دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آیت‌الله اعرافی:

سامانه‌های فناورانه حوزه‌های علمیه تقویت می‌شود

سامانه‌های فناورانه حوزه‌های علمیه تقویت می‌شود
مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: با تقویت سامانه‌های فناورانه حوزه‌های علمیه کمک بزرگی به حفظ، توسعه و معرفی تراث علمی حوزه و عالمان دینی می‌شود.
کد خبر : 930487

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ‌آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در دیدار مدیر مجموعه دانش بنیان صدای بهار شامل سه سامانه مدرسه فقاهت، ویکی فقه و کتابخانه مدرسه فقاهت، پس از شنیدن گزارش مدیر این مجموعه، اظهار کرد: جمع‌آوری درس‌ها و مقاله‌ها علاوه بر حفظ تراث شیعی، زیر ساخت‌های طرح‌های دیگر خصوصا هوش مصنوعی را فراهم می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: با حفظ «ارتباط سامانه تقریر حوزه و سامانه مدرسه فقاهت» و تقویت آنها، باید تراث علمی حوزه‌های علمیه، حفظ و همان روز در اختیار عالمان سایر کشور‌ها قرار گیرد.

آیت الله اعرافی با اشاره به وقف سامانه‌های مدرسه فقاهت، ویکی فقه و کتابخانه مدرسه فقاهت، افزود: در تفاهم نامه‌ای که آماده شده «تعامل همه مجموعه‌های حوزه» با «سامانه مدرسه فقاهت و ویکی فقه» دیده شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: دسترسی ویکی فقه به گونه‌ای تسهیل شود که هنگام «جستجوی یک موضوع» به پژوهشگر کمک کند که «مصادر»، «سند کامل» و «منابع رجالی سند» را به راحتی ببیند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: ارتباط طرح هدفمندی حوزه با تولید محتوا در مدرسه فقاهت و ویکی فقه برقرار شود تا با استفاده از ظرفیت‌های طرح هدفمندی و توان اساتید و طلاب، «تولید محتوا» با شتاب بیشتری پیش برود. در این جهت با بخش‌های مرتبط حوزه مثل فقه معاصر، پژوهش و سامانه محققان، جلساتی برگزار و «تولید محتوا» با ابزار‌های مذکور عملیاتی شود.

آیت الله اعرافی در مورد کار‌های انجام شده گفت: برای بخش‌های مرتبط با هوش مصنوعی پروژه‌هایی تعریف شود (مثل ترجمه تقریر‌ها از فارسی به عربی).

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه یادآور شد: با تقویت سامانه‌های فناورانه حوزه‌های علمیه کمک بزرگی به حفظ، توسعه و معرفی تراث علمی حوزه و عالمان دینی می‌شود.

حجت‌الاسلام رضایی شورکی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حوزه‌های علمیه هم در این دیدار گفت: برای تعامل معاونت‌های آموزش، پژوهش و بین الملل حوزه با سامانه‌های مدرسه فقاهت و ویکی فقه، تفاهم نامه‌ای آماده شده که نظارت آن با پژوهش حوزه علمیه قم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته