کرونا ترافیک شهرها را کاهش داد/ لزوم استفاده از شبکههای ناوبری هوشمند در پساکرونا
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بیماری همهگیر ویروس کرونا رفتار حملونقل و عبور و مرور را تحت تأثیر قرار داده، و اعمال قرنطینه نشان داده چگونه بدون خیابانهای شلوغ، سروصدا و آلودگی هوا، زندگی شهری چقدر میتواند سالمتر باشد.
طبق آخرین اطلاعات شرکت «انجمن اتومبیل» (Automobile Association) بریتانیا، میزان تردد در جادههای انگلیس طی هفتههایی که اقدامات قرنطینه اعمال شده بود، در سطحی مشابه با اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 بود. میزان تردد در آغاز قرنطینه نسبت به دوران قبل از کرونا 35 تا 40 درصد کاهش یافت. همچنین میزان انتشار کربن در انگلستان در ماه آوریل 31 درصد کاهش یافت، اما پس از لغو قرنطینه دوباره افزایش یافته است.
با لغو قرنطینه و بازگشایی مشاغل، تعداد بیشتری از افراد تمایل و یا نیاز به جابجایی دارند و ترافیک بهزودی به حالت عادی بازمیگردد یا حتی افزایش مییابد. به دلیل ادامه شیوع کرونا، بسیاری از مردم نگران سفر با وسایل نقلیه عمومی هستند و دوباره بهطور فزاینده استفاده از اتومبیلهای شخصی آغاز میشود. بهطوریکه در حال حاضر شاهد افزایش علاقه به خودروهای شخصی، فروش خودرو و ثبتنام در بسیاری از بازارها هستیم.
مقامات سراسر جهان به این فکر میکنند كه آیا سطح ترافیک و آلودگی ماقبل کرونا به شهرهای آنها باز خواهد گشت یا اینکه گزینه دیگری وجود دارد که میتواند شهرها را سالمتر، سبزتر و بسیار هوشمندتر از گذشته کند. در کشور انگلیس اولویتهای دولت سرمایهگذاری برای هوای پاکتر و انجام کارهای بیشتر برای مقابله با آلودگی هوا است.
طی دهههای اخیر، کیفیت هوا بریتانیا به لطف اقدام هماهنگ در همه سطوح بهطور قابلتوجهی بهبود یافته است، اما برای رسیدن به حالت ایدهآل کارهای بیشتری باید صورت بگیرد. «مناطق هوای پاک» (Clean Air Zones) یکی از اقدامات برای کمک به تحقق این آرزو است (در این مناطق تنها برخی اتومبیلها با استاندارد بالای محیطزیستی حق تردد دارند).
سیستم ناوبری هوشمند
در نظرسنجیای که قبل از شیوع کرونا در انگلیس انجام شده بود، تنها کمتر از 50درصد مردم حاضر بودند برای جلوگیری از ترافیک، از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. درنتیجه میتوان انتظار افزایش ترافیک در جادههای انگلستان را داشت. این ترافیک موجب آسیبهایی ازجمله آلودگی هوا، سروصدا و تأثیرات مضر بر سلامتی میشود.
شرکت «Kapsch TrafficCom» که در حوزه هوشمندسازی شهر فعال است، در تحقیقی هزار شهروند انگلیسی را موردبررسی قرارداد و نتایج نشان داد 75 درصد مردم نگران تأثیر منفی زیستمحیطی ناشی از ازدحام و ترافیک هستند.
در مواجهه با چنین ازدحام افزایش یافتهای، تقریباً بسیاری از افراد این تحقیق برای انتخاب مسیر خود آماده استفاده از یک اپلیکیشن ناوبری هستند. ولی در کمال تعجب، هنگام انتخاب مسیر ملاحظات زیستمحیطی برای اکثر رانندگان اولویت ندارد. در عوض، تقریباً دوسوم از پاسخدهندگان گفتند مسیری را میخواهند که کمترین زمان سفر را تضمین کند. علاوه بر این، تنها 39 درصد از پاسخدهندگان مسیرهایی را که کمترین تأثیر را بر محیطزیست دارند «مهم» یا «بسیار مهم» میدانند.
استفاده هوشمندانه از وسایل ناوبری فرصتهایی را برای کاهش ازدحام و ترافیک جاده فراهم میکند. این فناوری همچنین میتواند دستیابی به دیگر اهداف مطلوب را امکانپذیر کند. بهعنوانمثال، مسئولانی که برنامهریزی راهنمایی و رانندگی را انجام میدهند، میتوانند در توصیههای خود برای انتخاب مسیر، بر اثرات زیستمحیطی مانند انتشار گاز CO2 تأثیر بگذارند. یافتههای این بررسی نشان میدهد که این امر مستلزم تغییر در تفکر کلی، هم شهروندان و هم برای شهرها است.
شبکههای ناوبری هوشمند یک فناوری مهم برای کاهش اساسی ترافیک و آلودگی در جادهها هستند. تمایل رانندگان برای استفاده از ابزارهای ناوبری بهمنظور به حداقل رساندن زمان سفر، باید توسط برنامه ریزان عمومی موردبررسی قرارگرفته و اعمال شود. هدف از این امر، ارائه راهحلهای مدیریت دیجیتال ترافیک است که اهداف مهم اجتماعی را در نظر میگیرد. حفاظت از محیطزیست یکی از این اهداف مهم است که زندگی روزمره ما را بهبود میبخشد. لازم به ذکر است که هر شهری در جهان دارای خطمشی حملونقل و طرحهای مدیریت پارکینگ متفاوت است.
درمجموع معرفی مسیرها در سیستمهای ناوبری عادی روی محیطزیست تأثیر میگذارد و عواقب نامطلوبی در پی دارد. ازاینرو دولتها باید با بهروزرسانی سیستمها از بروز این عواقب جلوگیری کنند.
سیگنالهای هوشمند
سیستمهای مدیریت چراغ راهنمایی تطبیقی، که بهسرعت نسبت به شرایط خاص ترافیکی واکنش نشان میدهند و باعث تغییر ترافیک میشوند، قبلاً اثربخشی خود را ثابت کردهاند. این سیستمهای کنترل سیگنال تطبیقی در شهرهایی مانند مادرید، بمبئی و کیتو نصب شدهاند و حدود 20 درصد از ترافیک را کاهش دادهاند.
اگر دادههای اتومبیل به شبکه کنترل ترافیک متصل شود، حجم ترافیک حتی به میزان قابلتوجهی کاهش مییابد. درعینحال، انتشار گاز CO2 کاهش یافته و گردش ترافیک میتواند از طریق توصیههای مسیری که رانندگان بهطور خودکار در اتومبیلهای خود دریافت میکنند، بهطور یکنواختتری در جادهها توزیع شود. بنابراین ترکیب «کنترل چراغ راهنمایی بهینهشده» و «برنامهریزی هوشمند مسیر» میتواند ازدحام و ترافیک را تا 40 درصد کاهش دهد.
همچنین هدایت هوشمندانهتر چراغهای راهنمایی بهتنهایی میتواند ازدحام خیابانها را 25 درصد کاهش دهد. فناوریهای دیجیتال مانند هوش مصنوعی و پردازش کلانداده میتوانند با هزینهای نسبتاً ناچیز پیشرفت قابلتوجهی را به همراه داشته باشند. علاوه بر این تمام اتومبیلهای جدید به ابزارهای هوشمند مجهزند و تلفنهای همراه از ویژگیهای ردیابی لازم برخوردار هستند. بنابراین تمام آنچه در حال حاضر نیاز است، ارتقاء زیرساختهای موجود در ترافیک است.
پس برای حل چالشها میتوان از ابزارها و فناوریهای موجود کمک گرفت تا بتوان مسیر پایدارتری برای آینده ایجاد کرد. شیوع ویروس کرونا اگرچه باعث ایجاد بحرانهای بسیاری در سراسر جهان شد، اما در برخی موارد عواقب مثبتی داشت که ازجمله میتوان به کاهش ترافیک شهرها و درپی آن کاهش آلودگی هوا اشاره کرد. باید از این فرصت پیشآمده استفاده کرد و با برنامهریزی مناسب و دقیق روند کنونی کاهش ترافیک را حفظ کنیم تا در پساکرونا نیز از نتایج مثبت آن بهرهمند شویم.
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/