دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت آینده/۱۲

نوآوری دولت چهاردهم در سازوکار خرید‌ از شرکت‌های دانش‌بنیان

نوآوری دولت چهاردهم در سازوکار خرید‌ از شرکت‌های دانش‌بنیان
محقق حوزه دانش‌بنیان با بیان اینکه در سازوکار خرید‌های دولتی باید ساماندهی ایجاد شود که آنها به خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان تشویق شوند، گفت: شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی باید مشوق داشته باشند که در صورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌توانند از تسهیلات بالاتری برخوردار می‌شوند.
کد خبر : 916272

علی فرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، با تاکید بر فرهنگ‌سازی استفاده از محصولات دانش‌بنیان، بیان کرد: ما همواره به تلاشی برای اینکه فلسفه عمومی جامعه به‌سمت اقبال برای شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، تاکید داشتیم. فرهنگ‌سازی خرید محصولات از شرکت‌های دانش‌بنیان و فرهنگ‌سازی خرید کالای داخلی نیازمند عزم عمومی است. زیرا با وجود تبلیغاتی که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود، ما همچنان می‌بینیم که اعتماد عموم نسبت به کالای خارجی بیشتر از کالای داخلی است.

محقق حوزه دانش‌بنیان ادامه داد: اگرچه در این سال‌ها اقبالی نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته، اما یک فلسفه کلی این است که شرکت‌های بزرگ که رقم خرید بالایی دارند، همچنان تمایلشان این است که از شرکت‌های خارجی خرید کنند، با وجود اینکه جنس دقیق مشابه داخلی در ایران وجود دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند آن را تولید کنند؛ بنابراین به فرهنگ‌سازی سازمانی نیاز است، چون این محصولات شاید با عموم مردم زیاد سرو کار نداشته باشند.

عموم مردم نسبت‌به تولید محصولات داخلی بی‌اعتمادند

این فعال حوزه دانش‌بنیان با انتقاد از بی‌اعتمادی عموم نسبت‌به تولید محصولات داخلی اظهار کرد: کالا‌های داخلی اگر بتوانند زیرساخت مورد حمایت خود را داشته باشند، زیرساختی که از آن بتوانند برای تولید کالای باکیفیت استفاده کنند، می‌توانند حتی کالا‌هایی با ارزش افزوده بیشتر در مقایسه با کالای خارجی تولید کنند. این فرهنگ عموم که کالای خارجی از کالای داخلی بهتر است، باعث می‌شود که در بحث کلان هم نسبت به کیفیت کالا‌های داخلی، تردید وجود داشته باشد.

فرهادی با اشاره به جلوگیری از واردات کالا‌هایی که نمونه آن در داخل کشور تولید می‌شود، بیان کرد: وقتی ما از گمرک می‌خواهیم که جلوی واردات کالای خارجی که مشابه داخل آن در کشور وجود دارد را بگیرد، این سوال را مطرح می‌کنند که آیا شرکت داخلی توانایی چنین کاری را دارد؟ آن هم در شرایطی که شرکت‌های دانش‌بنیان تاییدیه پروانه بهره‌برداری دارند.

توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان را زیر سوال می‌برند

وی ادامه داد: در عین حال درباره میزان توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت‌به نیاز محصولات مطرح می‌شود، این د‌رحالی است که برخی شرکت‌ها اگر فرصت و حمایت مورد نیاز را داشته باشند، چه بسا که بتوانند کل بازار را تامین کنند، با وجود این در اکثر مواقع قالبی به ما می‌دهند که برای مثال نیمی از بازار را تامین کنیم و بقیه از خارج کشور وارد شود؛ بنابراین اگر این فرهنگ سازمانی اصلاح شود، به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک زیادی خواهد کرد.

خرید‌ دولتی‌ها از دانش‌بنیانی‌ها

این محقق دانش‌بنیان با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان همیشه و در هر مرحله به حمایت نیاز دارند، گفت: این حمایت مالی باید در مقاطع مختلف اتفاق بیفتد تا سطح شرکت‌ها توسعه پیدا کند. نه اینکه اگر شرکت رشد کرد، این حمایت قطع شود؛ زیرا همواره برای رشد به مرحله بالاتر، به حمایت نیاز است. اما بیش از حمایت مالی، حمایت معنوی از شرکت‌ها مورد نیاز است. اینکه در سازوکار خرید‌های دولتی ساماندهی شود که آنها مجبور شوند از شرکت‌های دانش‌بنیان خرید کنند یا برای این خرید، مشوق داشته باشند.

فرهادی خاطرنشان کرد: برای مثال زمانی‌که یک سازمان دولتی می‌خواهد تسهیلات کلانی برای افزایش زیرساخت‌هایش دریافت کند، باید مکلف شود که در صورت درخواست تسهیلات بیشتر، از چند شرکت دانش‌بنیان هم خرید کند. این کار نقش مشوقی را برای شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی ایفا می‌کند که در صورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌توانند از تسهیلات بالاتری برخوردار باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته