دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آنا بخوانید؛

تکنیک‌های غیراصولی برای درمان مشکلات اسکلتی

تکنیک‌های غیراصولی برای درمان مشکلات اسکلتی
این روز‌ها در فضای مجازی فیلم‌های زیادی از انجام تکنیک‌های فیزیوتراپی برای افراد مختلف منتشر می‌شود. اما آیا این روش‌ها حال جسمی فرد را بهتر می‌کند؟
کد خبر : 932090

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روز‌ها در فضای مجازی فیلم‌های زیادی از انجام تکنیک‌های فیزیوتراپی برای افراد مختلف منتشر می‌شود. در هر کدام از این ویدئوها یک نفر بر روی تخت خوابیده و فرد درمانگری بالای سر او ایستاده است. درمانگر با حوله‌ای که در دست دارد به یکباره گردن مراجعه کننده را می‌کشد و به اصطلاح خودشان صدای دلنشینی از غضروف‌ها بلند می‌شود.

  متاسفانه با وجود پیشرفت‌های فراوانی که در علم پزشکی داشته‌ایم؛ همچنان شاهد توجه مردم به تبلیغات غیر اصولی و غلط برخی افراد سودجو هستیم. این تبلیغات در فضای مجازی به حدی زیاد شده است که شاهد افزایش مراجعین به این مراکز هستیم. مردم با دیدن این ویدئوها گمان می‌کنند که با یک جلسه مراجعه بدنشان از کوفتگی خارج می‌شود. اما ایا این روش‌ها حال جسمی فرد را خوب ‌می‌کند؟

باید توجه داشته باشیم که اگر یک مفصل دچار دَررفتگی شده باشد، آنقدر دردناک است که هیچ کدام از این روش‌ها نمی‌تواند موجب آرام شدن فرد شود.

پرهام پارسا نژاد دبیر انجمن فیزیوتراپی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با ویدئو‌های قلنج‌گیری و ماساژ که در فضای مجازی پخش شده است اظهار کرد: ماساژ و تکنیک‌های دستی یکی از روش‌های رشته فیزیوتراپی است. اگر قرار است افراد سالم تحت چنین درمان‌هایی قرار گیرند باید حتما نزد افراد متخصص بروند.

وی با اشاره به این که همه این ویدئو‌ها جنبه تبلیغاتی دارند، افزود: ممکن است استفاده از تکنیک‌های این چنینی برای افرادی که دچار شلی لیگامان هستند عوارض دردناکی ایجاد کند. همچنین اگر فردی کاملا سالم باشد و برای ماساژ زیر دست افراد غیر حرفه‌ای  قرار گیرد، این احتمال وجود دارد که با مشکل کشیدگی در ربات‌ها و عضلات مواجه شود.

اگر فردی کاملا سالم باشد و برای ماساژ زیر دست افراد غیر حرفه‌ای  قرار گیرد، این احتمال وجود دارد که با مشکل کشیدگی در ربات‌ها و عضلات مواجه شود

دبیر هیات عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: کشیدگی حاصل از اقدامات غیر اصولی در عضلات و ربات‌ها می‌تواند مفاصل را دچار آسیب کند به طوری که حتی موجب بیرن زدگی دیست سالم شود. گاهی وارد شدن نیروی بیش از اندازه، دیسک را جا به جا می‌کند. در برخی موارد افراد سالم آسیب‌هایی را متحمل می‌شوند که گاه کارشان به جراحی می‌کشد؛ بنابراین نکته مهم و قابل تامل این است که حتما افراد متخصص و پزشک این تکنیک‌ها را انجام دهند.

پارسانژاد تصریح کرد: تاکید ما بر این است که در انجام تکنیک‌های ریلکسی و آرام کردن عضلات از کف دست به صورت آرام به طوری که فشار زیادی به مفاصل وارد نشود استفاده شود.

وی با اشاره به این که متاسفانه افراد در رشته‌های مختلف وارد حرفه ماساژ درمانی شده‌اند، گفت: برخی افراد که در رشته‌های تربیت بدنی فعالیت می‌کنند با توجه به دوره‌های ماساژی که در فدراسیون‌های ورزشی گذرانده‌اند، اقدام به انجام قلنج‌گیری، ماساژ و گاه رگ گیری می‌کنند که این کار می‌تواند عواقب سختی را برای افراد داشته باشد، زیرا اگر درست و اصولی نباشد فرد را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند. این روز‌ها فضای مجازی مملو از چنین تبلیغاتی است و مردم هم فکر می‌کنند با مراجعه به این مراکز می‌توانند شرایط اسکلتی عضلانی خود را بهتر کنند در حالی که این تفکر اصلا درست نیست. استفاده از روش‌های غیر اصولی که در فضای مجازی پخش شده است همان قدر که می‌تواند کمک کننده باشد، اگر توسط افرادی که اموزش‌های پزشکی را در دانشگاه‌های علوم پزشکی ندیده باشند انجام شود می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری ایجاد کند.

دبیر انجمن فیزیوتراپی ایران بیان کرد: ما معتقدیم برای رفع کوفتگی عضلات و حل مشکلات مفاصل روش‌های ایمن‌تری وجود دارد که نزد فیزیوتراپیست ماهر و با رعایت تمام نکات ایمنی، بهداشتی، اصولی و علمی انجام می‌شود. در هنگام بروز مشکل، افراد باید حتما به مراکز فیزیوتراپی مراجعه کنند تا با دستگاه‌های فیزیوتراپی پیشرفته یا درمان‌ها دستی کم خطر مشکلشان برطرف شود. همچنین روش‌های سوزنی در رشته فیزیوتراپی وجود دارد که علاوه بر کم خطر بودن می‌تواند تاثیر زیادی برروی مشکلات عضلانی داشته باشد. متاسفانه برخی از مراجعین ما افرادی هستند که با درد‌های شدید نزد ما می‌آیند و می‌گویند در باشگاه‌های ورزشی و زیر دست مربی، دچار مشکل شدید گردن شده‌اند، زیرا اگر این تکنیک‌ها با کشیدگی زیادی انجام شوند، عضله  اسپاسم و گارد شدید می‌گیرد به طوری که فرد حتی توان تکان خوردن هم ندارد.

در هنگام بروز مشکل، افراد باید حتما به مراکز فیزیوتراپی مراجعه کنند تا با دستگاه‌های فیزیوتراپی پیشرفته یا درمان‌ها دستی کم خطر مشکلشان برطرف شود

پارسا نژاد گفت: توصیه ما به مرم این است که اگر مشکل مفصلی، اسکلتی و عضلانی دارند حتما به مراکز فیزیوتراپی مراجعه کنند. اگر هم فیزیوتراپیست به منزل آن‌ها می‌رود حتما کارت نظام پزشکی یا کارت عضویت در انجمن فیزیوتراپیست‌ها از سوی بیمار بررسی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب