دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس سازمان برنامه و بودجه: در پایان برنامه هفتم به تورم تک‌رقمی می‌رسیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه: در پایان برنامه هفتم به تورم تک‌رقمی می‌رسیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: هدف‌گذاری ما این است که در پایان برنامه هفتم به تورم تک‌رقمی برسیم. برای تحقق آن پیش‌بینی کردیم ناترازی بانک‌ها هرساله کاهش پیدا کند به طوری که در پایان برنامه ناترازی به ۲۰ درصد سال پایه برسد.
کد خبر : 913725

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی گفت: کشور ما به ثبات و آرامش و نظمی رسیده که اتفاقات بزرگ هم نمی‌تواند مسیر اداره امور آن را دچار خلل کند. این امر را مدیون رهنمود‌های رهبر انقلاب هستیم. امروز عزتمندانه شاهد حضور بیش از ۷۹ هیئت خارجی برای عرض تسلیت هستیم که نشان از اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: تدوین برنامه هفتم کار مشترک تیم اقتصادی دولت بود. امیدواریم این قانون در روز‌های آینده ابلاغ شود. در کنار قانون بانک مرکزی که در سال گذشته تصویب شد، آنچه که ما در برنامه هفتم توسعه پیش بینی کردیم، مکمل قانون بانک مرکزی است و امیدواریم که بانک مرکزی بتواند نقش تنظیم گری خود را ایفا کند.

هدف گذاری برای تورم تک رقمی در پایان برنامه هفتم  

وی ادامه داد: امیدواریم هدف گذاری ما در پنج سال آینده تحقق پیدا کند. هدف گذاری ما این است که در پایان برنامه هفتم به تورم تک رقمی برسیم. برای تحقق آن پیش بینی کردیم ناترازی بانک‌ها هرساله کاهش پیدا کند به طوری که در پایان برنامه ناترازی به ۲۰ درصد سال پایه برسد.همچنین  پیش بینی کردیم رشد نقدینگی در پایان برنامه به کمتر از ۱۴ درصد برسد. این هدف کمک می‌کند به تورم تک رقمی برسیم. بهبود کیفیت سرمایه بانک‌ها در پایان برنامه هفتم باید به حداقل ۸ درصد برسد.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم پیش بینی کردیم دارایی‌های منجمد بانک‌ها کاهش پیدا کند و اموال بانک‌ها نظم پیدا کند و سامانه املاک و مستغلات بانک‌ها پیش بینی شده تا بانک‌ها مورد پایش قرار گیرد. سامانه سهام داری بانک‌ها را که پیش بینی کردیم تا مشخص شود بانک‌ها چه مقدار از دارایی‌های خودشان را سرمایه گذاری می‌کنند. بانک مرکزی مکلف شده بانک‌ها را به بانک‌های سالم، قابل احیا و غیر قابل احیا تقسیم بندی کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: به بانک مرکزی اختیار داده شده تا سهام و ترکیب سهام داران بانک‌ها را تغییر دهد. بانک مرکزی باید یک ناظر فعال باشد. باید محل جبران تعهدات بانک‌ها را تعیین کند. ایجاد بانک توسعه جمهوری اسلامی ایران توسط دولت از سیاست‌های برنامه هفتم است. رشد ۸ درصدی زمانی به وجود می‌آید که ما بستر لازم را ایجاد کنیم. دولت باید بتواند بانک‌های توسعه بخشی ایجاد کند. بعضی بانک‌های توسعه ما تغییر ماموریت داده اند و از وظیفه اصلی خود دور شده اند. بانک مرکزی مکلف شد دستور العمل تاسیس نحوه اداره انواع بانک‌ها را تنظیم و ابلاغ کند.

گروه بندی جدیدی از بانک‌ها خواهیم داشت 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: گروه بندی جدیدی از بانک‌ها خواهیم داشت که در آن باید نحوه اداره و تأسیس بانک‌ها بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی باشد هرگونه عملیات بانکی، صرافی و عملیات پولی و ارزی باید با مجوز بانک مرکزی صورت بگیرد تا شاهد بی انضباطی که در دهه ۹۰ اتفاق افتاد نباشیم. در قانون برنامه، بانک مرکزی به عنوان مرجع اصلی مهار تورم شناخته شده است و باید پاسخگو تورم باشد. این بانک باید هر ساله برنامه کاهش تورم را ارائه کند.

منظور تاکید کرد: سازمان برنامه باید پاسخگوی رشد اقتصادی باشد و بانک مرکزی نیز باید پاسخگوی ثبات ارزش پول و تورم باشد، همچنین وزارت اقتصاد نیز باید تامین مالی دولت را بر عهده بگیرد و خزانه داری را اداره کند. بانک مرکزی نباید خط اعتباری به بانک‌ها بدون وثیقه بدهد و نباید بگذاریم بانک‌های خصوصی بی انضباطی کنند. بانک مرکزی باید خط اعتباری جدید را مقید به وثیقه کند و این بانک با دقت به بانک‌ها تسهیلات دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما به دولت تکلیف کردیم که باید شرکت‌های دولتی و دولت بدهی‌های خود را به شبکه بانکی در قالب اوراق تعیین تکلیف کند یعنی تسویه بدهی از طریق اوراق بدهی صورت بگیرد و پرداخت هر گونه تسهیلات باید با اخذ شناسه یکتا صورت گیرد که این به معنای اشراف اطلاعاتی است. عدم اشراف اطلاعاتی باعث ایجاد ابر بدهکاران بانکی شده است. بانک باید پیگیر مطالبات خود باشد و مرابحه مرکب اکتفا نکند. در واقع نباید بگذاریم خطایی اتفاق بیفتد بعد جریمه مرکب صورت بگیرد.

حجم تجارت خارجی ۱۵۰ میلیارد دلاری در حال انجام است

منظور گفت: باتوجه به شرایط تحریم باید قاعده مندی‌های مخصوصی را در خارج از کشور اجرا کنیم در شرایطی که بانک مرکزی یک حساب ارزی در خارج ندارد حجم تجارت خارجی ۱۵۰ میلیارد دلاری در حال انجام است؛ با توجه به آسیب شناسی در برنامه هفتم به دنبال تقویت انضباط ارزی هستیم. تمامی صادرکنندگان چه حقیقی و حقوقی باید ذخایر ارزی و جریان ارزی جدیدی را که شکل می‌دهند اعلام کنند این به معنای جلوگیری از آشفتگی و بی نظمی است و نافی نظارت بانک مرکزی نیست. در تمامی دنیا شدیدترین نظارت بر روی تبادلات ارزی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: حتماً باید جریان انضباط برقرار شود، ولی برای صادرکنندگان خرد چاره‌ای اندیشیدیم تا بتوانند واردات خرد انجام دهند. مقاصد صادراتی و وارداتی باید تطابق پیدا کنند همچنین باید منابع و مصارف ارزی نیز تطابق پیدا کنند و باید حداقل ۳۰ درصد از مبادلات بین المللی از طریق نظام پرداختی رسمی انجام بگیرد که این از طریق پیمان‌های پولی دوجانبه، پیمان بانکی و تهاتر رخ می‌دهد که تحریم را بی اثر می‌کند. شایان ذکر است که تیم اقتصادی دولت به عملکرد شهید آیت الله رئیسی افتخار می‌کند، چون ایشان خیلی خوب عمل کردند.

منظور گفت: تسهیلات اشتغال‌زایی حمایتی برای مشاغل خرد و کوچک در تبصره‌های بودجه آمده است و برای آن در برنامه هفتم نیز ماده‌هایی وجود دارد در این مورد یک حساب ملی پیشرفت و عدالت شکل گرفته و مانده این حساب ۶ هزار میلیارد تومان است و حدود ۹۶ همت تجهیز منابع از بودجه عمومی صورت گرفته که این وجوه از طریق نظام بانکی و منابع بانک‌ها در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

بهبود وضعیت بازار کار در سه سال گذشته 

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در ادامه، بهبود وضعیت بازار کار در سه سال گذشته را داشته ایم که ناشی از حمایت‌های دولت از مشاغل خرد و کوچک بوده است و توانستیم در دولت سیزدهم، ۷۸۰ هزار شغل خالص ایجاد کنیم. لازم به ذکر است که نرخ مشارکت حدود ۴۱ درصد بوده و نرخ بیکاری نیز ۲ درصد کاهش پیدا کرده است و به پیش‌بینی رشد نقدینگی ۱۴ درصدی ۷.۶ درصد رسیده است.

منظور بیان داشت: اگر سیاست‌های پولی و مالی باهم ترکیب شوند، می‌تواند رونق اشتغال و تولید را ایجاد کند. علاوه بر منابع تخصیصی دولت، خود بانک‌ها هم مکلف هستند منابع قرض الحسنه را برای حوزه اشتغال و مشاغل کوچک و خانگی تخصیص دهند که خوشبختانه ۱۰۴ هزار میلیارد تومان تخصیص وام‌های خرد به این مشاغل را داشته ایم. البته باید آسیب شناسی‌هایی هم انجام شود تا تسهیلات به کار‌های سوداگرانه اختصاص پیدا نکند. همچنین سامانه‌ای یکپارچه برای پرداخت و نظارت بر این تسهیلات باید ایجاد شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در حوزه تسهیلات اجتماعی نیز نظام بانکی واقعاً پای کار آمد و مردانه ایستاد؛ شایان ذکر است که ۱۵۷ همت تسهیلات ازدواج در سال ۱۴۰۲ داده شده که این رقم در سال ۱۴۰۰، حدود ۸۰ همت بود. در حوزه ودیعه مسکن نیز تسهیلات خوبی پرداخت شده است. ما تلاشمان این بوده که بار مالی دولت را کمتر به دوش نظام بانکی بیندازیم و می‌بینیم که در مجموع، خالص بدهی دولت به بانک مرکزی در ۳ سال گذشته کاهش پیدا کرده است که یکی از دلایل آن اصلاح ارز ترجیحی در سال اول دولت بود که ما نرخ آن را حدود هفت برابر افزایش دادیم. البته اعتقاد داریم که باید آن را به مرور حذف کرده و به سمت ارز تک نرخی ببریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: باید فاصله بین ارز ترجیحی و آزاد را امروز با دولت قبل مقایسه کرد. یکی از افتخارات دولت این بوده است که در بودجه عمومی از تنخواه گردان بانک مرکزی استفاده نکردیم. در بحث تورم نیز با توجه به تمامی تنش‌ها از جمله ماجرای وعده صادق و انتقام ایران از رژیم صهیونیستی، نرخ تورم اکنون به ۳۷ درصد رسیده است که با ابتدای کار دولت تفاوت بسیار زیادی دارد.

می‌توانیم نرخ تورم را به دامنه ۲۰ درصدبرسانیم

وی اظهار کرد: تورم ۱۲ ماهه تولید کننده نیز که در شهریور ۱۴۰۰ در کانال ۸۹.۶ درصد بود در اسفند سال گذشته به ۳۲.۶ درصد رسیده است. ما اکنون در مدار کاهش تورم هستیم و می‌توانیم نرخ تورم را به دامنه ۲۰ درصد، یعنی سطوح بلند مدت آن برسانیم. در همه مولفه‌های بخش خدمات و تولید رشد قابل دفاعی را داریم. توانستیم صادرات ۳۰۰ هزار بشکه در روز را به ۲ میلیون بشکه در روز برسانیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: حتماً باید سعی کنیم بخش نفت را توسعه دهیم. برنامه ریزی کردیم ظرفیت تولید روزانه نفت کشور را ۶۰۰ هزار بشکه دیگر افزایش دهیم. تراز عملیاتی بودجه سال گذشته منفی ۴۲۰ هزار میلیارد تومان بوده و الان به حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.  برنامه هفتم توسعه، یک برنامه تحول گرایانه است و برای همه بخش‌ها تدابیر ویژه‌ای دیده ایم. در موضوع بحران صندوق‌های بازنشستگی ظرفیت‌های مهمی را ایجاد کرده ایم. همچنین برای دولت سیزدهم تقویت بنیه دفاعی یکی از الویت‌های اصلی بوده است. میزان ارزی که برای نیرو‌های مسلح تخصیص دادیم، سه برابر دولت قبل بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته