در سال جدید با توجه به وضعیتی که برای درآمدهای شهرداری به وجود آمده و هزینههایی که به مدیریت شهری تحمیل شده است، وضعیت توسعه ایستگاهها و خطهای مترو به چه ترتیبی است؟
- به تبع شرایط جدیدی که البته یک بخش از آن از سنوات قبل هم شروع شده است، کاهش درآمدهای شهرداری الان 45 سال است که اتفاق افتاده است. الان شاید یک مقدار بدتر شده باشد ولی به هر صورت از گذشته وجود داشته است. بحث کرونا هم مزید بر علت شده و تأثیر منفی بر درآمدهای شهرداری و به تبعش کمکهایی که میتواند بکند، داشته است. طبیعتاً در حال حاضر به صورت متمرکزتری نسبت به گذشته، روشهای دیگر تأمین مالی را داریم پیگیری میکنیم. در همین راستا در سال جاری در شرکت مترو یک کارگروه تنظیم مالی درست کردهایم و همکارانی که به هر حال هر کدام بخشی از مسئولیت تأمین مالی را دارند. سال گذشته واحد سرمایهگذاری و تأمین مالی را در مترو درست کردیم که تا پیش از این نبود روشهای به عنوان مثال مشارکت بخش خصوصی-عمومی، اصطلاحاً به آن میگویند PPP، روی اینها کار کنند. مخصوصاً در بحث خطوط جدید، در خبرها هم داشتیم و من چند بار مصاحبه کردم که مثلا چهار خط جدیدی که باید ساخته شود (خط هشت، 9، 10 و 11)، اولویت ما خط 10 است و دلیل مهمش این است که آنجا سرمایهگذارانی وجود دارند که اعلام آمادگی کردهاند که مشارکت کنند در تأمین مالی حداقل بخشی (اگر 100 درصد هم نباشد) از خط 10 متروی تهران به این صورت که یا زمین بدهند یا بخشی از هزینههایش را تأمین کنند. البته روشهای دیگر هم وجود دارد. با توجه به اینکه بحث فعال کردن شرکت مجتمعهای ایستگاهی بالاخره یک شکل قویتری به خود گرفته است، مجموعه این مسائل را در کنار هم قرار میدایم. استفاده قویتر و گستردهتر از ظرفیتهای غیرنقدی شهرداری اعم از پروژههای مشارکتی یا املاک، زمین، موضوعی است که بتوانیم با پیمانکاران ؟؟؟ هم برای کارهای جدیدمان. بعضی از کارهای جدید که شروع میشود به عنوان مثال در پایانه آزادگان که مناقصه آن را برگزار کردیم و آخر سال برندهاش مشخص شد، 70 درصد رقم پروژه را در شرایط مناقصه گذاشتیم مجتمع ایستگاهی، 30 درصد نقد. چون بالاخره الان دیگر نمیتوان انتظار داشت که مثل قدیم اینقدر درآمد باشد چون هزینههای جاری شهرداری هم بالاست، افزایش حقوقها و هزینهها در بخشهای مختلف شکل گرفته، الان ماهی حدود یک هزار و 200 میلیارد تومان فقط برای حقوق و نگهداشت شهرداری باید منابع تأمین شود و این رقم، فارغ از پروژههای عمرانی است. بنابراین ما شرایط را درک کرده و متناسب با آن داریم تلاش میکنیم. البته کار خیلی سختی است ولی هیچ چارهای نداریم. اگر آینده مترو بخواهد با یک سرعت قابل قبول تضمین شود، باید حتماً بتوانیم در این روشها موفق باشیم که کار خود را پیش ببریم.
فارغ از پیشبینیهایی که قبل از موضوع کرونا برای امسال شده بود، چه میزان از این پیشبینیها در سال جدید میتواند محقق شود و آیا ما میتوانیم شاهد راهاندازی ایستگاههای جدید در سال جدید باشیم؟
- إنشاءالله حتماً! ما سال گذشته هم که درآمد شهرداری خوب نبود ولی با تمام این احوال 18 و نیم کیلومتر در خطوط 6 و هفت، خط افتتاح کردیم. حدود 10 ایستگاه هم در سال گذشته افتتاح کردیم. ولی واقعیت این است که ظرفیت ما برای تکمیل خطوط مترو خیلی بیشتر از این حرفهاست ولی متأسفانه محدودیت منابع موجب میشود تنها بخشی از آن چیزی که در توان ما هست را به مرحله تحقق برسانیم. بنابراین حداقل کاری که برای خود در امسال در نظر گرفتهایم این است که مثلاً 6 ایستگاه در خط 6 و 6 ایستگاه در خط هفت در برنامه ما است. البته آن هم مستلزم تأمین منابع است ولی دیگر این را به عنوان کف برنامههای خود تعیین کردهایم. إنشاءالله این اتفاق محقق شود.
نزدیکترین افتتاحی که میتوانیم داشته باشیم چه زمانی خواهد بود؟
- متأسفانه با اینکه الان در ماه چهارم سال هستیم، هنوز از نظر منابع مالی واقعاً از حوزه مالی شهرداری چیزی دریافت نکردهایم و در حد خیلی خیلی محدودی است ولی امیدواریم تا یک ماه آینده جریان نقدینگی شکل بگیرد. اولین افتتاح ما زودتر از شهریور نخواهد بود و حالا اگر پول دیرتر بیاید که اولین پرداختیها یا دریافتیها چه از محل اوراق مشارکت باشد چه دریافتی مستقیم از شهرداری، زودترینش شهریور است و از شهریور به بعد إنشاءالله شاهد افتتاحهای بعدی باشیم.
بحث بانک آینده به کجا رسید؟
- همین 0710 منظورم همین بانک آینده بود که آن 910 میلیارد تومان هنوز ؟؟؟ نشده. از روشهای مختلفی ؟؟؟ آن مطلب را حل کنیم و جلسات خوبی هم با دفتر مدیرعامل بانک، دفتر قائممقام محترم رئیس کل بانک مرکزی داشتیم و پیگیریهایی از خود دوستان بانک و بانک مرکزی داشتیم. من خیلی امیدوارم که در کمتر از یک ماه آینده لااقل بتوانیم یک بخش خوبی از آن پول را آزاد کنیم.
مترو به دنبال این است که سود سرمایهای که در این بازه زمانی راکد مانده است را از بانک بگیرد؟
- ابتدائاً که شهرداری تهران با بانک آینده قرارداد عاملیت انتشار اوراق را بسته، بنا بر این نبوده که پول بماند. در نتیجه در قرارداد مابین شهرداری و بانک آینده به عنوان بانک عامل، چیزی در این باره پیشبینی نشده که سودی تعلق بگیرد. بنابراین این از موارد اختلافی خواهد بود که باید دید در آینده با بانک آینده به چه نقطهای خواهیم رسید.
انتهای پیام/