دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانشگاه آزاد علیه کرونا ۴۳/ در گفتگوی آنا با استاد کارآفرینی دانشگاه آزاد مطرح شد؛

کرونا و تأثیرات آن بر کسب و کارهای ایران/ پیشنهادهای استارت‌آپی برای مقابله با کرونا

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: فرصت‌‌های استارت‌آپی مناسبی در روزهای کرونایی وجود دارد که می‌تواند به مدیران دولتی، کارآفرینان و مدیران کسب و کارهای خصوصی کمک کند.
کد خبر : 481308
15451.jpg

حیدر امیران در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: یک اصل کارآفرینی می‌گوید که "فرصت همیشه مثل اتوبوس شرکت واحد است، وقتی یکی را از دست دادی یقین بدان بعدی در راه است."؛ درست است که به خاطر تکانه محیطیِ مهمی مثل کرونا، بسیاری از فرصت‌های کارآفرینی از بین رفته و بسیاری از کسب و کارها دچار مشکل شده‌اند، اما در مقابل فرصت‌های نوینی ظاهر شده است که کارآفرینان نمی‌توانند نسبت به آن‌ها بی‌اعتناء باشند.
وی افزود: فرصت‌‌های استارت‌آپی مناسبی در روزهای کرونایی وجود دارد که می‌تواند به مدیران دولتی، کارآفرینان و مدیران کسب و کارهای خصوصی کمک کند؛ به طورکلی ایده‌ها و فرصت‌های استارت‌آپی کلان و فراگیر را می‌توان در حوزه‌ استارت‌آپ‌های پزشکی، درمانی و مشاوره‌ای (شامل تشخیص‌های هوشمند طبی، مانیتورینگ، آزمایش، خدمات، هدایت و مشاوره‌های از راه دور، خدمات آزمایشگاهی) و... پیشنهاد کرد؛ استارت‌آپ‌های هوشمند تشخیص بیماری‌ها (مثل کرونا و روند توسعه و انتقال آن و مانیتورینگ افراد مبتلا که به سیستم‌های هشدار مجهز هستند) و نیز استارت‌آپ‌هایی که ۲۴ ساعته خدمات روانشناسی به مردم ارائه کرده و استارت‌آپ‌های تبادل تجارب کادر پزشکی از نتایج درمان بیماری‌هایی مانند کرونا به شدت مورد نیاز است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با بیان اینکه استفاده از استارت‌آپ‌های فروش و بازاریابی از فرصت‌های خوب روزهای کرونایی است، گفت: این استارت‌آپ‌ها شامل ایجاد هاب فروش برای کسب و کارها، تخصیص فضای اشتراکی فروش به کسب و کارها، ایجاد سایت برای کارآفرینان و مالکان اصناف، طراحی و اجرای کمپین‌های فروش و بازاریابی برای کسب و کارهاست. همچنین جای استارت‌آپ تخفیف ملی و استارت‌آپ‌هایی که کار فروش و سفارش‌گیری واحدهای صنفی تعطیل شده ناشی از کرونا را برعهده بگیرند، خالی است؛ یکی دیگر از فرصت‌ها، شبکه کردن سوپرمارکت‌ها و اخذ سفارش بهینه برای آن‌ها از منازل و سوپرمارکت‌های مجازی محصولات و خدمات تخفیف‌فار است.
امیران گفت: استارت آپ معرفی تولیدات خانگی یکی دیگر از فرصت‌های استارت‌آپی است، افرادی وجود دارند که در روزهای کرونایی به کارهای تولیدی و هنری روی آورده‌اند؛ استارت‌آپ‌های مرتبط با زندگی مردم شامل استارت‌آپ‌های آموزش، ورزش و فروش تجهیزات ورزشی خانگی، کسب درآمد، سرمایه‌گذاری و تفریح و کار است که باید به آن توجه کرد؛ در این دسته از استارت‌آپ‌ها جای استارت‌آپ‌هایی که به افزایش و متنوع‌سازی درآمد مردم کمک کنند، خالی است. با نگاهی به استارت‌آپ‌های موجود در جامعه ما، بیشتر شاهد استارت‌آپ‌هایی هستیم که برای مردم خرج می‌تراشند تا اینکه برای آن‌ها درآمدزا باشند. به خصوص درآمدزایی برای عامه مردم که مهم است، تصور کنید که یک تاکسی اینترنتی نه تنها برای راننده‌ها بلکه برای مسافران هم درآمدزایی کند.
وی خاطرنشان کرد: جای یک استارت‌آپ و یا سیستم ایرانی ارزهای دیجیتال که هموطنان ما هم بتوانند با اطمینان در آن مشارکت و تجارت کنند خالی است؛ استارت‌آپ‌های مالی به‌خصوص تامین مالی کارهای کوچک و متوسط وخانگی)، به جریان انداختن سرمایه‌های خردمردم (جمع سپاری -crowd funding وهمچنین Micro-lending) و درآمدزایی برای آن‌ها و استارت‌آپ‌های پیش‌خرید وقتِ افرادِ خانه نشین‌شده و پرداخت پول به آن‌ها و همچنین استارت‌آپ‌های فروش محصولات و خدمات افراد از جمله فرصت‌های خوب استارت‌آپی در ایام کرونایی است‌؛ از دیگر استارت‌آپ‌های خوب می‌توان به استارت‌آپ داده‌کاوی شامل استارت‌آپ شناسایی کسب و کارها و واحد‌های صنفی زیان‌دیده ناشی از کرونا در سراسر کشور و استارت‌آپ شناسایی و غربالگری کسب و کارهای فعال در ایران به منظور شناسایی و استخراج توانمندی‌ها و زیان‌های آن‌ها ناشی از کرونا اشاره کرد.
این استاد کارآفرینی ادامه داد: استارت‌آپ‌های لجستیک شامل تحویل، توزیع و عرضه و حمل کالاها و عرضه خدمات مانند استارت‌آپ‌های پهبادی و رباتی هستند. استارت‌آپ‌های استعدادیابی نیز از جمله فرصت‌های بسیار خوب استارت‌آپی در ایام کروناست، خانه‌نشینی مردم فرصت بی‌نظیری برای پیدا کردن استعدادهایی است که مورد نیاز صاحبان کسب و کارهاست و می‌توانند آن‌ها را بشناسند و مطابق با نیاز خود به کار بگیرند؛ استارت‌آپ‌های عام‌المنفعه شامل جمع کردن انواع کمک‌های مادی و معنوی برای خانواده‌های بی‌بضاعت و کم درآمد در روزهای کرونایی است که داوطلبان امور اجتماعی را سازماندهی می‌کنند؛ توجه به استارت‌آپ‌های بیزینس کوچینگ برای صاحبان کسب و کار بسیار مفید است. در این روزها بسیای از صاحبان کسب و کارها و اصناف، با مسائل و مشکلات عدیده‌ای در حوزه مدیریت و راهبری کسب و کار، تامین مالی، مثل پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان، فروش و بازاریابی، پرداخت عوارض دولتی، بیمه و مالیات و نیز ادامه حیات کسب و کارها مواجه هستند. بی‌شک وجود استارت‌آپ‌هایی که امکان کوچینگ و ارائه انواع راهنمایی‌های آن‌ها را در این روزها داشته باشند، بسیار تعیین کننده خواهد بود و نرم افزار مدیریت دورکاری کارکنان را به این موضوع اضافه کنید.
امیران با اشاره به لزوم استفاده از استارت‌آپ‌های پیش‌بینی و آینده‌پژوهی، افزود: یکی از موضوعاتی که در این خصوص به‌ویژه همزمان با شیوع کرونا کمتر مورد توجه قرار گرفته، استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهایی است که کار آینده‌پژوهی هوشمند را برای تصمیم گیرندگان کلان کشور و نیز کارآفرینان انجام داده و به‌عنوان یک سیستم خبره تصمیم‌گیری به آن‌ها خدمت می‌کنند؛ همچنین پیشنهاد می‌کنم صاحبان کسب و کارها به استارت‌آپ‌های داده کاوی و داده‌پردازی و ثبت تجارب کسب و کارها در مواجهه با کرونا توجه کنند. شاید یکی از مهم‌ترین حوزه‌های کسب و کاری که در حال حاضر خلا آن حس می‌شود، استارت‌آپی است که با کمک آن تجارب کسب و کارها و کارآفرینان ایرانی در مواجهه با کرونا به اشتراک گذاشته شده تا در این خصوص امکان راهنمایی کارآفرینان را داشته باشد، مثلا اگر بدانیم یک همکار ما با دورکاری چگونه رفتار کرده بهتر می‌توانیم این موضوع را در سازمان خود مدیریت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بی‌شک این بحران ضمن آنکه تهدیدهای فراوانی برای ما به ارمغان آورده، خالق فرصت های بسیاری نیز برای کارآفرینان بوده است. به‌خصوص کارآفرینانی که ضمن دنبال کردن چشم انداز ساخت امپراتوری خود، در سنوات گذشته خود را وقف کسب و کارخود کرده و با پوست و گوشت خود چالش و تهدید را جزء لاینفک کارآفرینی یافته و به حدی از ثبات رسیده‌اند که با بروز بحران نه آشفته می‌شوند و نه خود را می‌بازند، اگر غیر از این باشد، نشان می‌دهد که این کارآفرین بیشتر یک کارآفرین عادی و گنجشک روزی بوده است؛ کارآفرینی که برای یک‌سال آینده امکان پوشش هزینه‌های کسب و کار و زندگی خود بدون کسب درآمد عادی را نداشته باشد، قطعا باید در روش خود تجدید نظر کند چون او یک کارآفرین بوده و یک فرد عادی نیست. من امیدوارم که با همدلی آحاد ملت شریف ایران و دولت، این چالش ملی به یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های وفاق ملی برای ما ایرانیان وطن‌‌دوست تبدیل خواهد شد. به امید روزی که جمله MADE IN IRAN، خود گویای کیفیت محصولات و خدمات کشور عزیزمان ایران باشد.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب