دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت آینده/ ۳

احیای نظارت بر اعطای تسهیلات به دانش‌بنیان‌های قطعه‌ساز

احیای نظارت بر اعطای تسهیلات به دانش‌بنیان‌های قطعه‌ساز
عضو هیئت رئیسه انجمن قطعه‌سازان درباره انتظارات قطعه‌سازان از دولت آینده گفت: دولت آینده باید در حوزه اصلاح قوانین با دقت و جدیت عمل کند و در حوزه تسهیلات اعطایی به دانش‌بنیان‌ها نظارت بیشتری داشته باشد.
کد خبر : 915098

امیرحسین جلالی درباره انتظارات قطعه سازان از دولت آینده به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در هیچ جای دنیا دولت تولید کننده خوبی نیست؛ در همین راستا اگر بخواهیم خیلی عامیانه بگوییم، دولت باید دست از سر تولید بردارد و اجازه دهد که حاکمیت شرکتی در خودروسازان برپاشده و اعضای هیئت مدیره مطابق قانون تجارت، مدیرعامل منصوب کرده و به اداره شرکت بپردازند.

عضو هیئت رئیسه انجمن قطعه سازان با تاکید بر رسالت رسانه‌ها در بازتاب و پیگیری مسئله خصوصی سازی در کشور ادامه داد: اداره خودروسازان به دست سهام داران و دورشدن دولت از فضای تولید می‌تواند زمینه ساز پیشرفت و سوددهی شرکت‌ها باشد؛ این مسئله‌ای است که همگان از آن اطلاع دارند و مورد تأیید کارشناسان است. متاسفانه سهام داران خرد شرکت‌های خودروسازی به دلیل همین مدیریت دولتی متحمل زیان‌های فراوانی شدند و ممکن هم هست که این روند ادامه یابد. شایان ذکر است که ادامه ضرر و زیان سهام داران شرکت‌های خودروسازی می‌تواند تولید خودرو را متوقف کرده و ما را به دامان واردات خودرو از چین بیندازد.

نیاز دانش‌بنیان‌های قطعه ساز در صنعت خودرو

جلالی درباره نیاز‌های قطعه سازان دانش‌بنیان خودرویی فعال در بخش فناور گفت: در این بخش برخی قوانین دست و پاگیر مانع تحرک کافی شرکت‌های فناور می‌شود. مقررات سخت ارزی و گمرکی، همچنین لزوم ثبت فعالیت‌ها در سامانه‌های متعدد انرژی شرکت‌های دانش‌بنیان قطعه ساز را هدر داده و آنها را از تمرکز بر طراحی و توسعه محصول باز می‌دارد.

قطعه‌ساز 

وی ادامه داد: این حجم قوانین دست و پاگیر و دنباله دار علاقه را از بخش تولید خارج کرده و به سمت بازار‌های پر منفعت و بی زحمتی مانند دلالی مسکن و طلا و دلار سوق می‌دهد. در همین راستا از دولت آینده در خواست داریم که در حوزه اصلاح قوانین با دقت و جدیت عمل کند. همچنین در حوزه تسهیلات اعطایی به دانش بنیان‌ها هم نیاز به نظارت بیشتر است؛ چراکه برخی از بانک‌ها از اعطای تسهیلات به بخش تولید سرباز زده و یا قوانین خاص سختگیرانه‌ای وضع می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه انجمن قطعه سازان درباره انتظارات قطعه سازان از دولت آینده گفت: برخی از بانک‌ها در شرایط فعلی به صورت خود مختار به صورت انقباضی عمل می‌کنند. در هیچ جای دنیا دولت تولید کننده خوبی نیست؛ در همین راستا اگر بخواهیم خیلی عامیانه بگوییم، دولت باید دست از سر تولید بردارد. 

ارز نیمایی سمّ تولید قطعات خودرویی در داخل

این عضو هیئت رئیسه انجمن قطعه سازان تاکید کرد: بحث ارز نیمایی و اختلاف عمیق نرخ آن با ارز بازار آزاد در شرایط فعلی علاوه بر ایجاد خطر برای تولید کنندگان داخلی، زمینه ساز بروز فساد نیز هست. در همین راستا با افزایش هزینه‌های تولید و بروز تورم و یارانه سنگینی که از طریق ارز نیمایی به واردکنندگان قطعات چینی اعطا می‌شود به زودی تولید قطعات در کشور از لحاظ قیمتی به صرفه نبوده و تولید در کشوربازار خود را به قطعات وارداتی چینی می‌بازد.   

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته