دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

آگاهی اندک اکثر مردم از علائم آرتروز/ بیماری‌ای که درمان قطعی ندارد

آگاهی اندک اکثر مردم از علائم آرتروز  بیماری‌ای که درمان قطعی ندارد
متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی گفت:‌ آرتروز بیماری عجیب‌وغریبی نیست با این وجود درمان قطعی ندارد و فقط می‌توان از عود این بیماری پیشگیری کرد.
کد خبر : 915395

مهسا عاشقان متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره مشکلات زانو اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات مفصل زانو، آرتروز است که معمولاً برای تمام مفصل‌ها ایجاد می‌شود. آرتروز جزء مهم‌ترین مشکلات مفصل زانو به شمار می‌رود. به‌طور طبیعی این بیماری در همه افراد به‌خصوص افراد مسن‌تر ایجاد می‌شود. با توجه به این‌که زانو وزن بدن را تحمل کرده و در بسیاری از فعالیت‌های روزانه نقش دارد، بیشتر در معرض بیماری آرتروز قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: آرتروز بیماری عجیب‌وغریبی نیست، همان‌طور که با افزایش سن، پوست و مو دچار تغییر می‌شوند، استخوان‌ها هم آرتروز می‌گیرند. به‌عبارت‌دیگر آرتروز همان فرآیند پیری استخوان است. با افزایش سن، استخوان پیر می‌شود که ما این پیری استخوان را با آرتروز می‌شناسیم.

متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی بابیان این‌که همه آرتروز‌ها علامت ندارند، افزود: بسیاری از افراد دچار پیری استخوان یا همان آرتروز هستند؛ اما هیچ مشکل و دردی را احساس نمی‌کنند، به این نوع آرتروز، آرتروز نهفته یا خاموش می‌گویند. آرتروز خاموش فقط با عکس‌برداری مشخص می‌شود. اگر افراد علامت وجود آرتروز را ندارند نیازی نیست به پزشک مراجعه کنند و فقط با سبک زندگی مناسب و ورزش کردن از عود آن جلوگیری کنند.

وی سبک زندگی مناسب را یکی از راه‌های پیشگیری این بیماری دانست و گفت: سبک زندگی درست موجب می‌شود پیری استخوان، دیر‌تر، کمتر و ملایم تراتفاق بیفتد.

زنان بیشتر آرتروز می‌گیرند

متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی با اشاره به این‌که بانوان بیشتر دچار مشکلات آرتروزی می‌شوند، تصریح کرد: برخی عوامل مانند جنس، سن و ژنتیک، احتمال بروز آرتروز زانو را افزایش می‌دهند که قابل‌پیشگیری نیز نیست؛ اما عوامل دیگری هم وجود دارد که با رعایت آنها می‌توان از بروز زودهنگام آرتروز جلوگیری کرد. از سوی دیگر داشتن شغل مناسب می‌تواند سن بروز مشکلات زانو و آرتروز را با تأخیر مواجه کند؛ زیرا کسانی که زیاد می‌ایستند یا چهارزانو می‌نشینند بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز هستند.

عاشقان با اشاره به این‌که هر یک کیلو اضافه‌وزن، ۴ کیلو وزن بیشتر را به‌زانو تحمیل می‌کند، گفت: کنترل وزن، محافظت از زانو در برابر ضربه و ورزش کردن از راهکار‌های پیشگیرانه است که می‌تواند پیری زانو را به تأخیر بیندازد. لازم به ذکر است، کسانی که مشکلات مفصلی مانند نقرس و رماتیسم رادارند نیز زودتر از دیگر افراد با مشکل آرتروز مواجه می‌شوند درنتیجه باید تحت نظر پزشک و اصلاح سبک زندگی، سن بروز علائم آرتروز را افزایش دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که کدام ورزش مناسب مشکل آرتروز است گفت: همه افراد با توجه به سبک زندگی، نوع شغل، زمان آزادی که دارند می‌توانند یک شاخه از ورزش را انتخاب و در همان زمینه فعالیت کنند، اما بهتر است پیاده‌روی، شنا، یوگا و ورزش‌های تقویت چهار سر زانو بیشتر موردتوجه باشد. به‌طور علمی هر شخص باید ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش کند. بهتر است این زمان را به سه قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تقسیم کنند.

درد شایع‌ترین علامت آرتروز است

متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی شایع‌ترین علامت آرتروز را درد دانست و عنوان کرد: احساس سفتی و گرفتگی در زانو که بعد از بی‌حرکتی طولانی‌مدت احساس شود، محدود شدن حرکت زانو، صدای خش‌خش در زانو و احساس قفلی و خالی شدن در زانو‌ها از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های آرتروز زانو است.

آرتروز درمان قطعی ندارد؛ اما کنترل می‌شود

عاشقان با اشاره به این‌که آرتروز درمان قطعی ندارد گفت: روش‌های مختلفی برای کنترل آرتروز وجود دارد که معمولاً پزشکان از روش ترکیبی استفاده می‌کنند. شایع‌ترین روش‌های درمان فیزیوتراپی، ورزش درمانی درمانی، آب‌درمانی، طب سوزنی و استفاده از زانوبند یا کفی برای کفش است. در موارد پیشرفته از تزریق داخل مفصل نیز استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته