تعیین ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی تا سال ۱۴۰۸
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در جلسه امضای تفاهمنامه شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور که به امضای روسای دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کلان منطقه ۶ آمایشی و معاونین آموزشی رسید برای دریافت مجوز پذیرش دانشجو در رشته مقاطع مختلف، جذب هیئت علمی، توسعه مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد دانشگاهها و همچنین نسبتهای پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بالینی تا سال ۱۴۰۸ در این کلان منطقه، تصمیمگیری شد.
در این تفاهمنامه تعدیل ظرفیت پذیرش دانشجویان در رشته مقاطع مختلف در دانشگاههای کلان منطقه از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۸ و ایجاد ظرفیتهای جدید در رشته مقاطع مختلف در دانشگاههای کلان منطقه تا سال ۱۴۰۸ پیشبینی شده است.
شکلگیری شورای مشورتی گسترش کلان منطقه، متشکل از معاونین آموزشی دانشگاهها و دانشکدههای کلان منطقه ۶ آمایشی کشور و دبیر یا نماینده شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور از جمله بندهای موجود در این تفاهمنامه است که این شورا بهعنوان نماینده دبیرخانه شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور در کلان منطقه آمایشی عمل خواهد کرد و از این پس تمامی درخواستهای توسعه رشته مقاطع آموزشی کلان منطقه ۶، پس از بررسی و انطباق با مفاد تفاهمنامه مذکور و تصویب، از طریق این شورا به شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور ارسال میشود.
همچنین کلان منطقه با اولویت بالا قابل طرح در شورای گسترش خواهند بود و درخواستهایی که خارج از این روال ارسال میشوند، امکان طرح در شورای گسترش را نخواهند داشت.
به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت؛ در صورت انطباق درخواستها با نقشه علمی منطقه و مختصات این توافقنامه و تبصرههای آن، شورای گسترش در تصویب آنها بیشترین همراهی را خواهد داشت و شورای مشورتی گسترش کلان منطقه مکلف است برآوردهای لازم را بهصورت سالانه بهروزرسانی کند و گزارشهای مربوطه را برای روسای دانشگاههای منطقه و شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور ارسال کند.
ضمن اینکه در صورت لزوم هر دو سال یکبار این تفاهمنامه با توجه به برآوردهای جدید و زیر نظر شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور و شورای مشورتی گسترش کلان منطقه بازنگری خواهد شد.
در این تفاهمنامه به افزایش حداکثری هماهنگیهای درون منطقهای و همافزایی علمی دانشگاهها و دانشکدههای کلان منطقه در ایجاد رشتههای مشترک نسبت به آموزشهای پودمانی شناور و تشکیل گروههای آموزشی مشترک بین دانشگاهی در کلان منطقه، تأکید شده است. در مورد رشته مقاطعی که ظرفیت پذیرش دانشجو در کشور بهصورت کاهش در سالهای آینده برآورد شده است، دانشگاههای کلان منطقه در مورد راهبرد کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در آن رشته مقطع در کلان منطقه از طریق کاهش ظرفیت پذیرش موجود و یا پذیرش یک سال در میان دانشجو، به تفاهم رسیدند.
در ادامه این جلسه طبق سیاست معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور که درخواست دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور مبنی بر گسترش رشته مقاطع مختلف را منوط به تصویب تفاهمنامه کلان منطقه آمایشی مربوطه میدانند.
با تصویب تفاهمنامه کلان منطقه ۶ آمایشی، دو مورد از درخواستهای دانشگاههای کلان منطقه که در تفاهمنامه کلان منطقه پیشبینی شده بود، شامل رشته دکترای تخصصی خونشناسی آزمایشگاهی و علوم انتقال خون دانشگاه علوم پزشکی زنجان و رشته کارشناسی ارشد مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم، به تصویب شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور رسید.
همچنین معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پس از ابلاغ سند آمایش سرزمینی آموزش عالی از سوی شورای انقلاب فرهنگی، تلاش نموده است تا تمام سیاستگذاریهای حوزه آموزشی خود را بر مبنای سند مذکور پایهگذاری کند.
از مهمترین اقدامات وزارت بهداشت در راستای عمل به سند آمایش سرزمینی آموزش عالی، توجه به موضوع عدالت در دسترسی به خدمات آموزشی در هر یک از کلان مناطق آمایشی است که در این خصوص، «سند ملی برآورد نیروی انسانی نظام سلامت ایران ۱۴۰۸» با نگاه ویژه به این موضوع در دستور کار قرارگرفته است.
این امر با مشارکت گسترده تمامی دانشگاهها یا دانشکدههای علوم پزشکی کشور در قالب دبیرخانههای کلان مناطق آمایشی در حال تدوین است.
گامهای سند ملی برآورد نیروی انسانی نظام سلامت ایران ۱۴۰۸ شامل تعیین تعداد نیروی موردنیاز نظام سلامت در ایران ۱۴۰۸ و ظرفیت پذیرش دانشجو در سطح ملی، توزیع ظرفیت ملی بین کلان مناطق آمایشی و درنهایت تعیین ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی در تمامی رشته مقاطع در دانشگاهها و دانشکدههای هر کلان منطقه تا سال ۱۴۰۸ است و تفاهمنامه توسعه متوازن آموزش عالی حوزه سلامت کلان منطقه آمایشی ۶ کشور، گام نهایی در این کلان منطقه و اولین تفاهمنامه مصوب در سطح کلان مناطق کشور در راستای تدوین این سند ملی است.
انتهای پیام/4084/
انتهای پیام/