معاون پژوهشی وزیر علوم: از پژوهش در دوره کارشناسی نباید غافل شد
به گزارش آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، احمدی واگذاری طرحهای کلان ملی به بخشهای دانشگاهی در راستای کاربردی کردن هر چه بیشتر پژوهشها را از اولویتهای وزارت علوم خواند و گفت: « ارتباط با صنعت یکی از راههایی است که میتواند در کاربردی کردن پژوهشها بسیار اثرگذار باشد.»
او اعلام کرد از بخشهای مختلفی مانند وزارتخانههای نیرو، جهاد کشاورزی، دفاع، نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، هوا و فضا و سایر سازمانها طرحهای فراوانی به دانشگاهها داده شده است. احمدی گفت: «انعقاد قرارداد با وزارت نفت در مورد ازدیاد برداشت از مخازن نفتی در20 میدان نفتی در سال گذشته و 12 پروژه در زمینه صنایع پایین دستی در سال جدید و تفاهمنامه همکاری با وزارت نیرو برای انجام پروژههای مشترک از جمله تلاشهای وزارت علوم است.»
احمدی افزود : «اکنون آموزش و پژوهش در دانشگاههای کشور در مرحله گذار هستند، تا به صورت جدی وارد چرخه علم، فناوری و تولید ثروت شوند و این کار بسیار بزرگی است که با ابلاغ سیاستهای کلان رهبر معظم انقلاب در حوزه علم و فناوری آغاز شد.»
او این دوره تغییر و تحول را باعث تغییر نگرش به دانشگاهها دانست و گفت: «با این تغییر شاهد ورود دانشگاهها به تصمیمسازیهای بزرگ مملکت و نظام توسعه خواهیم بود.»
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، به تغییرات دانشگاههای جهان اشاره کرد و گفت: «امروزه دیگر ماموریت دانشگاهها انتقال صرف مجموعه علوم از استاد به دانشجو نیست، بلکه محوریت در حوزه پژوهش، فناوری و به خصوص ارتباط با صنعت است که دانشگاه های مهم دنیا به این سمت میروند و این رویه امید به اشتغال بیشتری در دانشجویان ایجاد کرده و دانشآموختگان این دانشگاهها راحتتر جذب بازار کار میشوند.»
احمدی در ادامه گفت: «در این بین نباید از ارتباط با مراکز رشد و استفاده از ظرفیت آنها نیز غافل شویم و موضوع مهم دیگری که به پژوهشمحور شدن دانشگاهها کمک میکند، توجه به پژوهش در حوزه کارشناسی است. زیرا ازجمعیت 8/4 میلیون نفری دانشجویان کشور حدود چهار میلیون نفر در حوزه کارشناسی هستند که پتانسیل زیادی در حوزه پژوهش و نوآوری دارند.»
احمدی تاکید کرد کشور باید به سمت ماموریتگرا کردن تحصیلات تکمیلی برود و گفت:«به دنبال ایجاد این فرهنگ در دانشگاهها هستیم که هر استادی که پروژه دارد بتواند دانشجوی تحصیلات تکمیلی بگیرد و دانشگاهها هم باید در این زمینه همکاری کنند.»
معاون وزیرعلوم همچنین با اشاره به موافقت دولت برای رسیدن سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به سه درصد تا انتهای برنامه ششم توسعه، ابراز امیدواری کرد این سهم در سال آینده به یک درصد برسد.
او همچنین به رتبه اول ایران در تولید علم درمنطقه خاورمیانه و 16 در دنیا اشاره کرد و گفت: «اکنون سهم محققان ایرانی از تولید علم در دنیا 56/1درصد است.»
احمدی همچنین خواستار برنامهریزی مناسب برای حضور استادان ایرانی در مجامع بین المللی شد و افزود : «چاپ مقالات فراوان استادان ایرانی در مجلات ISI نشانگر هوش و نبوغ بالای آنان است.»
معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم درباره تقسیمبندی دانشگاهها و مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری به 9 منطقه کشوری گفت: «این اقدام با هدف ایجاد ارتباط بیشتر با مجموعه مراکز انجام شده و معتقدیم با تشویق این مراکز به انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی میتوانیم جایگاه علمی خود در جهان را بهبود بخشیم.»
انتهای پیام/