دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مهر 1397 - 06:07
شروع سال تحصیلی در چهار گوشه جهان/14

سیستم‌ نمره‌دهی منحصربه‌فرد دانشگاه‌های لهستان

سال تحصیلی در لهستان به دو ترم پاییزه و بهاره تقسیم می‌شود که هر کدام پنج ماه به طول می‌انجامد.
کد خبر : 316532
Poland - Wroclaw University-wide.jpg

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بعد از بررسی تقویم تحصیلی کشورهای آمریکا، انگلستان، آلمان، روسیه، بلژیک، فیلیپین،استرالیا، اتریش، اسپانیا، کانادا، سوئیس، چین و هلند، حالا نوبت به لهستان رسیده است.

ترم اول در مؤسسات آموزش عالی لهستان از اواسط اکتبر (23 مهر) شروع می‌شود و تا اوایل فوریه (12 بهمن) ادامه دارد. ترم بهاره نیز از اواسط فوریه (26 بهمن) تا ژوئن (11 خرداد) است. در پایان هر ترم تحصیلی از دانشجویان امتحان گرفته می‌شود. آموزش به شکل سمینار، کلاس درس تئوری، کلاس درس آزمایشگاهی و گروه‌های بحث‌وگفتگو صورت می‌گیرد.

سیستم آموزش عالی لهستان براساس استانداردهای فرایند بولونیا تنظیم شده است و اکثر رشته‌های آن دو دوره دارند: یک دوره سه ساله برای کارشناسی و یک دوره دو ساله برای کارشناسی ارشد. بعضی از دوره‌های کارشناسی ارشد بین چهار تا 6 سال طول می‌کشند که برای این رشته‌ها گرانت تحصیلی در نظر گرفته می‌شود.  دوره تحصیلی در مقطع دکتری نیز سه سال به طول می‌انجامد. 

مؤسسات آموزش عالی در لهستان به دو دسته تقسیم می‌شوند: مؤسسات دانشگاهی (HEIs) و غیردانشگاهی. در مؤسسات HEIs نیز دو نوع دانشگاه‌ دولتی و خصوصی وجود دارد. در مؤسسات دانشگاهی تنها یک برنامه تحصیلی دکتری ارائه می‌شود.

آموزش عالی در لهستان در قرون وسطی به‌وجود آمد و اولین دانشگاه این کشور در سال 1364 در شهر کراکوف تأسیس شد.

در سیستم آموزش عالی لهستان برای نمره‌دهی از نمرات دو تا پنج استفاده می‌شود. دو به معنای رد شدن، سه پایین‌ترین نمره قبولی، سه‌ و نیم، چهار، چهار و نیم نمرات متوسط تا خوب و پنج بالاترین نمره است. نمره دو و نیم وجود ندارد. در بعضی از دانشگاه‌ها نمره منفی سه هم داده می‌شود که به معنای این است احتمال پاس شدن درس بسیار ضعیف است.

انتهای پیام/4021/

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
حدید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
۰
این سری از گزارش ها خیلی جالبه
هلدینگ شایسته