دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت آینده/ ۱

جریان‌سازی علمی در زنجیره ارزش تولید بنگاه‌های اقتصادی

جریان‌سازی علمی در زنجیره ارزش تولید بنگاه‌های اقتصادی
نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران گفت: از خاصیت‌های ذاتی بنگاه‌های کوچک می‌توان به سرعت بخشی در احداث، احیا، رشد و همچنین زوال سریع مشکلات اشاره کرد؛ حالا اگر رئیس جمهور جدید قصد ایجاد اشتغال پایدار را داشته باشد باید با نگرش و برنامه‌ریزی علمی بلند مدت به تشکیل بنگاه‌های کوچک و توسعه آنها به سوی متوسط و در نهایت تبدیل به صنایع بزرگتر، عمل کند.
کد خبر : 914770

آرمان خالقی، در خصوص تاثیر حمایت از بنگاه‌های کوچک بر نرخ بیکاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: از خاصیت‌های ذاتی بنگاه‌های کوچک می‌توان به سرعت دراحداث، احیا و رشد و همچنین زوال سریع مشکلات در این مسیر اشاره کرد.

نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بنابراین اگر رئیس جمهور جدید قصد ایجاد اشتغال پایدار را داشته باشد، بایستی با نگرش و برنامه ریزی بلند مدت علمی عمل کند. در همین راستا دولت جدید لازم است تا از تشکیل بنگاه‌های کوچک و توسعه آنها به سوی متوسط و پس از آن بزرگ شدن حمایت کند؛ در این صورت یک بنگاه می‌تواند در جریان رشد زنجیره ارزش قرار بگیرد.

خالقی تصریح کرد: همینطور نمی‌توان بدون در نظر گرفتن تمام زنجیره ارزش یک کسب وکار نسبت به توسعه آن اقدام کرد. از همین رو برای ایجاد اشتغال پایدار و سریع، ضمن حمایت از تشکیل و احیاء بنگاه‌های کوچک بایستی زنجیره ارزش این کسب و کار‌ها را ترسیم و نسبت به هدایت آنها در این مسیر اندیشیده شود.

وی تاکید کرد: بنگاه‌های کوچک مانند گل‌های بهاری هستند که در یک فصل مناسب رشد می‌کنند و به محض نامساعد شدن اوضاع رو به نابودی می‌روند؛ از این رو حمایت از بنگاه‌های کوچک نیازمند یک برنامه جامع است.

نقش بانک‌ها در حمایت از بنگاه‌های کوچک مقیاس

نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در خصوص اعطای تسهیلات به بخش تولید گفت: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها در خصوص اعطای تسهیلات به بخش تولید بسیار بسته عمل می‌کنند. در مجموع رقمی نزدیک به ۲۹ درصد منابع بانکی به سمت بخش تولید روانه می‌شود که این میزان نیز بیشتر به شرکت‌های معتبر و با کارکرد بالا می‌رود.

تولید بنگاه‌های اقتصادی

وی اظهار کرد: تسهیلات بانکی بیشتر در اختیار شرکت‌هایی که در شبکه بانکی شناخته شده هستند قرار می‌گیرد، از همین رو تامین منابع مالی از حوزه تسهیلات بانکی برای بخش تولید و بخصوص در بخش بنگاه‌های کوچک به یک معضل اساسی تبدیل شده است. در همین راستا باید در نظر داشت که در بخش بنگاه‌های کوچک علاوه بر مسئله اجرای طرح زنجیره ارزش با مسئله تامین سرمایه نیز مواجه هستیم.

مسئله فروشگاه‌های بزرگ قسطی بده و تولیدی‌های کوچک بدون بازار

یکی از مسائل اقتصادی که این روز‌ها با همه گیری بیشتری در جامعه دیده می‌شود، مسئله فروشگاه‌های بزرگی است که کالا‌های خود را به صورتی قسطی به فروش می‌رسانند. گذشته از تاثیر منفی و یا مثبت این فروشگاه‌ها بر جریانات کسب و اقتصاد، برای جبران ناتوانی مردم از خرید برخی کالا‌ها و تداوم فروش واحد‌های تولیدی بهره گیری از آنان ناگذیر است.

اما مسئله اینجاست که در این فروشگاه‌ها معمولا برند‌های مطرح و معتبر را می‌بینیم و به نوعی گویا بنگاه‌های کوچک از بازار این فروشگاه‌ها بی بهره هستند. خالقی در این خصوص گفت: مردم نیز معمولا در فروشگاه‌های بزرگ به دنبال برند می‌گردند؛ همچنن این فروشگاه‌ها نیز به دنبال تامین کننده معتبر و قابل اعتماد برای عرضه یکسان کالا در تمام شعبات خود هستند. این موضوعات باعث کوتاهی دست تولید کنندگان خرد از بازار فروشگاه‌های بزرگ می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان یک راه کار با توجه به ظرفیت تولید کم بنگاه‌های کوچک به نظر می‌رسد که با استقرار قفسه مجزا برای محصولات آنها در فروشگاه‌های بزرگ می‌توان به اقتصاد این بنگاه‌ها کمک کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته