۲۹/ ارديبهشت /۱۴۰۴
در آنا بخوانید

درخشش توانمندی‌های صادراتی ایران در اکسپو ۲۰۲۵/چرا ایران از اکسپو ژاپن انصراف داد؟

درخشش توانمندی‌های صادراتی ایران در اکسپو ۲۰۲۵ چرا ایران از اکسپو ژاپن انصراف داد؟
ارتقای وجهه بین‌المللی ایران علی رغم ادامه اعمال تحریم ها علیه ایران، با برگزاری موفق یک نمایشگاه بین‌المللی مانند «ایران اکسپو ۲۰۲۵» توانست تصویر مثبتی از ایران در عرصه جهانی ارائه کند. اما برخی با پرداختن به ابهامات در خصوص انصراف ایران از حضور در اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن قصد بی اهمیت جلوه دادن فرصت ها و توانمندی های ایران در بین سایر کشورها را دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، در حالی نمایشگاه بین‌المللی «ایران اکسپو ۲۰۲۵» عصر روز گذشته (جمعه ۱۲ اردیبهشت) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به کار خود پایان دادکه علی رغم ادامه اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران،حضور پررنگ هیئت‌های تجاری از بیش از ۱۱۰ کشور و مشارکت صد‌ها شرکت برتر داخلی، یکی دیگر از افتخارات کشور در مبادلات تجاری و همکاری با کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های منطقه است. اما امروزبرخی قصد دارند با هجمه  به انصراف ایران از حضور در اکسپو ژاپن، این درخشش را کم اثر ندهند.

نمایشگاه‌های جهانی اکسپو ازجمله رویداد‌هایی هستند که کشور‌ها از آن برای نمایش توانمندی‌های ملی، اقتصادی و فرهنگی خود بهره می‌برند. ایران نیز در سال‌های گذشته با وجود تمام چالش‌ها، تلاش کرده در این رویداد حضور مؤثری داشته باشد.

یکی از پیشرفته‌ترین و جامع‌ترین گردهمایی‌های عصر صنعت و فناوری، نمایشگاه جهانی اکسپو است؛ طوری که بسیاری از کارشناسان آن را رویدادی در سطح المپیک ورزشی در عرصه اقتصاد ارزیابی می‌کنند. این نمایشگاه هر پنج‌سال یک‌بار برگزار می‌شود. اکسپو بستری برای نمایش جدید‌ترین دستاورد‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی کشور‌ها و ترسیم افق توسعه آنها فراهم می‌آورد.

امسال ایران اکسپو ۲۰۲۵ با شعار «ایران امن و زیبا» توانست تصویری نو از ظرفیت‌های اقتصادی کشور در عرصه بین‌المللی برای ۳۵۰۰ نفر هیات تجاری ترسیم کند و امید‌ها برای افقی روشن‌تر در تجارت خارجی ایران را تقویت نماید.

این رویداد که از ۸ اردیبهشت آغاز شده بود، با فراهم کردن بستری کم‌نظیر برای مذاکرات رودررو، امضای تفاهم‌نامه‌های صادراتی و معرفی توانمندی‌های صنعتی و فناورانه کشور، به نقطه عطفی در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شد.

از جذب سرمایه‌گذارتا تبادل فرهنگی درایران اکسپو

ارتقای وجهه بین‌المللی ایران با برگزاری موفق یک نمایشگاه بین‌المللی مانند «ایران اکسپو ۲۰۲۵» توانست تصویر مثبتی از ایران در عرصه جهانی ارائه کند.

یکی از این تاثیرات، جذب سرمایه‌گذار خارجی است به طوری که اکسپو فرصتی است برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و جذب سرمایه‌های خارجی است.همچنین توسعه اقتصادی با این رویداد، حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در اکسپو را تضمین وبه ایجاد فرصت‌های شغلی جدید کمک کند.

تبادل فرهنگی نیز از دیگر اقداماتی است که با برگزاری «ایران اکسپو ۲۰۲۵» می‌توان فرصتی برای تبادل فرهنگی بین ایران و سایر کشور‌ها دانست. البته فرصتی برای معرفی توانمندی‌های ایران در زمینه‌های مختلف علمی، صنعتی، فرهنگی و هنری است.

چه نهاد‌هایی در برگزاری اکسپو ایران مشارکت کردند

وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی تجارت در ایران، نقش مهمی در سیاست‌گذاری و نظارت بر برگزاری نمایشگاه‌ها دارد. همچنین ازمان توسعه تجارت ایران مسئولیت اصلی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در ایران را بر عهده داشت.

شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیزمسئولیت مدیریت و بهره‌برداری از محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران را بر عهده داشت که همینطور بسته به موضوع نمایشگاه، سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی نیز در برگزاری «ایران اکسپو ۲۰۲۵» مشارکت داشتند.

بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیزدر برگزاری نمایشگاه‌ها به عنوان برگزارکننده، حامی مالی یا شرکت‌کننده حضور داشته باشند که قطعا می‌تواند در سیاست‌گذاری و هماهنگی برگزاری نمایشگاه‌ها نقش آفرینی داشته‌اند.

دلایل انصراف ایران از حضور در اکسپو ژاپن

اکسپو ژاپن

درابتدای رویداد «ایران اکسپو ۲۰۲۵» فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، اعلام کردکه در نتیجه بررسی‌های همه جانبه داخلی درمورد شرایط شرکت در اکسپو ژاپن و محدودیت‌های مربوطه، بنا به نظر متولی موضوع، نهایتا تصمیم بر انصراف قرار گرفت.

این در حالی است که اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا کانسای ژاپن، در رده اکسپو‌های جهانی است که هر ۵ سال یک بار برگزار می‌شود.حالا انصراف ایران از حضور دراکسپو ۲۰۲۵ ژاپن، انتقادات و ابهاماتی را داشته است به طوری که برخی از رسانه‌های منتقد به روابط سیاسی و اقتصادی بین ایران و ژاپن اشاره دارند و برخی به شرکت در اکسپو مستلزم صرف هزینه قابل توجهی است و ممکن است ایران به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای از شرکت در آن صرف نظر کرده باشد.

البته قابل تامل است که تصمیم به شرکت یا عدم شرکت در اکسپو ژاپن یک تصمیم داخلی است که توسط مقامات مسئول در ایران اتخاذ می‌شود و این قطعا یکی از مواردی است که قبل از هر اقدامی توسط متولیان امر باید جوانب مختلف حضور در چنین رویداد‌هایی سنجیده شود.

چرا اکسپو ژاپن!

موضوع اصلی اکسپوی ژاپن ۲۰۲۵ تجربه آینده (Creative Society) انتخاب شده است. این موضوع به دنبال جست‌و‌جو برای ایجاد یک جامعه خلاق و پرانرژی است که با تکیه بر فناوری‌های نوین و همکاری‌های بین‌المللی، به حل چالش‌های اساسی بشری می‌پردازد. بدین‌ترتیب، اکسپوی ژاپن به مهم‌ترین حوزه‌هایی مانند فناوری اطلاعات، پزشکی، محیط زیست و فرهنگ و هنر توجه خواهد داشت.

اکسپو ژاپن، یک رویداد جهانی است که از ۲۴ فروردین ماه لغایت ۲۱ مهرماه سال ۱۴۰۴ با موضوع طراحی جامعه آینده برای زندگی بشر برگزار خواهد شد. نمایشگاه‌های جهانی یا اکسپو‌ها همیشه به‌عنوان یک بستر مناسب برای نمایش دستاورد‌های فرهنگی، فناوری و نوآوری در سطح جهانی شناخته می‌شوند. یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین این نمایشگاه‌ها، اکسپوی ژاپن است که در سال ۲۰۲۵ در شهر اوساکای این کشور برگزار خواهد شد. این رویداد در تاریخ ۱۳ آوریل تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۵، به مدت ۶ ماه برنامه‌ریزی شده است و پیش‌بینی می‌شود که بازدیدکنندگان زیادی از سرتاسر دنیا برای شرکت در نمایشگاه اکسپو ژاپن گردهم آیند.

از مهم‌ترین دستاورد‌های هدف نمایشگاه اکسپو ژاپن ۲۰۲۵، می‌توان به، ترویج نوآوری و توسعه پایدار در زندگی روزمره افزایش توجه به توسعه پایدار و کیفیت زندگی نشان دادن آخرین دستاورد‌های فن‌آوری و صنعت در جهان تسهیل همکاری بین کشور‌های مختلف در زمینه‌های فن‌آوری و توسعه پایداراشاره کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب