دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1395 - 14:04

از سند ملی آموزش 2030 رونمایی شد/ وزیر علوم: نظام آموزشی ایران باید پاسخگو باشد

سند ملی آموزش 2030 صبح امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و جمعی از محققان در مجموعه فرهنگی تلاش رونمایی شد.
کد خبر : 141136

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد فرهادی، وزیر علوم در نشست عالی‌رتبه مشورتی در زمینه آموزش 2030 و رونمایی از سند ملی آموزش 2030 گفت: «تهیه سند ملی آموزش 2030 نشانه حرکت هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران مطابق با آخرین مصوبات و دستورالعمل‌های بین‌المللی است. آموزش 2030 که عنوان آن "به سوی آموزش و یادگیری مادام‌العمر، باکیفیت، برابر و فراگیر برای همه" تعیین شده است، برنامه کار دولت‌ها را در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های آموزشی از آموزش پایه و سوادآموزی تا آموزش عالی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های مهارتی، آموزش بهداشت و سلامت و نیز آموزش شهروندان برای دستیابی به جوامع یادگیرنده، پایدار و دانش‌بنیان ترسیم می‌کند.»


فرهادی گفت: «با توجه به اینکه آموزش 2030 با اهداف دیگر توسعه پایدار 2030 سازمان ملل متحد ارتباط بسیار نزدیکی دارد، نیازمند تعهد و حمایت بلند‌پایه سیاسی دولت‌ها در یک رویکرد فرابخشی است که علاوه بر درگیرسازی همه عاملان و ذی‌نفعان آموزشی در سطوح رسمی و غیررسمی، دولتی و خصوصی، زمینه مشارکت بخش‌های مختلف جامعه مدنی را نیز در حمایت و تامین اعتبار فعالیت‌های آموزشی فراهم سازد.»


وزیر علوم ادامه داد: «دستورکار2030 توسعه پایدار سازمان ملل متحد در اجلاس عالی‌رتبه سران ملل متحد در سپتامبر 2015 در نیویورک تصویب شد و رهبران کشورها متعهد شدند از اول ژانویه 2016، برنامه‌ریزی لازم را برای تحقق اهداف این دستورکار و ادغام آن‌ها در سیاست‌ها و برنامه‌های ملی انجام دهند. این دستورکار که نقشه‌راه دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی را در زمینه توسعه پایدار تا 15 سال آینده ترسیم می‌کند، براساس دو محور اصلی شکل گرفته است، حذف فقر و توسعۀ پایدار که در قالب 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه به مقابله با چالش‌های مشترک در سطوح محلی و جهانی، در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می‌پردازد.»


هدف فراگیر برنامه آموزش 2030، تضمین آموزش باکیفیت، برابر و فراگیر و ترویج فرصت‌های یادگیری برای همه است


وزیر علوم آموزش را بزرگراه دسترسی به "پیشرفت مبتنی بر دانایی" در جوامع مختلف بشری و سرمایه اصلی تلاش‌ها برای نیل به صلح، عدالت اجتماعی و تعالی انسانی دانست و گفت: «در کشور ما، سابقه آموزش و فعالیت‌های علمی به قر‌ن‌ها پیش باز می‌گردد که دانشمندان آن مانند ابن سینا، فارابی و زکریای رازی، سهم به‌سزائی در تولید و گسترش جهانی دانش و تبدیل علم به میراث جهانی داشته‌اند. البته نقش تعالی بخش تعالیم دین اسلام و تلفیق مبارک تمدن ایرانی و تدین اسلامی و پیوند دین و دانش را در تعمیق بینش علمی ایرانیان مسلمان، نباید نادیده گرفت. آموزه‌های دینی ما نیز هر یک به نحوی بر اهمیت آموزش و یادگیری مادام‌العمر دلالت دارند که بیانگر نفی محدودیت زمان و مکان و همگانگ‌بودن دانش و فراگیر‌بودن فرایند تعلیم و تعلم در دین مبین اسلام است.»


فرهادی گفت: «هدف فراگیری که در چارچوب عمل آموزش 2030 مورد تاکید قرار گرفته است، تضمین آموزش باکیفیت، برابر و فراگیر و ترویج فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه است. بر این اساس، دولت‌ها مکلف شده‌اند تا از همه ابزارها برای تحقق این هدف استفاده کنند. مقررات آموزشی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم‌سو با راهبرد دسترسی همگان به آموزش، وضع شده است و مسئولان کشور موظف به ایجاد شرایط لازم برای گسترش و تعلیم آموزش در همه سطوح اعم از ابتدایی، متوسطه و عالی هستند. اهداف آموزش 2030 در اسناد کلان بالادستی کشورمان مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علم و فناوری کشور و برنامه‌های پنجم و ششم توسعه نیز ملحوظ شده‌اند.»


ارتقای کیفیت سیاست مهم آموزش عالی ایران بوده است


او افزود: «براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دسترسی همه افراد واجب‌الشرایط، فارغ از جنسیت، دین و قومیت برای ورود به آموزش عالی بلامانع است. بر همین اساس، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ما شاهد گسترش دسترسی، برابری و کیفیت در آموزش عالی بوده‌ایم. ظرفیت جمعیت دانشجویی ما در سی‌و‌هشت سال پس از انقلاب به رشد قابل توجهی رسیده است، تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در مراکز آموزشی کشور ما از 175,675 نفر در سال تحصیلی 1358-1357، به 4,802,721 نفر در سال تحصیلی 1395-1394 رسیده است.»


وزیر علوم به برابرسازی فرصت‌های آموزشی برای دختران و پسران پس از استقرار جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: «اکنون در کشور ما تعداد دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تقریبا مساوی است. حضور دختران در همه رشته‌های علمی بیانگر نبود تبعیض جنسیتی در ورود به دانشگاه است. تعداد دانشجویان دختر نه تنها در دوره‌های کاردانی و کارشناسی در همه رشته‌ها افزایش داشته است، بلکه این حضور در دوره‌های تحصیلات تکمیلی قابل توجه است. ارتقای کیفیت یکی از سیاست‌های مهم آموزش عالی ایران در چند سال گذشته بوده است و از سال 1392، چند برنامه راهبردی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این ارتباط تدوین شده است که طرح آمایش آموزش عالی، طرح منشور کیفیت، نظام جامع تضمین کیفیت و نظارت از این موارد است. بر این اساس، اقداماتی برای بازنگری برنامه‌های درسی، کاهش تصویب دوره‌های کارشناسی و کاردانی و افزایش تصویب دوره‌های تحصیلات تکمیلی در سال 1394 از جمله این اقدامات است.»


نظام آموزشی کشور ما باید پاسخگو باشد


رئیس کمیسیون ملی یونسکو گفت: «اسناد کلان بالادستی و برنامه ششم توسعه کشور بر هدفمند‌بودن، موثر‌بودن و پاسخگو‌بودن آموزش به نیازهای نظام اجتماعی تاکید دارند، نظام‌ آموزشی کشور ما، باید به بازارهای کار متحول و تبعات ناشی از پیشرفت‌های فناوری، شهرنشینی، مهاجرت، بی‌ثباتی سیاسی، تخریب زیست‌محیطی، رقابت برای منابع طبیعی، چالش‌های جمعیتی، رشد بیکاری جوانان، فقر مداوم، گسترش نابرابری و تهدیدهائی که بر صلح و امنیت جوامع خدشه وارد می‌سازد، پاسخگو باشند و دانش‌آموزان و دانشجویان را برای زندگی در جوامعی که به‌طور مداوم در معرض تحولات شتابان فناوری است، آماده سازند و شهروندان مسئول و پاسخگوی جهانی مطابق با نظام ارزشی و اعتقادی کشور، تربیت کنند. کمیسیون ملی یونسکو در ایران، اقدام هوشمندانه‌ای در ارتباط با بومی‌سازی چارچوب عمل جهانی آموزش 2030 انجام داده است و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در دستگاه‌هایی که عهده‌دار مسئولیت در حوزه‌های متنوعی از آموزش هستند، سند ملی آموزش 2030 را تدوین کرده است.»


او افزود: «اجرای موفق سند ملی آموزش 2030 به جلب مشارکت گسترده و نظام‌مند و ایجاد هماهنگی در میان بخش‌های متعدد و طیف گسترده‌ای از عاملان و ذینفعان بستگی دارد. برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف آموزش 2030 باید برمبنای رویکردی فرابخشی باشد که براساس همکاری موثر، تمرکز بر نتایج، گسترش شراکت، شفافیت، مسئولیت مشترک و وحدت عمل همه عاملان شکل گرفته است.»


فرهادی گفت: «هیئت دولت کشور ما نیز به این نکته توجه داشته است و کارگروه ملی اجرای آموزش 2030 را با ریاست وزارت آموزش و پرورش و مشارکت هجده نهاد و وزارت‌خانه دیگر تشکیل داده است که برنامه اجرائی و نظارتی تحقق کامل آموزش 2030 را در سطوح ملی و استانی با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های اجرائی مرتبط و هم‌سو با اهداف و برنامه‌های توسعه کشور، اسناد راهبردی توسعه، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه اهداف توسعه پایدار تهیه کند. این کارگروه ملی موظف است گزارش پیشرفت کار و نحوه همکاری دستگاه‌های ذیربط را سالانه به هیئت وزیران ارائه دهد و گزارش نهائی را به کمیسیون ملی یونسکو برای ارسال به مراجع بین‌المللی ارائه دهد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب