دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۶۰)

گذر از معدنکاری سنتی به صنعتی با ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان

گذر از معدنکاری سنتی به صنعتی با ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان
رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران گفت: در کشور بخشی از معادن با شرایط سنتی اداره می‌شود و تلاش می‌شود تا در گذر از معدنکاری سنتی به صنعتی از ظرفیت ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان‌ استفاده شود.
کد خبر : 928156

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، مطابق با آخرین داده‌ها از میان هشت هزار و ۱۲۴ شرکت دانش‌بنیان ثبت‌شده در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، ۴۵۰ شرکت فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی شناسایی شده است. از این میان، ۱۰۸ شرکت در زنجیره صنعت فولاد، ۴۵ شرکت در زنجیره مس و ۱۱۷ شرکت در حوزه ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات هستند.

علاوه بر این، ۵۴ شرکت در حوزه فرآوری، ۵۴ شرکت در زنجیره اکتشاف و استخراج، ۱۸ شرکت در زنجیره سرب و روی، ۲۲ شرکت در حوزه محیط زیست، ۱۴ شرکت در زمینه استحصال فلزات گرانبها و ۱۸ شرکت در سایر زمینه‌ها مشغول به فعالیت هستند. آنگونه که رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در کشور بخشی از معادن با شرایط سنتی اداره می‌شود و تلاش می‌شود تا در گذر از معدنکاری سنتی به صنعتی از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها استفاده شود.

کارشناسان می‌گویند امروز مشکل جدی دانش‌بنیان‌ها در صنایع معدنی، ضعف تسهیلات و حمایت‌ها برای توسعه فناوری و بومی‌سازی تکنولوژی به ویژه برای فعالیت‌هایی است که ریسک بالایی دارند و زمان‌بر هستند.

مهمترین بستر‌های بخش‌های معدنی کشور

مهرداد اکبریان در گفت‌وگو با آنا در مورد دانش‌بنیان‌های حوزه معدن گفت: یکی از مهمترین بستر‌هایی که بخش‌های معدنی کشور می‌توانند از حضور دانش‌بنیان‌ها در آن بهره‌مند شوند، بخش معادن کشور است. بخش معدن بیش از هر بخش اقتصادی دیگری آمادگی پذیرش دانش‌بنیان‌ها را داشته و حرف‌های نو و جدیدی که این شرکت‌ها داشته‌اند برای پیشرفت این بخش مهم اقتصادی بسیار موثر بوده است.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران افزود: در ایران بخشی از معادن با شرایط سنتی اداره می‌شود و تلاش می‌شود تا در گذر از معدنکاری سنتی به صنعتی از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها استفاده شود.

فاصله زیاد معادن صنعتی در ایران با معادن نسل چهارم جهانی

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: معادن بزرگ کشور تبدیل به معدنکار صنعتی شده‌اند، اما با معدنکاری نسل چهارم که در جهان مورد استفاده است، فاصله دارند. معدنکاری سبز، معدنکاری نسل چهارم، معدنکاری بدون اپراتور و معدنکاری دیجیتال از جمله بخش‌هایی هستند که بستر مناسبی برای جذب دانش بنیان‌ها هستند و کشور‌های صنعتی دنیا به شدت و سرعت بر روی آن کار می‌کنند.

معدنکاری سنتی به صنعتی

دانش‌بنیان‌ها بهترین ظرفیت برای گذر از وضعیت موجود معادن

وی افزود: اکنون بخش حمل و نقل درون معدنی دیگر توسط تراک انجام نداشته و تراک‌ها راننده ندارند. همچنین دستگاه‌ها کمترین میزان نیروی انسانی را داشته و کمترین خطا را دارند. همچنین بیشترین پرت و کمترین بهره‌وری در معادن مدرن دیده می‌شود و ایران نیز حتما باید به این مسیر ورود کند. دراین میان دانش‌بنیان‌ها بهترین ظرفیت برای گذر این وضعیت هستند.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:هر کدام از دانش‌بنیان‌ها باید بر روی بخش‌هایی از معادن کار کرده و تکنیک‌ها و روش‌هایی که متناسب با ویژگی‌های معادن در کشور است را به کار گیرند. وضعیت کنونی معادن ایران، بهره‌وری آنها، قیمت و سایر ویژگی‌ها و مختصاتی که این معادن دارند موضوعاتی است که شرکت‌های دانش‌بنیان باید به آن توجه داشته باشند و به نظر می‌رسد که شرکت‌های خوبی در حال فعالیت هستند.

بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در بخش‌های معدنی مختلف کشور در حال فعالیت هستند

اکبریان افزود: بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در بخش‌های معدنی مختلف کشور در حال فعالیت بوده در کشور بخشی از معادن با شرایط سنتی اداره می‌شود و تلاش می‌شود تا در گذر از معدنکاری سنتی به صنعتی از ظرفیت این شرکت‌های دانش‌بنیان‌ استفاده شود. و برخی نیز با هم جوینت شده و در ساختاری مانند ایمینو که وزات صمت در حال اداره آن است در حال فعالیت هستند. شرکت‌های استارت آپی و دانش‌بنیان دور هم جمع شده‌اند و بخش خصوصی نیز در این زمینه خیلی خوب فعالیت کرده است.

وی عنوان کرد: بخش‌های خصوصی نیز با سرمایه خود شرکت‌های معدنی را گرد هم جمع کرده و آنها را مورد حمایت مالی قرار داده‌اند و آنها را به بخش‌های مورد نیاز هدایت می‌کنند. در صورتی که در کار موفق شوند یکی از خریداران مهم دانش و تکنیک‌های جدید آنها خواهند بود.

در مورد حمایت یا عدم حمایت از دانش‌بنیان‌ها باید گفت که ساختاری مانند ایمینو همان ساختار دولتی است. البته دولت فقط باید در سیاستگذاری‌ها حمایتگر باشد و ارتباط میان دانش‌بنیان‌ها و بخش‌های تولیدی را فراهم کند.

ارتباط لازم میان دانشگاه‌ها، بخش خصوصی و دانش‌بنیان‌ها، فراهم شود

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: اگر ارتباط لازم میان دانشگاه‌ها، بخش خصوصی و دانش‌بنیان‌ها، فراهم شود صنایع و بخش خصوصی می‌تواند نیاز‌های واقعی خود را بیان کرده و دانشگاه‌ها آن را با دانش روز و وضعیت کشور همخوانی داده و تقاضای واقعی ارایه شود تا شرکت یا شرکت‌های دانش بنیان براساس یک نیاز واقعی و مطابق با شرایط تولید در کشور روی آن کار کنند.

اکبریان تصریح کرد: در چنین شرایطی بخش خصوصی نیز هزینه‌ها را پرداخت کرده و با حصول نتیجه خریدار آنها خواهد بود. این شیوه از حمایت‌های صرف دولتی موثرتر است و تا جایی که می‌دانم در خارج ازکشور نیز این حمایت‌ها توسط بخش‌های تولیدی و خصوصی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته