معمارم اما هنر نمایش را هدفمند دنبال میکنم/ «تئاتر فجر» را راه گریز تئاتریها از کرونا میدانم
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جشنواره تئاتر فجر در روزهای جاری پذیرای گروههای نمایشی متعددی در بخشهای مختلف است؛ رویدادی که صرفاً به هنرمندان پایتختنشین مختص نشده و شاهد آثار متقاضی بسیاری از شهرهای مختلف کشور است که اتفاقاً در بخشهای اصلی از جمله مسابقه صحنهای نیز حضور دارند و به رقابت با آثار برتر میپردازند.
«راشومون» به نویسندگی و کارگردانی احسان عبدالملکی دارایی از متقاضیان رشت است که در بخش مسابقه حضور دارد. نکته جالب اینکه این اثر نمایشی اولین تجربه جدی او در حوزه تئاتر محسوب میشود.
یک اقتباس وفادارانه از سینمای ژاپن
عبدالملکی دارایی، معماری خوانده و در گفتوگو با خبرنگار آنا به این نمایش و جشنواره در ایام کرونایی اشاره کرد و توضیح داد: «راشومون» اقتباس وفادارانه از فیلمی به همین نام ساخته آکیرا کوروساوا است؛ درواقع این نمایش کار میانفرهنگی بین ژاپن و ایرانی محسوب میشود مثلاً سعی کردم با تلفیق موسیقی این دو کشور را وارد تئاترم کنم.
«راشومون» اولین کار حرفهای من در حوزه تئاتر است. خوششانس بودم که این گونه نیز در جشنواره فجر پذیرفته شدم. درواقع این حضور حسن اتفاقی برای من محسوب میشود.
وی همچنین اشاره داشت: این نمایش را قبل از دوران کرونا یعنی در بهمنماه سال گذشته در رشت روی صحنه برده بودم؛ نسخه کنونی حاضر در جشنواره فجر از نظر اجرا و داستان تفاوتی با قبلی ندارد البته چند بازیگر تغییر کردند که این نیز ربطی به کرونا نداشت.
یک اتفاق جالب برای آقای کارگردان
کارگردان «راشومون» با اشاره به تحصیلات خود یادآور شد: حرفه و تحصیلات من در حوزه معماری است و «راشومون» نیز اولین کار حرفهای من در حوزه تئاتر است. خوششانس بودم که این گونه نیز در جشنواره فجر پذیرفته شدم. درواقع این حضور حسن اتفاقی برای من محسوب میشود.
عبدالملکی دارایی همچنین درباره برگزاری جشنواره تئاتر فجر در شرایط خاص کنونی تأکید کرد: جشنواره ویترین تولیدات هنرمندان است. من معتقدم حتی در دوره کرونا و با توجه به محدودیتهای اخیر که برای تئاتریها پیش آمده است؛ جشنواره میتواند فضایی مجدد برای دورهمی تئاتریها و فرار از محدودیتها باشد.
راهکاری برای گریز از کرونا
این کارگردان افزود: اهالی تئاتر با حضور در این جشنواره نشان دادند که میخواهند هنر نمایش را زنده نگه دارند. هماکنون هم در این رویداد حضور دارند تا بتوانند بیشتر و بیشتر دیده شوند. جشنواره میتواند راهکاری برای گریز از کرونا باشد.
شاید جالب باشید بدانید تنها جایی که از من برای اجرای «راشومون» کمک کرد، سازمان نظام مهندسی استان گیلان بود که به عنوان یک عضو مرا مورد حمایت قرار داد. بقیه جاهایی که توقع داشتم چون شناختی از تئاتر ندارند، هیچ کمکی نکردند.
به گفته کارگردان «راشومون»؛ نمایش ارکانی دارد که نمیتوان آنها را از هم جدا کرد که یکی همین مخاطب و اجرای زنده برای آنان است. گروههای شهرستانی نیز با این ذهنیت به جشنواره آمدهاند تا کارشان را عرضه کنند.
نمیخواهم صرفاً در همین یک نمایش خلاصه شوم
عبدالملکی دارایی درباره رویکرد خود در این عرصه از هنر نیز یادآور شد: من معماری خواندهام و حرفهام این است اما تئاتر را هدفمند دنبال کردهام و نمیخواهم صرفا در همین یک نمایش خلاصه شوم. با «راشومون» قدم اولم در حوزه نمایش شکل گرفت و همچنان نیز آن را ادامه خواهم داد.
وی اضافه کرد: فارغ از اینکه تخصصم لزوما تئاتر نیست و سابقه آنچنانی هم ندارم اما این حوزه برایم خیلی جذاب است. شاید جالب باشید بدانید تنها جایی که از من برای اجرای «راشومون» کمک کرد، سازمان نظام مهندسی استان گیلان بود که به عنوان یک عضو مرا مورد حمایت قرار داد. بقیه جاهایی که توقع داشتم چون شناختی از تئاتر ندارند، هیچ کمکی نکردند.
گفتنی است؛ «راشومون» ماجرای حمله راهزنی به یک تاجر و همسرش را از زاویه دید چهار نفر بیان میکند. روایتهایی ضد و نقیض که ذهن مخاطب را در یافتن حقیقت واقعه به چالش میکشد.
در این نمایش به تهیهکنندگی حامد حصاری، محمد رسائلی، مهدی مخبری، پریسا قاسمی و پریا کاظمی به عنوان بازیگر نقشآفرینی میکنند.
انتهای پیام /4143/پ
انتهای پیام/