دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
#ژورنالیسم_علم؛

موسوی: روزنامه‌نگار علم نباید گرفتار بازی‌های رسانه‌ای شود/ ژورنالیسم علم حلقه واسط جامعه و دانشگاه است

سردبیر مجله رشد جوان گفت: روزنامه‌نگار علم باید بتواند اخبار را راستی‌آزمایی کرده و گرفتار بازی‌های رسانه‌ای نشود.
کد خبر : 409943
N82992605-72477124.jpg

سید امیر موسوی در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره جایگاه ژورنالیسم علم در رسانه‌های امروز اظهار کرد: علم صرفاً یک مسئله دانشگاهی و پژوهشی نیست و فایده‌ای که علم دارد این نیست که در دانشگاه‌ها یک عده مشغول به علم باشند.


وی افزود: معمولاً بعد از گذشت مدتی در هر رشته دانشگاهی، نتایجی به دست می‌آید و به واقعیت‌هایی تبدیل می‌شود که می‌تواند در زندگی روزمره و عادی جامعه از آن استفاده شود.


این روزنامه‌نگار و مروج علم اظهار کرد:‌ در علوم تجربی این یافته‌ها معمولاً یا کاربرد بینشی دارد و باعث می‌شود که نگاه انسان‌ها عوض شود، یا در فناوری‌ها خود را نشان می‌دهد و رنجی را در زندگی کم می‌کند.


وی افزود: اما در خصوص موضوع ژورنالیسم علم، وظیفه روزنامه‌نگار علم این است که یک رابط سریع برای انتقال پیام باشد و بتواند به فوایدی که در این انتقال و آوردن علم به زندگی روزمره مردم دارد، کمک کند.


موسوی افزود: روزنامه‌نگار علم باید بتواند دقت مطالب علمی را بررسی کند. اینکه آن مطلب جزء شبه‌علم است یا نه را بفهمد و باید مراقب باشد تا گرفتار بازی‌های رسانه‌ای نشود.


وی با بیان اینکه تشخیص مطلب علمی بار سنگینی بر دوش یک روزنامه‌نگار علم است، گفت: روزنامه‌نگار علم باید خود را به‌روز کند و روش‌های مختلفی را بلد باشد که بتواند اخبار را راستی‌آزمایی کند.


موسوی با بیان اینکه وقتی راجع به علم صحبت می‌کنیم، منظورم صرفاً علوم تجربی نیست، ادامه داد: وقتی از روزنامه‌نگار علم صحبت می‌کنیم، آنجا علم را به معنی رشته‌های دانشگاهی و یافته‌های رشته‌های دانشگاهی می‌گیریم.


وی گفت: آن چیزی که در دانشگاه به نام اقتصاد تدریس می‌شود و یافته‌ها و خروجی‌هایی دارد و همچنین آن چیزی که به‌عنوان روان‌شناسی در دانشگاه شناخته می‌شود، از نظر من علم بوده و نیز نیازمند یک واسطه‌گری از طرف روزنامه‌نگاران علم است. دیدگاه‌هایی که در حوزه ادبیات وجود دارد و در دانشگاه به آنها رسیده‌اند و پژوهش‌های تاریخی که در دانشگاه‌ها انجام می‌شود و در ژورنال‌های علمی منتشر می‌شود، اینها هم از نظر من یافته‌های دانشگاهی هستند که به یک بیانی می‌شود به آنها گفت یافته‌های علمی.


سردبیر مجله رشد جوان اظهار کرد:‌ نیاز عادی جامعه ما فقط اخبار فناوری‌ها، نجوم، فضا و زیست‌شناسی نیست. گاهی جامعه با مسائلی روبه‌رو می‌شود که مورد بمباران خبری قرار می‌گیرد و افراد مختلفی مثلاً نظرات اقتصادی مختلفی را بیان می‌کنند.


وی با بیان اینکه وظیفه روزنامه‌نگار علم این است که با استفاده از نظر متخصصان علم و اساتید دانشگاه، افکار عمومی را به سمت و سوی واقعی آن موضوع هدایت کند و از تشتت آرا برهاند، گفت: تبیین یافته‌های دانشگاهی در حوزه علوم سیاسی، روان‌شناسی، مطالعات تاریخی و ... موضوعات مهمی است که در فضای روزنامه‌نگاری علم مغفول مانده است.


موسوی عنوان کرد: ما باید متوجه این باشیم که وقتی از روزنامه‌نگاران علم صحبت می‌کنیم، یعنی از افرادی سخن می‌گوییم که تلاش دارند آن چیزی که مکتوم مانده و در دانشگاه در موردش حرف‌های صریحی وجود دارد ولی جامعه نسبت به آن بی‌خبر است را با بیان عمومی و قابل فهمی به جامعه انتقال دهند.


وی گفت: وظیفه روزنامه‌نگار علم سنگین است زیرا باید تبیین کند و افکار عمومی را اقناع کند.


انتهای پیام/4046/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته