بحران افسردگی میانسالی در میان نخبگان پزشکی
علیرضا شریفی یزدی در خصوص افزایش بیماریهای روحی و روانی در بین نخبگان به خبرنگار خانواده گروه جامعه خبرگزاری آنا گفت: بخشی زیادی از این معضل زمینه در اجتماع دارد و فردی نیست. این معضل ارتباط مستقیم با سیستم نظام آموزشی و خانوادهها دارد، زیرا خانوادهها برای اینکه دانشآموزان در رشتههای پزشکی در دانشگاه قبول شوند در سنین ۱۵ تا ۱۸ سالگی فشار زیادی به آنها وارد میکنند.
وی با بیان اینکه سلامت روان بزرگترین هزینهای است که این افراد برای رسیدن به دانشگاه هزینه میکنند عنوان کرد: بخشی از دانشجویان پزشکی به دلیل فشار و استرس ناشی از قبول شدن در رشته پزشکی دچار انواع اختلالات روانی میشوند.
شریفی ضمن تاکید بر اینکه مشکلات روحی و روانی این افراد حتی در ایام ورود به دانشگاه هم همراه آنها خواهد بود، عنوان کرد: علاوهبر مشکلاتی که از دوران دانشآموزی همراه خود دارند فشارهای زندگی هم به آنها اضافه میَشود و این امر خود زمینه گرایش و بروز انواع آسیبهای اجتماعی میشود.
این کارشناس اجتماعی با اشاره به حجم سنگین مطالب آموزشی و فشاری که معمولا روی دانشجویان پزشکی وارد میشود افزود: نحوه برخورد برخی اساتید در دانشگاه با دانشجویان و مدت زمانیکه دانشجویان پزشکی برای تحصلات عالی میگذرانند از دیگر عوامل بروز اختلالات روانی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه دانشجویان ارشد پزشکی با رسیدن به دهه چهارم و پنجم زندگی تازه میتوانند به جایگاه مستقل و کسب درآمد برسند اظهار کرد: قاعدتا با وجود چنین فشارهای روحی که در دهه پنجم زندگی به آنها وارد میشود برخی از پا در میآیند و دچار افسردگی و اختلال میشوند.
وی ضمن بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی جامعه کنونی یک پزشک متخصص نیازمند هزینه زیادی برای تاسیس مطب است تاکید کرد: این افراد برای رسیدن به اهدافشان آینده روشنی متصور نمیشوند و این مورد هم از عوامل بروز اختلالات روحی در این افرادمیشود.
بیشتر بخوانید:
آیا باید در دوران پساکرونا منتظر عوارض روحی، روانی آن و افسردگی باشیم؟
انزواطلبی لزوما نشانه افسردگی نیست/ اخبار غیرکارشناسی کرونا، تهدیدی برای سلامت جامعه
شریفی تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونا در طول این مدت و فشارهای اقتصادی و روانی که بر افراد واقع میشود بروز مشکلات روحی و روانی هم بیشتر شده است.
این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه اختلالات روحی و روانی یکی از انواع آسیبهای اجتماعی است که قشر نخبه دچار آن میشوند تصریح کرد: طلاق، گرایش به مواد مخدر، بود و اکنون زیاد شده، روابط متعدد بدون سرانجام، سرخوردگی و نا امیدی، وسواس فکر و افسردگی و انجام کارهای ضد اخلاق حرفهای که در گذشته نادر بود در میان قشر نخبه افزایش پیدا کرده است.
این عضو هیات علمی اظهار کرد: به دلیل تشویقهایی که افراد نخبه از بدو ورود به دانشگاه داشتهاند تمایل دارند همیشه در معرض چنین تشویقهایی باشند و هنگامی که شرایط خلاف این باشد دچار افسردگی نخبهگی میشوند.
شریفی در خصوص راهکارهای کاهش این معضلات اجتماعی در بین نخبگان گفت: عدم فشار از سوی خانوادهها مبنی بر اینکه فرزندشان حتما در رشته پزشکی تحصیل کند، حذف رقابت در نظام آموزشی، ایجاد نظام مشارکت در بین دانشجویان، بررسی روانشناختی دانشجویان نخبه تحت نظر تیم روانشناسی در دانشگاه جهت آگاهی از واقعیتهای جامعه از جمله اقداماتی است که اگر انجام شود تا حدود زیادی از معضل افسردگی نخبگان جلوگیری خواهد کرد.
انتهای پیام/۴۱۶۱
انتهای پیام/