توضیحات معاون حقوقی پلیس راهور درباره تصادف زنجیرهای آزادراه مشهد/ پلیس هیچ قصوری در این حادثه نداشته است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمد ترحمی در خصوص آنچه "نظر شتابزده بازپرس پرونده حادثه آزاد راه شهید شوشتری مشهد" خواند، اظهار کرد: براساس ماده 17 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی،نظر کارشناسان تصادفات و پلیس راهنمایی و رانندگی در حکم نظر کارشناسان رسمی است؛ ساز و کار رفع ابهام یا اعتراض به نظر کارشناسان تصادفات براساس قانون آیین دادرسی مشخص شده است.
وی افزود: براساس ماده 2 قانون رسیدگی فوری به خسارات ناشی از تصادفات، گزارشی که کارشناس پلیس راهنمایی و رانندگی تنظیم می کند قابل وثوق و مادامی که خلاف آن اثبات نشده دارای اعتبار است.
نظر کارشناس تصادفات برای مراجع قضائی "علم آور" و دارای اعتبار است
معاون حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به اینکه بررسی سوانح بر عهده کارشناس تصادفات است، گفت: نظر کارشناسان تصادفات برای مراجع قضائی "علم آور" است، با توجه به تخصصی بودن سوانح رانندگی، تنها کارشناس مربوطه قادر به اعلام نظر در این خصوص است.
ترحمی خاطرنشان کرد: تصادف زنجیرهای آزاد راه شهید شوشتری مشهد نیز از این امر مستثنی نیست و باید براساس نظر کارشناسان تصادفات، رسیدگی لازم انجام شود؛ با توجه به اهمیت موضوع، تیمهای کارشناسی پلیس راه و راهور ناجا در بعد از ظهر روز حادثه و نیز روز بعد از آن به محل اعزام و صحنه تصادف را مورد بازبینی قرار دادند.
عامل انسانی یکی از دلایل بروز تصادف آزاد راه شوشتری
وی ضمن ابراز تاثر از فوت کودک 7 ساله در این حادثه، تصریح کرد: متاسفانه عامل انسانی در بروز حادثه آزاد راه شهید شوشتری خراسان رضوی دخیل بوده است؛ عدم توجه به جلو، رعایت فاصله طولی و سرعت مطمئنه از علل بروز این حادثه به شمار میآید.
ترحمی با اشاره به "مه گرفتگی" روز حادثه، گفت: این موقعیت جوی از صبح در آن محل پایدار بوده است؛ مه گرفتگی در 10 کیلومتری آزاده راه شهید شوشتری دارای سابقه است و با توجه به وضعیت فیزیکی و شرایط جوی محل، پدیده "مه" یک پدیده غالب در آن معبر است؛ هرچند در روزهای زیادی از سال شاهد مه گرفتگی در این معبر و معابر دیگری نظیر محورهای شمالی کشور،جاده فیروزکوه، کیاسر، گردنه حیران و ... هستیم.
دلایل بروز حادثه چه بود؟
ترحمی ادامه داد: در روز حادثه، از ساعت 12:10 الی 12:40 دقیقه، در سه تصادف اول و نیز 14:30 دقیقه در تصادف چهارم، معبر دارای مه از نوع رقیق بوده که البته غلظت آن در موارد مختلف تفاوت داشته اما راننده قادر به رویت فاصله 100 تا 150 متری و نیز در بعضی نقاط حدودا 300 متری خود بوده است.
وی ادامه داد: طبق ماده 129 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان باید هنگام بارندگی، مه، کولاک و یا مانند آنها از سرعت وسیله نقلیه تا حدی که برحسب مورد برای پرهیز از خطر یا تصادف ضرورت دارد، بکاهند و با سرعت مطمئنه حرکت کنند.
به گفته این مقام انتظامی، طبق ماده 130 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، در صورتی که 50 متر مقابل رانندگان، به وضوح قابل رویت نبود، آنها بایستی با سرعت مطمئنه حرکت کنند یعنی سرعت وسیله نقلیه را کند کنند تا تصادفی رخ ندهد.
ترحمی خاطرنشان کرد: همچنین طبق ماده 173 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان بایستی فاصله طولی مناسبی با وسایل نقلیه جلویی خود داشته باشند؛ در صورتی که رانندگان عواملی نظیر مه گرفتگی، رعایت سرعت مطمئنه، فاصله طولی با خودرو جلویی و... را رعایت می کردند، قطعا این حادثه رخ نمیداد.
وی یاد آور شد: در روز حادثه، از میان 78 هزار وسیله نقلیهای که در آزاد راه شهید شوشتری تردد کردند، تصادف برای 43 وسیله نقلیه رخ داده که البته در این سانحه 23 راننده (پنج صدم درصد) مقصر و 20 راننده دیگر، قربانی عدم رعایت مقررات از سوی رانندگان دیگر شدند که وقوع این تصادف، خاطره بدی از سفرهای نوروزی را در اذهان شهروندان باقی گذاشت.
لزوم مهارت رانندگی در شرایط مختلف آب و هوایی
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا به دیدگاههای پلیس در خصوص این حادثه اشاره کرد و گفت: رانندگان باید آمادگی لازم برای رانندگی در شرایط مختلف آب و هوایی داشته باشند لذا بایستی مهارت رانندگی خود را با توجه به شرایط جوی افزایش دهند تا شاهد این گونه حوادث نباشیم.
ترحمی ادامه داد: با توجه به پایدار بودن مه گرفتگی در آزاد راه شهید شوشتری در روزحادثه، تمهیدات لازم از سوی پلیس برای اطلاع رسانی شهروندان و مسافران نوروزی انجام شد، از سوی دیگر گشت های پلیس نیز به دو برابر افزایش یافتند.
این مقام انتظامی با اشاره به نصب سیستم تابلوهای متغیر خبری (V.M.S) در دو طرف جاده مربوط گفت: در این تابلوها علامت رانندگی در شرایط مه گرفتگی با سرعت 40 کیلومتر در ساعت، تنظیم و ثابت شده بود؛ اما متاسفانه بی توجهی راننده یک دستگاه اتوبوس به علائم هشداری و نیز رانندگی با سرعت 97 کیلومتر به برخورد با 5 دستگاه خودرو و نیز مجروح شدن تعدادی از مسافران و سرنشینان آنها منجر شد.
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا ادامه داد: با توجه به ثبت سرعت این اتوبوس در سامانه "سپهتن"، طبیعی است این خودرو با چنین شرایط جوی و نیز لغزندگی جاده قادر به توقف نخواهد بود و به بروز حادثه و خسارت به خودروهای دیگر منجر می شود.
تصویربرداری و سلفی گرفتن از مهمترین دلایل بروز حادثه
وی، علت بروز تصادف دوم و سوم روز حادثه را تصویر برداری و عکاسی تعدادی از شهروندان از سانحه اول عنوان کرد و گفت: سلفی گرفتن و عدم توجه به حقوق دیگران از مهمترین معضل این حادثه به شمار میآید که باعث برخورد 11 و 23 دستگاه خودرو در دو تصادف دیگر شدند؛ در بازسازی صحنه تصادف با حضور بازپرس پرونده علل وقوع حادثه از سوی کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی احصاء شد.
ترحمی، با بیان اینکه در بررسی صحنه حادثه " عامل انسانی" از علل بروز این سانحه مشخص شده است به حضور بسیار پررنگ پلیس و مدیریت مطلوب آن قبل، حین و بعد از حادثه اشاره کرد.
نظر بازپرس پرونده حادثه آزاد راه شوشتری، جزمی و قطعی نیست
معاون حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در خصوص اظهار نظر بازپرس پرونده، گفت: نظر بازپرس در خصوص این حادثه، یک نظر ظنی است، جزمی و قطعی نمی باشد.
وی ادامه داد: پلیس این حق را قائل است که در مراجع قضائی حاضر شود و توضیحات خود را در خصوص حادثه ارائه دهد.
لزوم ایجاد " نهاد راهبر" در کشور برای مدیریت ایمنی تصادفات
این مقام انتظامی به عدم وجود "نهاد راهبر" در کشور، اشاره کرد و گفت: نهاد راهبر، نهادی است که همه مجموعه های راه، امداد و نجات، پلیس و دستگاه های مرتبط با مهار تصادفات و پیشگیری از وقوع و بررسی سوانح به صورت متمرکز، مدیریت و با تخصیص بودجه های متناسب با نیازها، نیازمندی ها را مرتفع می کند در حالی که چنین نهادی در کشور وجود ندارد.
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا نیاز به نهاد راهبر برای مدیریت ایمنی تصادفات را ضروری دانست و گفت: تمامی دستگاههای مسئول علاوه بر بهره گیری از انواع تجهیزات و امکانات بایستی ظرفیت های اطلاع رسانی و آموزش را در امر کاهش تصادفات، همسو کنند.
ترحمی با بیان اینکه بایستی از مراجع قضائی برای کاهش تصادفات استمداد کنیم، گفت: هنگامی که مراجع قضائی به حادثه آزاد راه شهید شوشتری، ورود پیدا کردند می بایست به نکته فقدان "نهاد راهبر" در ایمنی حمل و نقل کشور اشاره می داشتند.
هیچ قصوری از سوی پلیس در این حادثه صورت نگرفته است
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا به اظهار نظر بازپرس پرونده مبنی بر عدم اطلاع رسانی از سوی پلیس برای جلوگیری از بروز حادثه اشاره کرد و گفت: به اعتقاد وی، عدم اطلاع رسانی به عنوان یکی از دلایل تقصیر پلیس بیان شد در صورتی که مستندات مربوط به اقدامات انجام شده در اختیار وی قرار گرفت.
این مقام انتظامی ادامه داد: بازپرس پرونده در اظهارات خود به عدم نصب علائم در آزاد راه مزبور اشاره کرده بود در حالی که نصب علائم بر عهده پلیس نیست؛ از سوی دیگر چه علائمی باید در جاده نصب میشد که این کار انجام نشده است؟
وی به احصاء معایب جادهها از سوی کارشناسان تصادفات و راهور اشاره کرد و گفت: در بازسازی صحنه تصادف، تمام طول آزاد راه با حضور بازپرس پرونده و نیز صدا و سیمای استان مورد بازبینی قرار گرفت که نقصی مشاهده نشد.
ترحمی با اعلام اینکه در حادثه آزادراه شهید شوشتری از ناحیه پلیس هیچ قصور و کوتاهی صورت نگرفته است، تصریح کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به صورت شبانه روز و با به کارگیری تجهیزات، امکانات، نیروی انسانی و... آماده خدمت رسانی به شهروندان بودند که به آن افتخار می کند.
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا ادامه داد: همان گونه که قانون برای همه شهروندان رعایت میشود، پلیس نیز همچون آحاد جامعه باید از این حق برخوردار باشد که مطابق قانون با آن رفتار شود؛ به گونه ای که پلیس ملزم به رعایت حقوق شهروندان است،هموطنان نیز بایستی حقوق و تکالیف خود را رعایت کنند.
وی با بیان اینکه کاهش 10 درصدی حوادث رانندگی در نوروز امسال، دستمزد و اجری است که از سوی خداوند به پلیس اعطاء شده است، گفت: در این ایام، شاهد کاهش حوادث رانندگی در خراسان رضوی بودیم و پلیس خصوصاً مجموعه پلیس راه و راهور استان به صورت شبانه روزی در ایجاد امنیت و تسهیل آمد و شد مسافران نوروزی تلاش می کردند.
ترحمی خاطرنشان کرد: در تصادفات زنجیرهای، مهارت و توجه شهروندان به قانون در پیشگیری از بروز سوانح رانندگی بسیار مهم است.
لزوم تقویت زیرساختهای ارتباطی ITS در کاهش تصادفات
این مقام انتظامی به تفاوت رانندگی در شرایط عادی با مه اشاره کرد و گفت: در کشورهای اروپایی علاوه بر استفاده از تجهیزات، پخش پیامهای رادیویی، پروتکلهایی را به رانندگان مبنی بر کم کردن سرعت، رعایت فاصله طولی و... را القاء میکنند؛ متاسفانه زیرساختهای ارتباطی ITS( سیستم هوشمند حمل و نقل) در کشور قوی نیست و باید تقویت شود.
وی تصریح کرد: کشور ما در ابتدای راه کنترل هوشمند ترافیک قرار دارد و امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه بتوانیم به تمام اهداف خود در این راستا دست پیدا کنیم که این امر نیازمند آن است تا بسترهای لازم از سوی دولت ایجاد شود.
فقدان " آتش نشانی جادهای" در محورهای مواصلاتی
معاون حقوقی پلیس راهور ناجا به بهره گیری از توان امداد و نجات جادهای تاکید کرد و گفت: متاسفانه در کشور " آتش نشانی جادهای" وجود ندارد، در صورت وقوع آتش سوزی در کیلومتر 50 هر کدام از محورهای مواصلاتی، هیچ کس قادر به مهار آن نبوده و شاهد خسارات مالی و جانی بسیاری خواهیم بود.
وی تصریح کرد: کاهش سوانح رانندگی نیازمند همسویی و بسیج امکانات، تجهیزات و تعامل تنگاتنگ کلیه دستگاه های مسئول است.
ترحمی در پاسخ به این سوال که آیا پلیس ادله قانونی خود را به دادگاه ارسال کرده است، گفت: پلیس تمامی دلایل قانونی خود مبنی بر رفع سهل انگاری و قصور در این حادثه را تشریح کرده است؛ همچنین در بازسازی صحنه که با حضور بازپرس پرونده انجام شد، تمامی معایب و اتهامات مطروحه نیز برای وی تشریح شد.
وی بیان کرد: همچنین تمامی شرح وظایف و اقداماتی که پلیس قبل، حین و بعد از حادثه انجام داده بود به همراه مستندات و مدارک به مرجع قضائی اعلام شد.
معاون حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه پاسخگویی به مردم و افکار عمومی از مهمترین وظایف پلیس به شمار میآید، گفت: آماده هرگونه اطلاع رسانی در این رابطه هستیم، هرچند به آحاد جامعه ثابت شده که پلیس خصوصاً راهور از خدمتگزاران صدیق ملت به شمار میآید.
انتهای پیام/