دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استاد دانشگاه علوم توانبخشی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

شیوع گردن درد و کمر درد در کودکان/ کدام کیف مدرسه مناسب دانش آموزان است؟

شیوع گردن درد و کمر درد در کودکان  کدام کیف مدرسه مناسب دانش آموزان است؟
رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: به خانواده‌ها توصیه می‌شود کیف‌هایی را خریداری کنند که کوله‌ای باشد به عبارت دیگر کیف‌هایی استفاده شود که سوار بر شانه دانش آموزان شود.
کد خبر : 930433

ایرج عبداللهی استاد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با توجه به نزدیک شدن ماه مهر و فصل بازگشایی مدارس در رابطه با کیف و کفش مناسب برای دانش آموزان اظهار کرد: نزدیک به بازگشایی مدارس هستیم و لازم است خانواده‌ها در خرید کیف و کفش فرزندان خود به برخی نکات مهم توجه کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه بعضاً دیده می‌شود کیف‌هایی که دانش آموزان حمل می‌کنند سنگین است. سنگین بودن کوله مدرسه دانش آموزان، موجب تاثیرات منفی در رشد استخوان‌ها به خصوص در ستون فقرات می‌شود؛ همچنین می‌تواند پس از مدتی استفاده، مشکلاتی چون انحرافات ستون فقرات، درد‌های ستون فقرات که می‌تواند در ناحیه گردن و کمر باشد را ایجاد کند.

 

شیوع گردن درد و کمر درد در کودکان/ کدام کیف مدرسه مناسب دانش آموزان است؟

 

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران افزود: به خانواده‌ها توصیه می‌شود کیف‌هایی را خریداری کنند که کوله‌ای باشد به عبارت دیگر کیف‌هایی استفاده شود که سوار بر شانه دانش آموزان شود تا وزن کلی کیف به صورت متقارن برروی ستون فقرات باشد و محصلین مجبور به حمل آن با یک دست نباشند. همچنین کیف باید نرم وسبک باشد.

عبداللهی تاکید کرد: والدین حتما توجه داشته باشند که محتویات داخل کیف زیاد نباشد تا موجب سنگینی در کیف نشود. حتی پیشنهاد می‌شود دانش‌آموزان برخی از کتاب‌های خود را در مدرسه نگهداری کنند تا مجبور نباشند هرروز تعداد زیادی کتاب را از خانه به مدرسه و برعکس حمل کنند. 

فشار زیاد برروی ستون فقرات موجب مشکلات قدی می‌شود

وی به عوارض سنگین بودن کوله‌های مدرسه اشاره کرد و گفت: سنگین بودن کیف مدرسه باعث انتقال فشار زیاد به ناحیه گردن، کتف و شانه‌ها می‌شود. به مرور زمان این فشار‌های نامتعارف در رشد قدی و ستون فقرات دانش آموزان اثر گذاشته و مشکلاتی را برای آنها ایجاد می‌کند.

استاد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در رابطه با کفش دانش‌آموزان گفت: توصیه می‌شود کفش‌ها سبک، نرم و راحت باشند. کفش‌ها حتما سایز پای دانش آموز خریداری شوند. به عبارت دیگر نه کوچک و نه بزرگ‌تر از پای کودکان نباشند. والدین در خرید کفش توجه داشته باشند که حتما یک پاشنه ۲.۵ تا ۳ سانتی‌متری و کفی نرم در کفش وجود داشته و به گونه‌ای باشد که پای کودک را به طور کامل در بربگیرد. کفش نباید هیچ فشاری را برروی پا وارد کند.

عبداللهی به نحوه نشستن درکلاس اشاره کرد و افزود: معمولاً در مدارس نیمکت‌هایی استفاده می‌شود که محل نشستن دانش‌آموزان با محلی که دفتر و کتاب خود را برروی آن قرار می‌دهند فاصله دارد همین مسئله باعث می‌شود که دانش آموزان به طور مداوم قوز کرده و خودشان را خم کنند که این حالت اصلا درست نیست.

 

 

شیوع گردن درد و کمر درد در کودکان/ کدام کیف مدرسه مناسب دانش آموزان است؟

 

 

وی ادامه داد: ارتفاع میز و صندلی باید به گونه‌ای باشد که زاویه مفصل ران و زانو در حالت ۹۰ درجه باشد و زمانی که دانش آموز آرنج خود را برروی میز قرار می‌دهد، بدن به سمت جلو خم نشود. اگر این نکته رعایت نشود به مرور زمان موجب ایجاد قوز، درد‌های گردن و کمر می‌شود.

شیوع گردن درد و کمر درد در کودکان

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران تصریح کرد: رعایت نکردن عواملی، چون تحرک در کودکان، اشتباه نشستن و استفاده زیاد از گوشی، موبایل و لپ تاپ موجب شده تا گردن در و کمر درد در کودکان شیوع زیادی داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته