دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
#ژورنالیسم_علم

مظفری: روزنامه‌نگار علمی به چرایی اتفاقات و رویدادها می‌پردازد/ اطلاع‌رسانی نوین با استفاده از ژورنالیسم علم

مدیر گروه علوم ارتباطات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: کار روزنامه‌نگار علمی این است که اطلاعات علمی و نظرات دانشمندان را پیدا کرده و به زبان ساده به اطلاع عموم مردم برساند.
کد خبر : 407165

افسانه مظفری در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در ارتباط با ژورنالیسم علم و کارکرد آن در رسانه‌ها اظهار کرد: روزنامه‌نگاری و ژورنالیسم علمی از منظر کمی و نگاه ظاهری به مانند دیگر انواع روزنامه‌نگاری‌ در زمینه‌های مختلف است زیرا همانند هر روزنامه‌نگار و خبرنگاری باید به دنبال گردآوری، تجربه و ارائه صحیح خبر باشد.


وی افزود: در روزنامه نگاری یا ژورنالیسم علمی خبرنگار ضمن داشتن تبحر در این زمینه، باید چرایی و تحلیل یک خبر مورد نیاز مردم و افکار عمومی را به صورت علمی، کارشناسی، به زبان ساده و قابل فهم برای همگان مورد بررسی قرار دهد تا مردم و مخاطبان بتوانند به درستی و راحتی آن را درک کنند.


مدیر گروه علوم ارتباطات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: با بیان اینکه روزنامه‌نگاری علمی باید اطلاعات عمومی و همچنین اطلاعات تخصصی مربوط به موضوع خبر و اتفاق را داشته باشد، ادامه داد: روزنامه‌نگار علمی باید از تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای تنظیم و انتشار خبر استفاده کند؛ برای صحت خبر یا اطلاعاتی که وجود دارد ژورنالیست علم باید به عنوان کسی که شبیه به یک عالِم کار می‌کند به منابع عمومی و تخصصی دسترسی داشته باشد و از آن‌ها در نگارش و تنظیم خبر خود استفاده کند.


مظفری با بیان اینکه با استفاده از ژورنالیسم علم می‌توان اطلاع‌رسانی نوینی را ارائه کرد، گفت: همچنین خبرنگار علم باید دیدگاهی نسبت به آینده آن خبر یا موضوع داشته باشد تا بتواند سرعت روند تغییرات در آن را هم پیش‌بینی کرده و نسبت به نقد آن توانایی نگارش داشته باشد.


مدیر گروه علوم ارتباطات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: وظیفه دیگری که روزنامه‌نگار علم به جز نگاه علمی به خبر و انتشار آن از زاویه علمی برعهده دارد، این است که اطلاعاتی که در مباحث علمی و مباحثی توسط دانشمندان ارائه می‌شود را به زبان ساده به اطلاع عموم مردم برساند زیرا همه مردم این توانایی و تخصص را ندارند که به دنبال مطالب علمی بروند و یا آن را مطالعه کرده و درک درستی از آن داشته باشند.


وی عنوان کرد: اهمیت کار روزنامه‌نگار علم اینجا مشخص می‌شود که این روزنامه‌نگار و ژورنالیست علاوه بر اینکه باید بی‌طرفانه به موضوعات خبر و اتفاقات نگاه کند، باید مسائل را هم به‌صورت کامل، شفاف، جذاب و قابل درک ارائه دهد، علاوه بر اینکه در مورد صحت و اهمیتش هم از منابع موثق استفاده کرده و آنها را مورد توجه قرار دهد.


مظفری با بیان اینکه روزنامه‌نگار علمی به عمق اتفاقات و رویدادها و چرایی آن ورود می‌کند، ادامه داد: بنابراین ژورنالیست علم کسی است که مباحث، اطلاعات، اخبار و موضوعات را از دارندگان دانش به عموم مردم برساند و ژورنالیسم علمی شیوه‌ای از روزنامه‌نگاری است که در آن اطلاعات، اخبار و موضوعات از اندیشمندان و به‌طور کلی دارندگان دانش به عموم مردم به زبان ساده و قابل فهم  ارائه شود.


انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته