دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

گردن‌درد شایع‌ترین درد فیزیکی ایرانیان/ افزایش قد با ورزش امکان‌پذیر است؟

گردن‌درد شایع‌ترین درد فیزیکی ایرانیان  افزایش قد با ورزش امکان‌پذیر است؟
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌‎الله(عج) با بیان اینکه گردن‌درد شایع‌ترین درد فیزیکی و اسکلتی میان ایرانیان است، استفاده ناصحیح از گوشی‌های تلفن همراه را ازجمله دلایل شیوع این بیماری دانست.
کد خبر : 925623

مهسا عاشقان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناروی آنا با بیان اینکه بسیاری از مردم طب فیزیکی را نمی‌شناسند؛ چراکه یک رشته بسیار جدید است با این حال اگر بیماری دچار درد در استخوان‌ها ، مفصل و عضله باشد، طب فیزیکی می‌تواند آنها را با روش‌های غیر جراحی و غیر تهاجمی درمان کند، گفت: اگر کسی مبتلا به دیسک گردن و یا دیسک کمر مراجعه کند، متخصصان طب فیزیکی از روش‌های مختلف درمانی مانند آب درمانی، فیزیوتراپی و ورزش درمانی و ... برای درمان بیمار استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: تعداد بسیار کمی از افراد مبتلا به دیسک کمر یا دیسک گردن نیازمند جراحی هستند. بیماران بهتر است قبل از اینکه به ارتوپد مراجعه کند به یک متخصص طب فیزیکی مراجعه کند. کار ارتوپد جراحی است؛ بنابراین ممکن است فردی نیاز به جراحی نداشته باشد و ارتوپد نیز به او بگوید که نیاز به جراحی ندارد و باید به طب فیزیکی مراجعه کند، این بسیار مهم است که یک ارتوپد بیماری را که به جراحی نیاز ندارد به متخصص طب فیزیکی ارجاع دهد تا از روش‌های درمانی دیگر برای درمان بیمار استفاده کند.

گردن‌درد، شایع در میان ایرانیان

این متخصص طب فیزیکی با بیان اینکه گردن‌درد شایع‌ترین درد فیزیکی میان ایرانیان است، گفت: یکی از دلایل این موضوع استفاده نامناسب از گوشی‌های تلفن همراه است.

وی درباره وضعیت پوکی استخوان نیز گفت: اکنون با توجه به آگاهی مردم نسبت به این بیماری امروز کمتر شاهد پوکی استخوان هستیم با این حال در خانم‌ها به ویژه در دوران پس از یائسگی امر شایعی است و وقتی مردم به یک مشکلی توجه می‌کنند میزان بروز آن کمتر می‌شود.این در حالیست که کمردرد در خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) اظهار کرد: شکستگی لگن از جمله نخستین جاهایی در بدن است که اگر شخصی(عمدتا سالمند) دچار پوکی استخوان باشد در صورت بروز حادثه‌ای هرچند کوچک امکان دارد به وجود آید. افرادی که پوکی استخوان درمان نشده دارند با کوچکترین ضربه‌ای دچار شکستگی استخوان می‌شوند. حتی مواردی بوده‌اند که تنها با یک عطسه یکی از استخوان‌های آنها شکسته است.

پوکی استخوان شایع در میان بانوان

عاشقان با بیان اینکه پوکی استخوان یک بیماری خاموش است و خود را زمانی نشان می‌دهد که شکستگی رخ دهد، گفت: این بیماری معمولا در میان خانم‌ها و به ویژه در سنین پس از یائسگی شایع است، پس از اینکه علائم یائسگی در زنان پیدا شود باید آنها باید آزمایش تراکم استخوان دهند، چراکه به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی امکان پوکی استخوان در میان آنها وجود دارد.

وی یادآور شد: پوکی استخوان در میان مردان بسیار کم است و عموما در سنین بسیار بالا به وجود می‌آید. نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر فردی از مردان دچار پوکی استخوان شد حتما باید او را از نظر سایر بیماری‌ها مورد بررسی قرار داد. ابتلا به پوکی استخوان در میان مردان بدون هیچ بیماری زمینه‌ای بسیار به ندرت رخ می‌دهد.

این متخصص طب فیزیکی در ادامه به موضوع افزایش قد و ورزش‌هایی که این روزها در شبکه‌های مجازی تبلیغ می‌شوند پرداخت و گفت: پس از بسته شدن صفحات رشد در بدن افراد هیچ‌گونه ورزشی نمی‌تواند منجر به افزایش قد شود، حداکثر سنی که در آن صفحات رشد افراد بست می‌شود 20 سال است. در این سن وقتی فرد عکس رادیولوژی گرفت و پزشک تشیخص داد که صفحات رشد او متوقف شده است امکان رشد قدی او به صفر می‌رسد.

وی یادآور شد: برخی از افراد دچار قوز هستند، چنانچه قوز آنها برطرف شود تا 5 سانتیمتر امکان دارد که قد آنها افزایش پیدا کند. در غیر این صورت پس از بسته شدن صفحات رشد باید جراحی طول استخوان نشان دهد.

این متخصص طب فیزیکی با بیان اینکه متأسفانه توانبخشی را با یک دید لاکچری نگاه می‌کنند، گفت: یکی از دلایل این موضوع گرانی این خدمات و نا آشنایی برخی از پزشکان نسبت به خدمات توانبخشی است. باید دانست چنانچه با توانبخشی درمان کامل نشود بعدها باید هزینه‌های بیشتری برای بیماران پرداخت کرد. توانبخشی هم آسانتر و هم ارزانتر از روش‌های تهاجمی مانند جراحی است که هزینه و زمان بیشتری از افراد می‌گیرد.

وی در رابطه با ورزش‌هایی که موجب آسیب رسانی به فرد می‌شوند، گفت: عمدتا ورزش‌های مبارزاتی مانند کشتی، کاراته و ... گاه صدمات جبران ناپذیری به افراد وارد می‎کنند. قانون کلی ورزش این است که قبل از شروع بدن را گرم کنیم و پس از آن سرد کنیم. کفش و تجهیزات مناسب داشته باشیم، ضمن اینکه نباید پس از ورزش احساس درد داشته باشیم کمی خستگی طبیعی است. اگر ورزشی برای فرد دردناک است برای افراد مناسب نیست.

عاشقان یادآور شد: افرادی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند چنانکه ورزش را ترک کنند، اثرات بسیار بدی بر بدن آنها باقی می‌کند. در واقع بدن افرادی که هیچگاه ورزش نکرده‌اند یا ورزش سبکی را انجام داده‌اند به مراتب در وضعیت بهتری قرار دارند. وقتی کسی ورزش را ترک می‌کند و عضلات او دچار آتروفی می‌شوند و تجمع چربی در آن به وجود می‌آید و این موضوع بر مفاصل او فشار می‌آورند و موجب می‌شود که تعادل اسکلتی او دچار اختلال شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: کمر درد درد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته