دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1396 - 15:40

تصویب سرفصل‌ها و برنامه درسی رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی/ مصباحی مقدم: بعضی از متون آموزشی رشته اقتصاد از نظر علمی منسوخ‌ شده‌اند

در جلسه 135 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرفصل‌ها و برنامه درسی رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی تصویب شد.
کد خبر : 174760

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه دکتر غلامعلی حداد‌عادل با تبریک فرارسیدن بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) گفت: «دکتر داوود حسین‌پور عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی جایگزین دکتر جمشیدیها به عنوان معاونت کارگروه‌های دبیرخانه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شده‌اند و همچنین حجت‌الاسلام ‌و المسلمین دکتر کاظمینی نیز جایگزین حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دیانی در معاونت ارتباط با حوزه‌های علمیه شده‌اند.»


در ادامه این جلسه، بررسی سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی در دستور کار قرار گرفت و حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کارگروه اقتصاد شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی گزارشی از فعالیت‌های این کارگروه را ارائه کرد. او درباره عملکرد چهار ساله این کارگروه گفت: «عده‌ای از استادان رشته اقتصاد در دانشگاه‌های کشور، اصولا به موضوع اقتصاد اسلامی و امکان تحقق این هدف معتقد نیستند یا بی‌تفاوت هستند. در ترکیب کارگروه اقتصاد سعی شده است تا استادانی به کار گرفته شوند که تمایل و اعتقاد به بازنگری و تحول در این رشته را داشته باشند.»


عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) به برخی ضعف‌های این رشته درسی اشاره کرد و گفت: «بعضی از متون آموزشی و کتب درسی این رشته که در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شوند از نظر علمی منسوخ‌شده به حساب می‌آیند و این نقیصه باید برطرف شود. در کنار این ضعف معطوف‌نبودن مسائل مطرح‌شده در این رشته به سمت‌وسوی حل مشکلات اقتصادی کشور باید بر الزامات این بازنگری اضافه شود. ترکیب کارگروه اقتصاد از 23 عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی معتبر کشور با مدارج علمی بالا شکل‌گرفته است.»


عضو مجمع تشخیص مثلحت نظام به تشکیل جلسات متعدد این کارگروه هم اشاره کرد و گفت: «بیش از 80 جلسه در کارگروه اقتصاد با حضور استادان برجسته این رشته تشکیل شده و کار با بررسی علمی همه جوانب موضوع پیش‌رفته است.»


در ادامه دکتر مسعود درخشان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی تدوین شده را تشریح کرد. او به خوشه‌بندی و تقسیم موضوع سرفصل‌های درسی این رشته اشاره کرد و گفت: «با توجه به تنوع و تکثر این دسته‌بندی، همه دانشگاه‌های کشور ملزم به ارائه این سرفصل‌ها نیستند و با توجه به بضاعت علمی خود دروس را ارائه می‌کنند. برای مثال با توجه به نقش نفت در درآمد کشور، سرفصل درسی اقتصاد نفت و انرژی در این سرفصل‌ها گنجانیده شده است.»


در نظر گرفتن مطالعات میان‌رشته‌ای به علت پیوستگی رشته اقتصاد با سایر رشته‌های علوم انسانی، تجدید نظر در برخی خوشه‌های درسی، توجه بیشتر به ریاضیات و آمار، تاکید بر حذف گرایش‌ها در این رشته درسی در مقطع کارشناسی، در نظر گرفتن توانایی‌ها و قابلیت‌های دانشگاه‌های کشور در اجرای این برنامه درسی، زمینه‌سازی برای اجرایی‌شدن نظریات اقتصادی اسلامی و بومی، مانند بانکداری اسلامی و لحاظ کردن آمایش سرزمینی در دایر کردن این رشته درسی از مهمترین نظرات و پیشنهادهای اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی در ادامه این جلسه شد.


پس از ارائه نظرات اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی و رای مثبت آنان به کلیات این سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی، بررسی جزئیات به جلسه آینده موکول شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته