امین: فعالیت دانشجویان در صنایع را برای سازمانها توجیه کنیم
فرشته امین، مدیرکل دفتر مهارت دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره ارتباط صنعت با دانشگاه اظهار کرد: در یک سیستمی متشکل از استاد، دانشجو، سازمان، دولت و ذی نفعان قرار گرفته ایم که هر کدام نقش مهمی بر عهده دارند، وقتی پای صحبت آنها مینشینیم از ارتباط کمرنگ دانشگاه با صنعت گلایهمند هستند و دغدغههایی دارند، اما این تنها کافی نیست؛ چرا که همه ما باید خود را در این سیستم یک فرد مسئول بدانیم و پای کار بیاییم.
وی افزود: عضو هیئت علمی دانشگاه و سازمانها و بخشهای مختلف باید با همکاری یکدیگر ارتباط صنعت با دانشگاه را تقویت ببخشند؛ برگزاری رویدادهایی از قبیل نمایشگاه بازار کار هم با هدف افزایش آمار اشتغال و معرفی صنایع به دانشجویان و فارغ التحصیلان انجام میشود تا آنها بتوانند متناسب رشته تحصیلی خود فعالیتی را به ثمر برسانند.
امین تصریح کرد: برخی از سازمانها هنوز توجیه نشده اند که چرا دانشجو باید ۷۰ ساعت از زمان خود را در صنایع بگذراند و در مقابل کارفرما هم به ارزیابی او اقدام کند، در صورتی که اگر به سیستم مذکور اعتقاد و دیدبلند مدت داشته باشیم، همه باید در مقطعی سرمایه گذاری کرده و وقت و انرژی بگذاریم تا تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه جدی گرفته شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: طبق برنامه ریزی ۲ ساله باید برنامههای خود را تحقق ببخشیم تا ارتباط دو سویه صنعت و دانشگاه بیش از پیش پررنگتر شود، هم اکنون دانشجویان در برخی از حوزهها مثل رشتههای فنی مهارتهای خوبی دارند، اما با توجه به ماهیت رشته ها، دانشجو باید در دوران تحصیل خود مهارتهایی را کسب کند، در مقابل در برخی از رشتهها این مهارت آموزی کمتر است.
امین گفت: مهارتهای عملی مانند کار گروهی، مدیریت زمان، برنامه ریزی، توانایی حل مسئله، رهبری و ... در رشتههای فنی آموزش داده میشود، اما هم اکنون دغدغه ما در دانشگاهها این است که دانشجو در بدو ورود به بازار کار نمیتواند کار گروهی انجام دهد و نامه اداری بنویسد و توانایی حل مسئله و مدیریت را ندارد که باید روی این مسائل تاکید کنیم. پس تمرکز ما هم روی مهارتهای عملی و رفتاری است.
وی بیان کرد: مهارتهای سخت در برخی از رشتهها هم اکنون قویتر است و به همین علت متقاضی بازار کار در آن رشتهها بیشتر و در برخی دیگر ضعیفتر است.
انتهای پیام/