در انعکاس دستاوردهای علمی موفق نبودیم/ دانشگاه باید مسیری را فراهم کند که متخصصان علمی، روزنامهنگاری را هم بیاموزند
زهرا منوچهرآبادی در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با وضعیت روزنامهنگاری علم در کشور عنوان کرد: توجه به میزان فارغالتحصیلان دانشگاهی ما میتواند بیانگر وضعیت توجه به این حوزه و بیتوجهی ما به آن باشد.
وی ادامه داد: ما در حال حاضر حدود 2 هزار و 500 واحد دانشگاهی با حدود 3 میلیون و 700 دانشجوی در حال تحصیل داریم و با احتساب فارغالتحصیلان گذشته چیزی بیش از یکسوم جمعیت ما تحصیلات دانشگاهی دارند ولی تا به حال به فکر توجه به رشتهای که تحت عنوان ژورنالیسم علم که بتواند به موضوع انتشار و انعکاس تولیدات علمی بپردازد، نیفتادهایم.
این کارشناس حوزه رسانه با اشاره به این مطلب که یکی از مواردی که باعث شده ما علیرغم بسترهای مناسب در روزنامهنگاری علم، حرفی برای گفتن نداشته باشیم، این است که نسبت به ایجاد یک مرجع رسمی و دانشگاهی برای علاقهمندان حوزه خبرنگاری و روزنامهنگاری علم بیتوجه بودهایم، گفت: اگر پزشک، مهندس، فیزیکدان و یا شیمیدان ما بخواهد در زمینه تخصصی خودش یک روزنامهنگار موفق شود، چگونه باید این کار را انجام داده و به چه طریقی میبایست این مهارت را کسب کند؟
منوچهرآبادی ادامه داد: متخصص ما سواد علمی را دارد و دانش آن علم را دارد ولی از تخصص روزنامهنگاری بیبهره است. با نداشتن مهارت ژورنالیستی لازم در حوزههای علمی حق مطلب ادا نمیشود.
وی با بیان اینکه ما در بخشهای مختلف علمی در دنیا زبانزد هستیم و توانستهایم مقامهای متعددی را در المپیادهای بینالمللی کسب کنیم ولی در انعکاس آن در رسانههای گروهی خودمان و در میان مردم موفق نبودهایم، افزود: در مواردی هم که ما میبینیم افراد متخصصی در رسانهها و برای تنویر افکار عمومی و ترویج علم دست به قلم میبرند بیشتر از روی ذوق و قریحه شخصی و دغدغه آنها است. ما باید زمینهای را فراهم کنیم تا یک حقوقدان و یا پزشک در حوزه خودش بتواند خبرنگار شود و این در حالی است که هیچ نهاد حمایتی و پشتیبانیکننده برای روزنامهنگاری علم در کشور وجود ندارد.
این مدرس حوزه ارتباطات و رسانه تصریح کرد: برخلاف کشورهای پیشرفته و توسعهیافته ما تعداد انگشتشماری از افراد را داریم که در حوزه ژورنالیسم علم فعالیت میکنند که بیشتر در دو حوزه علم و فناوری و پزشکی خلاصه میشود و در سایر زمینهها ما از خبرنگاران حرفهای در سایر حوزههای علمی بیبهرهایم.
منوچهرآبادی اذعان کرد: ما باید از طریق برگزاری دورههای خبرنگاری و روزنامهنگاری علم توسط متولیانی همچون وزارت علوم و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه را برای ترویج علم از سوی متخصصان بخشهای مختلف علمی فراهم کنیم تا مردم بیش از پیش نسبت به نقش پیشرفت در زندگی روزمرهشان اطلاعات کسب کنند.
وی در ادامه با اشاره به شاخصهای عمومی یک خبرنگار همچون آگاهی و اطلاعات در حوزه فعالیت، مخاطبشناسی، نیازسنجی و آگاهی از آیین نگارش و توجه به مسئولیتهای اجتماعی، افزود: فقدان آموزش و تخصص حتی در میان ژورنالیستهای غیر از حوزههای علم ما نیز مشاهده میشود که این موضوع رواج روزنامهنگاری زرد و به راحتی مورد تطمیع مالی قرار گرفتن را سبب میشود.
مدیر اطلاعرسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در پایان اذعان کرد: علاوه بر لزوم توجه به بسترهای آموزشی در حوزه ژورنالیسم علم باید زمینه لازم برای بهکارگیری افراد علاقهمند به ترویج علم در قالب یک خبرگزاری و یا رسانه علمی مستقل نیز فراهم شود تا به دور از دغدغههای مربوط به داستانهای خبری روزمره صرفاً علم را مورد توجه قرار دهند.
انتهای پیام/4105/پ
انتهای پیام/