دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت بازار رمزارز‌ها (۸)؛

آغاز وام‌دهی با تکیه بر اعتبار رمزارز‌ها در جهان/ اقتصاد ایران هنوز رنگ «کریپتوکارنسی» را ندیده است

آغاز وام‌دهی با تکیه بر اعتبار رمزارز‌ها در جهان  اقتصاد ایران هنوز رنگ «کریپتوکارنسی» را ندیده است
کارشناس صنعت رمزارز با اشاره به درگیری روزمره مدیران بخش پولی و بانکی کشور گفت: گام‌های روبه‌جلویی در عرصه کریپتوکارنسی یا همان ارز دیجیتال در ایران برداشته نشده است و در حال فرصت‌سوزی در استفاده از رمزارز‌ها هستیم.
کد خبر : 911260

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا طی سال‌های اخیر، رمزارز‌ها به عنوان کلاس جدیدی از دارایی قابل مبادله در جهان شناخته شدند. حرکت کشور‌ها به سمت گسترش استفاده از کریپتوکارنسی‌ها در بازار معاملات، نشان‌دهنده ارتقای ارزش و جایگاه این دارایی‌هاست.

رمزارز‌ها نه‌ تنها برای کشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه که درگیر چالش‌های سیاسی نیستند، بلکه برای کشور‌هایی که بنا به دلایل مختلف محدودیت‌های جدی برای مبادلات بانکی خود در عرصه بین‌الملل دارند، کاربرد داشته و در بسیاری از مواقع نجات‌دهنده است. ایران نیز به عنوان کشوری که هنوز نتوانسته سیستم سوئیفت را بپذیرد و بسیاری از نقل‌وانتقالات بانکی آن با مسدودیت همراه است، می‌تواند از رمزارز‌ها برای حفظ دارایی و انتقال آن استفاده کند.

اما هنوز در ایران شاهد ایجاد و توسعه بازار رمزارز‌ها به عنوان دارایی جدی نیستیم و دولت برنامه‌ای را جهت به‌کارگیری آن در عرصه‌های مختلف عنوان نکرده است. به بیانی دیگر، نظام پولی و بانکی در کشور، هنوز از رمزارز‌ها به عنوان یک پایه دارایی، یاد نمی‌کند.

اعتبار رمزارز‌ها

توجه مجامع اقتصادی به ظرفیت رمزارز‌ها

عیسی کشاورز، کارشناس و فعال صنعت رمز ارز در گفت‌وگو با خبرنگار آنا به رشد جایگاه رمزارز‌ها در اقتصاد جهانی اشاره کرد و گفت: امروزه کوین‌هایی که پشتوانه‌ای مشخص برای فعالیت‌های اقتصادی دارند، در تعاملات مختلف و متعدد دنیا به‌کار گرفته می‌شوند. کشور‌های توسعه‌یافته، بستر‌های خود برای استفاده از رمزارز‌ها را مهیا کرده و در تلاشند تا از ظرفیت این کلاس دارایی نهایت استفاده را داشته باشند. هر چند که عمر شناخت رمزارز‌ها به عنوان دارایی، به بیش از یک سال نمی‌رسد و طبیعتا انجام تبادل و تجارت برپایه آن، حساسیت‌های جدی را همراه خود دارد، اما کشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه، همواره بی‌توجه به ظرفیت و جایگاه رمزارز‌ها نیستند. نمونه بارز این اهمیت را می‌توان در تبادلات کشور‌های عضو بریکس دید.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر، کشور‌های عضو بریکس تلاش کردند تا تعاملات مالی خود را در بستر کریپتو کارنسی‌ها(رمز ارز) انجام دهند. ایران نیز به عنوان یک عضو این مجمع، نگاهی به ظرفیت رمزارز‌ها دارد، اما هنوز به طور گسترده وارد آن نشده و بخشی از اقتصاد خود را به ظرفیت کریپتوکارنسی‌ها متصل نکرده است. این عدم اتصال نه‌تن‌ها در عرصه تجارت خارجی شکل نگرفته، بلکه در اقتصاد داخلی و مواردی همچون تسهیلات بانکی، وام و سایر پشتوانه‌های مالی نیز شاهد آن نیستیم. به بیانی دیگر، اقتصاد ایران هنوز آن‌طور که باید و شاید، رنگ رمزارز‌ها را به خود ندیده است.

حرکت کُند نظام بانکداری به سمت کریپتوکارنسی‌ها

کشاورز در ادامه صحبت‌های خود به عملکرد فعالان صنعت رمز ارز در ایران اشاره کرد و گفت: صنعت بلاکچین در ایران توانسته ظرفیت شایسته‌ای را در مباحث اقتصادی از خود نشان دهد. نتایج عملکرد این بخش، ثابت کرده ایران می‌تواند به جای سیستم سوئیفت، از کریپتوکارنسی‌ها استفاده کند و چالش‌های خود را در مسئله نقل و انتقالات مالی بکاهد.

به گفته کارشناس اقتصادی؛ به دلیل عضویت ایران در بریکس و توجه این مجمع بر استفاده از رمزارزها، طی سال‌های اخیر توجهات بر این بستر نیز بیشتر شده، اما همچنان حساسیت‌های موجود، روند توسعه این اقدامات را کند کرده است. وجود تحریم‌های گسترده علیه ایران، نامناسب بودن نظام بانکی حاضر در کشور و تصورات نادرست برخی از مسئولان و نهاد‌ها مربوط به حوزه پولی و بانکی در رابطه با استفاده از رمزارز‌ها در مبادلات تجاری از دیگر دلایل این کندی محسوب می‌شود.

این فعال حوزه رمزارز خاطرنشان کرد: نظام پولی و بانکی کشور حق دارد نسبت به سازوکار‌های مربوط به رمزارز‌ها و استفاده از آن در مبادلات خرد و کلان اقتصادی، محتاط باشد، اما این احتیاط به معنای کنار گذاشتن آن نیست. نظام بانکی کشور تا به امروز براساس ماهیت آن، عملکرد چندان مثبتی نداشته و عرصه کریپتوکارنسی می‌تواند بخشی از این مشکلات و چالش‌ها را برطرف کند.

اعتبار رمزارز‌ها

وی تصریح کرد: تا به امروز جلسات متعددی فعالان حوزه رمزارز با مدیران و مسئولان بخش پولی و بانکی کشور به منظور توسعه نقش اقتصادی رمزارز‌ها در کشور برگزار کرده‌اند، اما درگیری روزمره مدیران مربوطه، باعث شده گام‌های زیاد روبه‌جلویی در این عرصه برداشته نشود. ایران در حال فرصت‌سوزی درباره استفاده رمزارز‌ها در اقتصاد است و این روند در صورت ادامه، به نفع کشور نخواهد بود.

احتیاط یا غفلت؟

به گزارش آنا، نباید فراموش کرد مدیریت ریسک، یکی از مهم‌ترین سیاست‌های تنظیم نظام پولی و بانکیست؛ دولت باید نسبت به پول مردم و استفاده از آن چه در قالب سرمایه‌های کلان کشور و چه به عنوان منابع مالی خرد در بازار، وظیفه‌شناس بوده و برای مبادله و یا تجارت با آن محتاطانه عمل کند. اما فعالان اقتصادی معتقدند علاوه بر بحث مدیریت ریسک، جسارت پذیرفتن تغییر و منطبق کردن شیوه‌های قدیمی اقتصادی و بانکداری با روش‌های نوین جهانی، امریست که ایران بسیار به آن نیاز دارد.

براساس اذعان فعالان صنعت رمز ارز، ایران توانسته جانمایی خوبی در عرصه ماینینگ و ورود به بحث رمزارز‌ها در منطقه و خاورمیانه داشته باشد. حال زمان آن رسیده تا از این محصولی که سالهاست در حال کاشت آن هستیم، بتوانیم در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری حاصل آن را ببینیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته