دفاع مقدس را بدون شعار به نمایش در آوردهام/ روایتی از رنج اسارات ۱۰۰ ایرانی در سلول ۱۲ متری

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جشنواره تئاتر فجر به روزهای پایانی نزدیک میشود و امروز یکشنبه به اجراهای خود خاتمه میدهد و ۲۰ بهمن نیز مراسم اختتامیه خود را با معرفی برترینها برپا خواهد کرد.
در میان نمایشهای این رویداد برخی به واسطه مضمون خود مشتریان عام و خاصتری نیز خواهند داشت که شاید قصههای حول دفاع مقدس دراینبین بگنجد. «تنها» به کارگردانی علیرضا معروفی با وامداری از این ماجرا، اقتباسی از کتاب «سرباز کوچک امام» را معیار نمایشنامه خود قرار داده و امروز در بخش رقابتی و در تالار چهارسو به اجرا خواهد رفت.
ذات تئاتر یعنی رودرویی با نفس تماشاگر
در این راستا علیرضا معروفی، کارگردان «تنها» درباره حال و هوای این اثر نمایشی به خبرنگار آنا گفت: من این نمایش را در جشنواره تئاتر مقاومت نیز به اجرا بردهام و در تئاتر فجر نیز بدون تغییری در چینش بازیگران و اجرای نمایشنامه، به صحنه میبرم. تنها تفاوت ما در مواجهه به تماشاگران در سالن است.
وی درباره تفاوت این دو رویداد و نیز مجازی و فیزیکی بودن آنان گفت: مخاطبان جشنواره مقاومت بهدور از صحنه و به شکل آنلاین به تماشای آثار نشستند؛ منتها داوریها به شکل حضوری و مقابل بازیگران شکل گرفت، اما جشنواره فجر با ظرفیت ۵۰ درصد میتواند اجرای متفاوتی برای گروه ما باشد. این نیز یک تأثیر مثبت است چون ذات تئاتر یعنی رودررویی با نفس تماشاگر که تأثیر متفاوتی بر اجرای بازیگر میگذارد.
در شرایط امن به تماشای تئاتر ما بنشینید
کارگردان برگزیده جشنواره مقاومت توضیح داد: در این شرایط خاص ناشی از کرونا و محدودیتها بازهم همینکه مخاطبان مجازی به تماشای نمایشها بنشینند یک اتفاق خوشایند است، رویهای که بساط آن در همین جشنواره فجر نیز برپا شده و شخصاً از این ماجرا راضی هستم. اینجا ممکن است چند هزار تماشاگر در شرایط امن به تماشای تئاتر بنشینند.
جنگ در وهله اول یک مقوله ضدانسانی است. وقتی کسی یا گروهی به خاک ما تجاوز میکند حق همه ما را پایمال کرده؛ من در این کار نشان میدهم که ما در دوران جنگ تحمیلی، چگونه ایستادگی کردهایم.
کارگردان «تنها» درباره این اثر نمایشی نیز گفت: قصه من روایتی از دفاع مقدس است اما اینجا شما هیچ به شعاری نمیبینید. بهعنوان کارگردان این نمایش مدعی هستم که «تنها» با تمام آثار تئاتر دفاع مقدس و حتی سینمای دفاع مقدس، متفاوت است چون نگاه بیطرفانه به جنگ دارم.
چگونه ایستادگی کردهایم؟
وی با تأکید بر اینکه جنگ در وهله اول یک مقوله ضدانسانی است یادآور شد: وقتی کسی یا گروهی به خاک ما تجاوز میکند حق همه ما را پایمال کرده است؛ من در این کار نشان میدهم که ما در دوران جنگ تحمیلی، چگونه ایستادگی کردهایم. جنگ امری ضد انسانیت بوده و دفاع و مقاومت ما اقدامی مقدس است که بدون هرگونه شعارزدگی آن را در «تنها» تصویر میکنم.
معروفی با اشاره به چرایی رفتن به سراغ کتاب «سرباز کوچک امام» و اقتباس تئاتری از آن عنوان کرد: در سال ۹۷ از سوی مجمع ناشران انقلاب، نمایشنامه کوتاهی به من پیشنهاد شد که لازم بود این کتاب را هم بخوانم. وقتی سراغ کتاب رفتم، چهار صفحه از این کتاب ۴۰۰ صفحهای بینهایت مرا آزار داد و همین دغدغهای شد تا نمایشنامهای را بدون سفارش بنویسیم.
مگر اتفاق ضدانسانی بالاتر از این فاجعه هم داریم؟
وی ادامه داد: این چند صفحه از کتاب، روایتگر قصه ۱۰۰ نفر از اسرای ما درون ۱۲ متر اسارتگاه است و درواقع نمایشی از یک شکنجه خاموش بود تا جایی که پس از سه روز که عراقیها در آن اتاق را باز میکنند از شدت آن اتفاق و آنچه بر سر آنان گذشته نمیتوانند آنجا را تحمل کنند. مگر بالاتر از این فاجعه، اتفاق ضد انسانی دیگری هم داریم؟
کارگردان «تنها» افزود: برای اینکه نمایشی را اجرا کنم ۸ بازیگر را درون سلولی یک متر در یک متر جا دادم. من سعی کردم در حجم محدودتر تصویری از این فاجعه را وارد نمایش کنم. در کل هر قصه ضد انسانی دغدغه من در حوزه تئاتر میشود.
در سطج شهرستان هنر تئاتر واقعاً خیلی مظلوم است
معروفی که از شهر کرج وارد جشنواره فجر شده درباره حمایتهای صورت گرفته از «تنها» مدعی شد: حمایتها ناچیز است و عملا تفاوتی به حال ما نمیکند. انگار همه جای دنیا تئاتر یک هنر مظلوم است؛ در کشور ما هم اوضاع همین است. جالب است برخی جاها مثل شهرداری کرج قول حمایت داده اما هنوز به مرحله مذاکره هم نرسیده! کمک اداره ارشاد نیز خیلی ناچیز است.
در سال ۹۷ از سوی مجمع ناشران انقلاب، نمایشنامه کوتاهی به من پیشنهاد شد که لازم بود این کتاب را هم بخوانم. وقتی سراغ کتاب رفتم، چهار صفحه از این کتاب ۴۰۰ صفحهای بینهایت مرا آزار داد و همین دغدغهای شد تا نمایشنامهای را بدون سفارش بنویسیم.
وی افزود: شاید برخلاف شهرستانها بازهم اوضاع در تهران و حمایت از گروههای تئاتری نسبتا بهتر باشد. در حال عادی و شاید به دور از دوران کرونا، در همین پایتخت، گروههای نمایشی از جنوب تا شمال به اجرا میروند ولی در سطح شهرستان هنر تئاتر واقعاً خیلی مظلوم است. این درحالی است که تئاتر میتواند معجزه کند.
گفتنی است نمایشنامه نمایش «تنها» به اقتباس از کتاب «سرباز کوچک امام»، تألیف فاطمه دوست کامی نوشته شده است و روایتی از اسارت ۱۰۰ نفر از رزمندگان ایرانی و زندانی کردن همه آنها در یک اتاق ۱۲ متری توسط نیروهای بعثی است در حالی که که بسیاری از آنها زخمی و مجروح هستند.
کیوان احمدی، امیررضا حشمیپور، محمدجواد حشمیپور، امیرارسلان خالویی، فردین شاهحسینی، هادی شیخالاسلامی، حسین عارف، آرمان میرزایی، حامد نساجبخارایی و محمد نیازی در «تنها» ایفای نقش میکنند. عکسها از ضیاالدین صفویان است.
انتهای پیام /۴۱۴۳/
انتهای پیام/
تئاترفجر یک مُسکن روحی برای تئاتریهاست/ تماشاگران بدانند که تئاتر هنوز زنده است
بچههای تئاتر روزهای پرفشاری را پشت سر گذاشتهاند/ کرونا را بهانه تعطیلی تئاتر و رکود جشنواره فجر نکنیم
معمارم اما هنر نمایش را هدفمند دنبال میکنم/ «تئاتر فجر» را راه گریز تئاتریها از کرونا میدانم
مخاطب قصه تئاترم مردماند نه خواص/ بر ما گروههای غیرپایتختنشین سخت گذشت تا به جشنواره فجر رسیدیم!
- ساک دستی
- ثبت شرکت
- بهترین جراح بینی ترمیمی در تهران
- پالت پلاستیکی
- خرید ادویه
- خرید فالوور واقعی
- فونیکس
- خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز
- آهنگ جدید
- سفارش چاپ پرچم
- تلفن ابری
- صرافی نوبیتکس
- صرافی توبیت
- ال بانک
- انبار هوشمند فلزات گرانبها
- اهنگ جدید
- خرید قهوه
- اخبار بورس
- چک لیست لوازم اسکی
- وکیل
- رزرو بلیط هواپیما
- خرید هاست