دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت آینده/۸

دولت جدید به جای خروج ارز از کشور به دانش‌بنیان‌ها وام تولید بدهد

دولت جدید به جای خروج ارز از کشور به دانش‌بنیان‌ها وام تولید بدهد
فعال دانش‌بنیان در حوزه تولید دارو با بیان اینکه تولیدات صنعتی دانش‌بنیان، عدد قابل توجهی برای دولت نیست و در مقابل بازدهی بسیار زیادی دارد، گفت: سالانه چند میلیون دلار ارز برای خرید محصولی از کشور خارج می‌شود که شرکت‌های داخلی تولید می‌کنند و همان کیفیت را دارد.
کد خبر : 916141

محمد بخشیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه مشکل بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان نقدینگی است، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی هستند و بودجه آن‌چنانی ندارند و یک سری از موا اولیه‌ای که می‌خرند، هزینه‌های دلاری دارد؛ به همین دلیل هم یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حاضر این شرکت‌ها نقدینگی است؛ بنابراین دولت می‌تواند وام‌هایی با نرخ سود مناسب به شرکت‌ها بدهد و از این راه به آنها کمک کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا نمی‌توان از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای این حوزه استفاده کرد، گفت: متقاعد کردن سرمایه‌گذار برای شرکت نوپا که تازه فعالیتش را آغاز کرده، کمی سخت است. از سوی دیگر زمانی که سرمایه‌گذاری به حوزه تامین مالی وارد می‌شود، در مرحله نهایی یک نفر سوم را وارد کار می‌کند که ممکن است در مسائل مختلف اعمال نظر و سلیقه کند و مشکلاتی را برای شرکت‌ها ایجاد کند و مانع فعالیتشان شود.

تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها

شرکت دانش‌بنیان در مقایسه با بسیاری صنایع، بودجه قابل توجه نیاز ندارد

این فعال حوزه دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: بودجه‌ای که در کشور ما برای موارد مختلف هزینه می‌شود، در مقایسه با هزینه‌ای که شرکت‌های دانش‌بنیان برای رشد و پرورش نیاز دارند، قابل مقایسه نیست. برای مثال شاید ساخت هواپیما ۱۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز باشد، اما تولیدات صنعتی دانش‌بنیان، عدد قابل توجهی برای دولت نیست و در مقابل بازدهی بسیار زیادی دارد. در حال حاضر سالانه چندین میلیون دلار ارز برای خرید محصولی از کشور خارج می‌شود که شرکت‌های داخلی تولید می‌کنند و همان کیفیت را دارد.

بخشیان با بیان اینکه شرکت دانش بنیانی که در آن فعال است در زمینه تولید دارو به مراحل تولیدی بسیار خوب و مناسب رسیده است، گفت: بیمارستان‌ها می‌توانند محصولات داخلی را از نظر کیفیت مقایسه کنند که قابل رقابت با محصولات آلمانی است، با وجود این، شرکت‌های بزرگ باز هم نمونه‌های خارجی را می‌خرند، زیرا منفعتی در واردات دارند که در خرید محصول داخلی نیست. برای خرید محصول خارجی، چندین واسطه وجود دارد که هر کدام از این واردات منتفع می‌شوند، اما خرید محصول شرکت‌های داخلی برایشان آن سود زیاد را ندارد.

اشتغال‌زایی، از مزایای شرکت‌های دانش‌بنیان است

وی خاطرنشان کرد: اگر جلوی واردات گرفته شود، یا حتی نیمی از ارز دولتی که برای واردات اختصاص پیدا می‌کند را به شرکت‌های دانش‌بنیان بدهند، این شرکت‌های داخلی می‌توانند تولید خود را رونق دهند و از آن مهم‌تر اشتغا‌ل‌زایی ایجاد کنند. ما زمانی که فعالیتمان را شروع کردیم، دو نفر بودیم و حالا ۱۰ نفر هستیم، اما با اوضاع فعلی و با توجه‌به هزینه‌های بالا و حتی قیمت بالای اجاره در شهرک علمی و تحقیقاتی به فکر تعدیل افتادیم درحالی‌که دولت می‌تواند به این هزینه‌ها کمک کند.

این محقق دانش‌بنیان با اشاره به مشکلات مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: برخی از شرکت‌ها به واسطه استقرار در شهرک‌های صنعتی، معافیت مالیاتی دارند، اما روندی که برای معافیت باید طی کنند هم زمان‌بر است؛ اگر بتوان روند‌های اداری مالیات را برای شرکت‌های دانش‌بنیان کاهش داد، کمک بزرگی به آنها خواهد کرد.

تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها

محصولی که تولید داخلی دارد، نباید از خارج خریداری شود

بخشیان با اشاره به مسئله فروش در زمینه تولیدات شرکت‌های داخلی اظهار کرد: یک سامانه به نام ستاد ایران به‌تازگی راه‌اندازی شده که مراکز دولتی را ملزم می‌کند اگر بخواهند محصولی بخرند که آن محصول تولید داخل دارد، باید از طریق این سامانه اعلام شود و شرکت‌های داخلی می‌توانند به آن نیاز پاسخ دهند. اگر بتوان این سامانه را به همه بیمارستان‌ها تعمیم داد و آنها را به استفاده از محصولات داخلی ملزم کرد، کمک بزرگی به شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود برای اینکه محصول تولیدشده داخل، دیگر از خارج خریداری نشود.

وی با تاکید بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید محصولات گفت: اگر بحث نقدینگی و تسهیلات برای شرک‌های دانش‌بنیان فراهم باشد، ما می‌توانیم از نظر علمی پوشش‌دهی لوازم موردنیاز و تجهیزات پزشکی را داشته باشیم و تولیدمان را از نظر تیراژی بالا ببریم و بتوانیم به همه مراکز پزشکی خدمت‌رسانی کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته