دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت آینده/۲

جانمایی دانش بومی در تجاری‌سازی‌ صنعت خودروسازی

جانمایی دانش بومی در تجاری‌سازی‌ صنعت خودروسازی
یک کارشناس صنعت خودروسازی گفت: در شرکت‌های دانش‌بنیان، جوانان نخبه با ایده‌های کاربردی از حضور در بخش‌های مختلف تولیدی استقبال می‌کنند؛ اما در کمال تاسف این صاحبان ایده در سیکلی معیوب قرار گرفته‌اند که تمام تلاش آنان نهایتا به تولید نمونه اولیه ختم می‌شود.
کد خبر : 915301

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودروسازی در خصوص چرایی نفوذ ضعیف دانش بنیان در صنعت خودروسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در شرکت‌های دانش بنیانی قطعا جوانانی با ایده‌های ناب و کاربردی داریم، اما در کمال تاسف این جوانان در سیکلی معیوب قرار گرفته اند که تمام تلاش آنان نهایتا به تولید نمونه‌ای اولیه ختم می‌شود. مشکل اصلی صنعت خودروسازی در اتصال ایده‌ها به بخش تولید و همچنین تجاری سازی ایده‌ها است.

صدرایی ادامه داد: رئیس جمهور جدید با تدابیر علمی وبه کارگیری متخصصان در دستگاه‌های اجرایی مرتبط با صنایع مختلف به ویژه زنجیره خودروسازی، باید ضعف خودروسازی کشور را در اتصال دانش بومی به تولید محصولات و تجاری‌سازی‌ایده‌ها را به قوت تبدیل کند.

وی ادامه داد: این بحث باید به دقت کارشناسی شده و گلوگاه‌های تحقق این امر مشخص شود. همچنین بایستی مراحل ساخت خودرو در ایران مشخص شده و مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد. از خودروی درون سوز گرفته تا خودرو‌های هیبرید به یک باره طراحی و ساخته نمی‌شوند؛ لذا پیشنهاد می‌شود که مرز شرکت‌های ایده پرداز و اجرا کننده مشخص شود.

صدرایی در ادامه گفت: برخی از شرکت‌ها توانایی ایده پردازی و همچنین اتصال این ایده به دستور کار تولید کنندگان را دارند؛ ازهمین جهت توجه ویژه به این نوع شرکت‌ها حائز اهمیت است.

 

صنعت خودروسازی
توقف زمان در خودروسازی کشور

صدرایی اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکل صنعت خودرو در کشور توقف زمان در این صنعت است. برخی پلتفرم‌ها چهار دهه است که در صنعت خودروسازی کشور متوقف شده اند و صنعت نیز از ایجاد ارتباط با جهان برای دریافت اطلاعات به روز ناتوان است. از همین رو باید شرایط را فراهم کرد که خودروساز از بروزرسانی خود ناگزیر باشد.

وی ادامه داد: برای آن که خودروساز را تشویق به همکاری با دانش بنیان‌ها برای بروزرسانی محصولات کنیم، نیازی به مصوبات خاص و ... نیست؛ بلکه با آزاد سازی قیمت‌ها و کاهش تعرفه واردات خودرو می‌توان رقابت را به کشور بازگرداند. اجرای این فعل ساده خودروساز را مجاب می‌کند تا در سیستم‌ها و ساختار‌های خود، خدمت رسانی و خدمات پس از فروش و تولید محصولات باکیفیت تجدید نظر کند. تا زمانی که بازار مهندسی شده و انحصاری در دسترس است هیچ کس برای تولیدخودروی مدرن و بروزرسانی محصولات خود هزینه نخواهد کرد.

چگونه دانش بنیان‌های ایده پرداز را به سازندگان متصل کنیم

این کارشناس صنعتی خودروسازی گفت: حلقه مفقوده صنعت در سال‌های اخیر همانطور که بار‌ها به آن اشاره شده است، عدم ارتباط موثر بین دانش بنیان‌ها و دانشگاهیان با صنعت است. در واقع صنعت حاضر به خرید ایده‌های این دانش بنیان‌ها نشده اند. دانش بنیان‌ها بار‌ها در زمینه طراحی گیربکس و تقویت موتور و حتی طراحی بدنه وارد شده اند، اما این ایده‌ها کمتر مورد استقبال قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: ریشه این عدم استقبال را باید در بازار مهندسی شده و وجود نداشتن رقابت در بازار خودرو دید. دلیل این واماندگی را باید در این دید که شرکت‌های خودروساز احساس نکرده اند که اگر تغییر در محصول ندهند و از ایده‌های روز دنیا استفاده نکنند، مشتریان خود را از دست خواهند داد. به همین جهت اولین و آسان‌ترین راه برای اتصال دانش بنیان‌ها به صنعت خودرو و به روز رسانی این صنعت ایجاد جو رقابتی در کشور است.

آیا شرکت‌های خودرویی دانش‌بنیان کوچک خودروی لوکس خواهند ساخت؟

صدرایی در خصوص ساخت خودرو‌های ویژه و به اصطلاح لیمیتد توسط دانش‌بنیان‌ها گفت: با توجه به تیراژ پایین خودرو‌ها در ایران و همچنین نوع نگرش ایرانی‌ها به خودرو کار این چنین شرکت‌ها برای بازار داخلی بسیار سخت است. چنین ابداعاتی در چین با بیش از ۳۰میلیون دستگاه تولید و تقاضای مضاعف قطعا بیشتر از بازار داخلی طرفدار خواهد داشت.

 

صنعت خودروسازی
اهمیت تجربه برای دانش‌بنیان‌های خودرویی

صدرایی تاکید کرد: با دستور و بخشنامه و اخذ تسهیلات یک شبه دانش‌بنیان خودرویی تولید نمی‌شود. اولین توصیه به دانش بنیان‌های خودرویی این است که به مرور وارد صنعت خودروسازی شده و در هر مرحله از مشورت و حتی تجربه همکاری با دیگر شرکت‌های خارجی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: دانش بنیان اگر بخواهد به رسالت خود عمل کند باید با کار کردن کنار دیگر فعالان، حتی خارج از کشور تجربه مدیریتی و فنی لازم را کسب کرده و ترکیب این تجربه با ایده‌های نوین را به بازار بیاورد. این کسب تجربه باید شرایطی را فراهم کند که این آفریده توانایی حضور در بازار جهانی را داشته باشد. همیچنین لازم است شرایطی فراهم شود که دانش بنیان‌ها نیز صنعت را باور کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته