانه خودکار

ویژگی بارز این سامانه در حال حاضر صرفه‌جویی در کمیسیون املاکی‌هاست، ضمن اینکه موجر و مستأجر با حذف املاکی‌ها می‌توانند به صورت رایگان درخواست و مبایعه‌نامه‌شان را ثبت کنند. البته این شرایط فعلی در این سامانه است و ممکن است در آینده ثبت معاملات یا اجاره‌نامه‌ها در آن منوط به پرداخت وجه باشد.

رحمت اله فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس از موافقان سامانه خودکار است به گفته او این سامانه زمینه‌ساز ایجاد شفافیت، دسترسی به اطلاعات و آمار قابل استناد و حذف کمیسیون ثبت اجاره برای مالکان و مستاجران می‌شود و از این حیث به نفع مردم است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد:‌اگر نتیجه ایجاد سامانه خودنویس برای مردم مثبت باشد و اطلاعاتی که در این سامانه ثبت می‌شود به ایجاد شفافیت بیشتر در معاملات مسکن کمک کند، طبیعی است که ایجاد آن اقدامی مبارک برای بخش مسکن است، اما ارزیابی نتایج آن به زمان نیاز دارد.

نباید از شفافیت اطلاعاتی هراسی وجود داشته باشد

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: براساس اعلام مسئولان قرار است این سامانه زمینه‌ساز آمار و اطلاعات مناسب‌تر و در دسترس‌تر باشد. البته با حفظ امنیت سرمایه‌گذاری نباید از شفافیت اطلاعاتی هراسی وجود داشته باشد، چون در نهایت آثار مثبت آن برای مردم خواهد بود.

نباید برخی تهدید‌های شغلی مانعی برای انجام اقدامات جدید باشد

فیروزی‌پوربادی در پاسخ به این پرسش که آیا این سامانه تهدیدی برای مشاوران املاک محسوب می‌شود، عنوان کرد: اگر امروز تنها به منافع مردم توجه کنیم نباید برخی تهدید‌های شغلی مانعی برای انجام اقدامات جدید باشد. مشاوران املاک نیز امکان پیوستن به این سامانه را دارند و حتی در درازمدت می‌تواند منافع آنها را نیز تامین کند.

مشاوران املاک

سامانه خودنویس املاک که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد و به موجب تبصره ماده ۱۸ قانون «جهش تولید مسکن»، به وزارت راه و شهرسازی، منتقل شده است، سامانه‌ای است که به‌منظور شفاف‌سازی و ساماندهی معاملات املاک و مستغلات راه‌اندازی شده و می‌توان در آن، کلیه معاملات املاک و مستغلات را ثبت کرد و برای قرارداد‌های اجاره، بدون نیاز به مراجعه به بنگاه، کد رهگیری یا شناسه رهگیری، اخذ کرد.

امکان ثبت شبانه‌روزی قرارداد‌های اجاره در سامانه خودنویس

به گزارش آنا، ایجاد و ثبت قرارداد‌ها در این سامانه کاملا رایگان و به‌صورت شبانه‌روزی بدون نیاز به مراجعه حضوری به هیچ اداره یا سازمانی به‌طور آنلاین و اینترنتی انجام می‌شود.

درحال حاضر سامانه خودنویس املاک تنها برای موارد رهن و اجاره است و برای بخش خرید و فروش نمی‌توان از این سامانه استفاده کرد. البته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: «امیدواریم سامانه خودنویس که برای رایگان کردن معاملات اجاره بین موجر و مستأجر شکل گرفته بود، برای قرارداد‌های خرید و فروش هم فعال شود. اگر ابزار‌های آن مهیا شود، چون اتصالات سایر دستگاه‌ها را نیز نیاز دارد؛ خرید و فروش ملک نیز در سامانه خودنویس انجام خواهد شد.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته