دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آبان 1395 - 13:52
وزارت علوم در واکنش به حذف 58 مقاله از نیچر اطلاعیه داد

کمیته حقیقت‌یاب وزارت علوم برای رسیدگی به سرقت علمی تشکیل شد

وزارت علوم در واکنش به مطرح شدن مساله تخلفات علمی و حذف تعدادی از مقالات علمی ایرانی از سوی مجله نیچر اطلاعیه‌ای صادر کرد و اقدمات این وزارت‌خانه برای مقابله با تخلفات علمی را توضیح داد.
کد خبر : 135704

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم در این اطلاعیه آمده است:


«به دنبال نشر گزارش مربوط به سرقت علمی (انتحال) از سوی مجله نیچر و برای رسیدگی به موضوع و برخورد با متخلفان در حوزه کارکردی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین برخورد با تخلفات علمی، برای جلوگیری از تکرار این جرائم، اقدامات زیر در این وزارتخانه از مدت‌ها قبل آغاز شده و توجه به این موضوع با جدیت ادامه دارد:


1ـ مقرر شد یک کمیته حقیقت یاب به مسئولیت معاونت محترم پژوهش و فناوری تشکیل شود و با پیگیری مجدانه در این زمینه، موضوع را به طور دقیق و مستند و کارشناسانه مورد رسیدگی قرار دهد و نتیجه را اعلام کند.


2ـ مقرر شد به روسای دانشگاه‌ها ابلاغ شود کمیته‌ای برای رسیدگی به این امور تشکیل دهند و ضمن پیگیری موضوع، نتیجه را رسما اعلام کنند.


3ـ راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار این نوع تخلف تعریف و از طریق کنترل مقالات علمی و پایان‌نامه‌ها و با استفاده از نرم‌افزار همانندجو، ثبت پایان‌نامه‌ها و… از هرگونه سواستفاده جلوگیری و ممانعت شود.


4ـ همچنین در قالب آئین‌نامه و دستورالعمل‌های مختلف، عنایت ویژه به کیفیت امور تحقیقاتی، مکانیسم و ارتقای اعضای هیئت علمی صورت گرفته است.


5ـ مرجعیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کارشناسی دقیق "اصالت" مقالات علمی در این امر مورد تاکید است.


6ـ آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌های برخورد با تخلفات علمی استادان و دانشجویان به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ارسال شده است.


7ـ معاونت محترم حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، لایحه‌ای را در مورد سرقت ادبی و تقلب علمی تسوید و تنظیم کرده و پس از طی تشریفات قانونی، مراتب را با قید فوریت به مجلس شورای اسلامی برای بررسی و تصویب تقدیم نموده است.»


هفته گذشته مجله نیچر 58 مقاله که با نویسندگی پژوهشگران ایرانی در این مجله منتشر شده بود را به دلیل آن‌چه سرقت علمی اعلام شد از مجله حذف کرد. حذف این مقالات یک بار دیگر موضوع تخلف و سرقت علمی را در کانون توجه قرار داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته