دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم/۷۸

راه شکل‌گیری نفوذ تکنولوژی به صنعت

راه شکل‌گیری نفوذ تکنولوژی به صنعت
دبیر پیشین هیئت امنای حساب ذخیره ارزی،گفت: در خصوص میزان نفوذ تکنولوژی به صنعت بایستی مطالعات مدونی شکل گرفته شود و با توجه به تاثیر نیرو‌های متخصص در افزایش بهره‌وری، تولید لازم است که آموزش نیروی انسانی در کشور درست و حساب شده انجام شود.
کد خبر : 934198

به گزارش خبرگزاری آنا، رئیس دولت چهاردهم در ابتدای کاندیداتوری وعده هایی را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور مطرح کرد که یکی از این وعده ها کاهش تورم تولید کننده بود.  بر اساس گزارش بانک مرکزی تورم شاخص بهای تولید کننده در اسفند سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۲ درصد بوده است. همچنین تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در این دوره ۲۴.۵ درصد بوده است.

شایان ذکر است که این شاخص تورمی طی سال گذشته شمسی روند نزولی داشته است اما بدیهیست که برای ادامه این روند نیاز به طراحی اقتصادی صحیحی است. به همین جهت سراغ یکی از اقتصاددانان برجسته رفته ایم تا مهمترین شروط تحقق این وعده رئیس دولت چهاردهم را از نظر وی جویا شویم . 

بایزید مردوخی اقتصاددان ضمن برشمردن عنصر"هزینه تولید" به عنوان یکی از مهمترین عوامل کاهش تورم تولید کننده در این خصوص به خبرنگار آنا گفت: برای کاهش تورم تولیدکننده مهم‌ترین مسئله کاهش هزینه‌های تولید است. باید توجه داشت که یکی از مهمترین فاکتور‌ها در افزایش هزینه تولید استفاده از تکنولوژی قدیمی است؛ در همین راستا بدیهی است که اگر تکنولوژی پیشرفته و با بهره وری بالا بهره گیری شود علاوه بر افزایش ضریب‌های فنی تولید، هزینه‌ها نیز خواهش یافت.

دبیر پیشین هیئت امنای حساب ذخیره ارزی، ادامه داد: توجه به این نکته ضروری است که برای بهره گیری از تکنولوژی نوین صنعتی، لازم است که از توان نیروی متخصص بهره گیری شود؛ چرا که اگر نیروی انسانی متخصص و کارآمد در بخش‌های مختلف تولید فعال نباشد هزینه تولید بالا خواهد رفت. نیروی غیر ماهر و ناکارآمد با دریافت دستمزد و عدم خلق ارزش آسیب شدیدی به تولید وارد می‌کند.

این اقتصاددان تصریح کرد: سه نکته مهم، بهره گیری از تکنولوژی نوین و همچنین تربیت و آموزش نیروی کار ماهر و متخصص و مدیریت در سطح کلان و خُرد برای ایجاد کاهش تورم تولید کننده در تمامی صنایع موثر است و این گونه نیست که تصور کنیم این موارد صرفا در معدن و یا خودروسازی صدق می‌کند.

تکنولوژی، آموزش و مدیریت سه ضلع مهم کاهش تورم تولیدکننده

هزینه‌های سربار، عاملی مهم در تورم تولید

پیشکسوت برنامه‌ریزی توسعه در ایران، اظهار کرد: برخی از هزینه‌های سربار تولید وجود دارد که دولت اگر نیت بر کاهش هزینه‌های تولید داشته باشد، بایستی در مدیریت آن‌ها اهتمام داشته باشد. از این جمله هزینه‌ها می‌توان به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مالیات‌های بخش تولید است. از همین رو لازم است که دولت اهتمام کافی در کنترل هزینه‌هایی که به صورت سربار بر تولید تحمیل می‌شود، داشته باشد.

تکنولوژی، آموزش و مدیریت

دبیر پیشین هیئت امنای حساب ذخیره ارزی در پایان گفت: لازم به ذکر است که در خصوص میزان نفوذ تکنولوژی به صنعت بایستی مطالعات مدونی شکل گرفته شود. با توجه به تاثیر نیرو‌های متخصص در افزایش بهره وری تولید لازم است که آموزش نیروی انسانی در کشور درست و صحیح و حساب شده انجام شود. همچنین بایستی مدیریت واحد‌های مختلف اقتصادی عالمانه و با حداقل هزینه انجام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب