دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1394 - 14:53
معاون آموزشی وزارت بهداشت:

نگاه نوآورانه، لازمه ایجاد تحول در آموزش تخصصی و فوق‌تخصصی علوم پزشکی/ اعتباربخشی موسسات و بیمارستان‌های آموزشی از اسفند 94 آغاز می‌شود

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در هشتاد و دومین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی، رویکرد نوآورانه به آموزش پزشکی تخصصی و فوق‌تخصصی و همفکری دست‌اندرکاران امر را لازمه تحول در این حوزه برشمرد.
کد خبر : 66320

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در هشتاد و دومین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی، به روند تدوین برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: «این برنامه‌ها با نظر همه دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور تدوین شده و در جلسات متعدد از نظرات اعضای محترم بوردها، انجمن‌ها و سایر صاحب‌نظران استفاده شده است».


لاریجانی به گفتمان جدیدی که در آموزش علوم پزشکی کشور ایجاد شده اشاره کرد و افزود: «برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نقشه راه روشنی را پیش‌روی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار داده و اجرای آن ضمن ارتقای بسترهای مناسب و اعتلای کیفیت آموزش در مقاطع مختلف، زمینه‌های رفع نیازهای حال و آینده کشور به نیروهای متخصص را نیز فراهم می‌کند.


معاون آموزشی وزارت بهداشت اعتباربخشی موسسات و بیمارستان‌های آموزشی را از بسترهای مهمی خواند که می‌تواند زمینه‌های ارتقای آموزش علوم پزشکی را در کشور فراهم آورد و گفت: «این برنامه به عنوان یکی از محورهای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دیده شده و با فراهم شدن مقدمات کار، از اسفندماه 94 اعتباربخشی موسسات و بیمارستان‌های آموزشی در سطح ملی و بین‌المللی آغاز خواهد شد».


لاریجانی گفت: «شرایط جدید کشور بسترهای توسعه بین‌المللی آموزش علوم پزشکی را بیش از پیش فراهم نموده است و با توجه به برنامه‌های تحول و نوآوری، اقداماتی در وزارت بهداشت در دست پیگیری است. سامانه Education Iran راه‌اندازی شده و تاکنون کوریکولوم‌های آموزشی متعددی ترجمه و با تایید دبیران بوردهای تخصصی و فوق‌تخصصی در این سایت قرار گرفته است».


معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم معرفی ظرفیت‌های تربیت دانشجو در مقاطع تخصصی و فوق تخصصی و جذب دانشجوی خارجی در این مقاطع تاکید کرد و گفت: «شرایطی برای این کار در وزارت بهداشت در دست پیگیری است و در نظر است تا بسیاری از آزمون‌های بین‌المللی در داخل کشور به راحتی برگزار شود و همچنین تعاملات استاد و دانشجو در سطح بین‌الملل راحت‌تر صورت گیرد».


لاریجانی به تشکیل مناطق ده‌گانه آمایشی و برگزاری جلسات این مناطق اشاره کرد و گفت: «از بستر این مناطق می‌توان برای برگزاری آزمون‌ها از جمله آزمون گواهینامه‌های تخصصی و فوق‌تخصصی استفاده نمود».


او افزود: «از بستر این مناطق برای اجرای برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بهره‌برداری شده و در حال حاضر متولی همه بسته‌ها در ستاد وزارت بهداشت، مناطق آمایشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی مشخص است و تمام سعی ما این است که اجرای فرایندهای آموزشی در سطح کشور تسهیل گردد».


معاون آموزشی وزارت بهداشت اعتلای اخلاق حرفه‌ای را از محورهای مهم برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و گفت: «آیین‌نامه اعتلای اخلاق حرفه‌ای دستیاران به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و هدف این است که با نظارت اعضای بوردها ضمن ارتقای آموزش مهارتی، به اعتلای اخلاق در فارغ‌التحصیلان این مقاطع نیز توجه ویژه شود».


لاریجانی به بازنگری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی اشاره کرد و افزود: «در آیین‌نامه جدید سعی شده حوزه‌های آموزش، پژوهش و ارائه خدمات با هم دیده شود و از نگاه تک بعدی در ارزیابی اعضای هیأت علمی پرهیز شود. همچنین سعی بر این است که اقدامات برجسته اعضای هیأت علمی در همه حوزه‌ها دیده شود و قوانین خاص موجب مغفول ماندن تلاش‌های صورت گرفته نشود».


معاون آموزشی وزارت بهداشت رفع چالش‌های موجود در آموزش تخصصی و فوق‌تخصصی را نیازمند بازنگری برخی قوانین و هم‌فکری و تصمیم‌گیری جامع در این حوزه برشمرد و گفت: «این جلسه آخرین جلسه شورای آموزش پزشکی و تخصصی در سال 1394 است و امیدواریم با مواردی که مطرح می‌شود و با بهره‌مندی از نظرات اعضای محترم گامی در راستای اعتلای آموزش تخصصی و فوق تخصصی برداشته شود».


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب