سرفصلهای دوره کارشناسیارشد آموزش زبان فرانسه تصویب شد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه دکتر علیرضا عینیفر با رای اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به عضویت کارگروه هنر و معماری انتخاب شد. در ادامه گزارش سازمان سنجش آموزش کشور درباره وضعیت علمی فارغالتحصیلان مقطع متوسطه که خواستار ورود به رشتههای علوم انسانی از طریق آزمون سراسری هستند، از سوی معاون این سازمان ارائه شد.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در این باره گفت: «آمارهای ارائه شده در برخی مواد نگرانکننده است و منجر به مشکلات و مفاسدی میشود. باید سیاست واحد در آموزش عالی تعیین شود. با تعجب میبینیم که علیرغم کاهش متقاضی ورود به رشتههای علوم انسانی در برخی از موارد افزایش ظرفیت را مشاهده میکنیم که به هدر رفتن منابع کشور منجر میشود.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «پذیرش بدون حساب و کتاب دانشجو منجر به بحرانهای اجتماعی میشود.» نبود آمار جامع و فراگیر از دانشجویان کشور، توجه بیشتر به هدایت تحصیلی، در نظر گرفتن برخی مشکلات فرهنگی در ایجاد تقاضای تحصیلات دانشگاهی، برقراری ارتباط بین بازار کار و آموزش عالی، حفاظت از روند قابلقبول گسترش و تداوم آموزش ابتدایی و متوسطه در کشور، لزوم ورود و سیاستگذاری از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه، برنامهریزی برای راهاندازی شرکتهای دانشبنیان فعال در علوم انسانی، در نظر گرفتن همه متغیرهای موثر بر آموزش عالی در هرگونه برنامهریزی، پیوستگی همه مقاطع آموزش در هرگونه برنامهریزی برای ساماندهی آموزش عالی کشور، در نظر گرفتن تجربیات موفق کشور در این زمینه، برنامهریزی برای جذب و گزینش نخبگان و استعدادهای برتر به علوم انسانی و تحلیل کیفی همه آمارها از مهترین نظرات و پیشنهادات اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بعد از ارائه این گزارش بود.
در ادامه دکتر محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گفت: «هرچند ارائه آمار خوب است اما باید راهحل هم ارائه دهیم. با همکاری همه نهادها باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود. باید این موضوع بررسی شود، که چرا رشتههای علوم انسانی در جذب نسبت به رشتههای علوم تجربی و ریاضی در مرتبه بسیار پایینتری قرار دارند و چرا دانش آموزان نخبه نسبت به تحصیل در علوم انسانی بیرغبت هستند؟»
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بر لزوم توجه به برخی از رشتههای فنی و حرفهای تاکید کرد و گفت: «برخی در کشور، رشتههایی که در ایجاد رشد اقتصادی مؤثر هستند را با تبلیغات و فضاسازی منفور جلوه دادهاند. باید رشتههای کاربردی و تولیدی تقویت شوند. باید با استفاده از آمار دانشگاه آزاد اسلامی یک آمار تلفیقی تدوین و ارائه شد.»
مخبردزفولی به جاذبههای برخی رشتههای تحصیلی کشور هم اشاره کرد و افزود: «میتوانیم با برنامهریزی رشتههای علوم انسانی مشکل فارغالتحصیلان این رشتهها را حل کنیم.»
در پایان این جلسه سرفصلهای رشته آموزش زبان فرانسه در مقطع کارشناسیارشد پس از بحث و بررسی اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تصویب شد و سرفصلهای دکتری این رشته در جلسه بعدی این شورا بررسی مشود.
انتهای پیام/