دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1403 - 00:03
ایستادگی مقابل پرت ساختمان با «سازه سبک مسلح چوبتن»؛

تولید محصول فناورانه ضدزلزله که آلودگی هوا و انرژی را کاهش می‌دهد

تولید محصول فناورانه ضدزلزله که آلودگی هوا و انرژی را کاهش می‌دهد
یک شرکت فناور موفق به طراحی و تولید «سقف‌های پیش‌ساخته کامپوزیت سبک مسلح چوبتن» شده که قادر است علاوه بر مقاومت بالا مقابل زلزله از آلودگی محیط‌زیست جلوگیری کرده و مصرف انرژی را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.
کد خبر : 920951

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ اصغر انوری عضو هیئت علمی تمام‌وقت گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، دکتری مهندسی عمران ـ مدیریت ساخت، رئیس هیئت‌مدیره شرکت فناور حسابگران سازه‌پرداز مستقر در مرکز رشد این دانشگاه است. او از سال ۱۴۰۰ دارای چندین مقاله در زمینه مصالح نوین سبک بوده است.

عنوان محصول این شرکت فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد مراغه «سقف‌های پیش‌ساخته کامپوزیت سبک مسلح چوبتن» است که می‌تواند به سبک‌سازی نقش سازه‌ای قابل قبول بینجامد و به‌دلیل وجود چوب در پانل‌ها، ترک‌های ناشی از نیرو‌های خمشی را به حداقل برساند.

خبرنگار آنا درراستای بررسی جزئیات محصول فناور «سقف‌های پیش‌ساخته کامپوزیت سبک مسلح چوبتن» گفت‌و‌گویی را با انوری مدیر شرکت فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد مراغه ترتیب داده است.

انوری با معرفی محصول شرکت متبوعش، نحوه ایجاد و نوع فعالیت آن چنین توضیح داد: عنوان محصول «سقف‌های پیش‌ساخته کامپوزیت سبک مسلح چوبتن» است که طراحی و ساخت دال یا پانل‌های کامپوزیت چوبین به‌صورت پیش‌ساخته برای سقف و دیوار‌ها می‌تواند علاوه بر سبک‌سازی نقش سازه‌ای قابل قبولی داشته و با وجود چوب در پانل‌ها، ترک‌های ناشی از نیرو‌های خمشی را به حداقل برساند.

وی بیان کرد: استفاده از بتن سبک به همراه میلگرد یا الیاف در این پانل‌ها علاوه بر نقش سبک‌سازی در افزایش مقاومت‌های مکانیکی هم مؤثر بوده و از دیگر ویژگی‌های بارز این محصول می‌توان درجه پیش‌ساختگی بالا عایق صوتی و حرارتی حساسیت کم به لرزش، وزن مرده کم کاهش حساسیت به تغییر شکل و زیبایی معماری را ذکر کرد.

مدیر این شرکت فناور یادآور شد: سقف کامپوزیت که از ترکیب مصالح مختلف در یک المان به‌وجود می‌آید در کشورمان دارای چندین نوع از گونه معمول بوده که سقف کامپوزیت عرشه فولادی و عرشه بتنی از معروف‌ترین آنهاست و تا امروز فقط از تیر و تیرچه فولادی یا بتنی استفاده شده است.

تولید محصول فناورانه ضدزلزله که آلودگی هوا و انرژی را کاهش می‌دهد

انوری متذکر شد: از سوی دیگر استفاده از چوب در اعضای سازه‌ای ساختمان‌ها همچون تیر، ستون و سقف‌ها در خاورمیانه به‌خصوص ایران سابقه نداشته و در آیین‌نامه‌ها و اسناد مرکز ملی تحقیقات ساختمان و مسکن تعریف نشده و در پایگاه مرکز مالکیت معنوی و در سایر اسناد مانند مقالات علمی، کنفرانس‌ها، پایان‌نامه‌ها، تحقیقات و مطالعات به خود و مشابه موضوع این اختراع هم برنمی‌خوریم.

وی تأکید کرد: در کشور‌های اسکاندیناوی و آمریکای شمالی مدت زمان زیادی است که از چوب در اعضای سازه‌ای استفاده می‌‌شود که به صورت چوب خام در ساختمان‌های زیر سه طبقه با سیستم قاب سبک چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر این شرکت فناور تشریح کرد: از چوب‌های مهندسی شده مانند CLT و گلولام بدون ترکیب با فولاد یا بتن از سال ۲۰۱۲ در سقف ساختمان‌های بلندمرتبه استفاده می‌شود؛ مانند ساختمانی پنج طبقه در دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC ۲۰۱۲) یا ساختمان ۱۰ طبقه LCT ONE در اتریش ۲۰۱۲.

انوری خاطرنشان کرد: قرارگرفتن ایران در منطقه زلزله‌خیز، وجود مقدار زیاد مصالح زلزله‌بر و سنگینی ساختمان موجب افزایش خسارات ناشی از زلزله می‌شود، همچنین سنگینی سقف طبقات به افزایش تعداد و ابعاد تیر‌ها و ستون‌ها و به‌دنبال آن افزایش ابعاد فونداسیون شده و مقدار مصالح مصرفی بالاتر می‌رود.

وی درباره اینکه افزایش ابعاد فونداسیون شده و بالاتر رفتن مقدار مصالح مصرفی چه پیامدهایی دارد؟ چنین پاسخ داد: از پیامدهای آن افزایش پرت مصالح، طولانی‌شدن مدت زمان ساخت ساختمان‌ها، افزایش هزینه مصالح و هزینه ساخت و اجرای ساختمان و بالا بودن محدودیت‌های معماری است.

مدیر این شرکت فناور اضافه کرد: در طراحی و ساخت سیستم سقف‌های کامپوزیت چوبتن اهداف متعددی نهفته است؛ از سبک‌سازی و مقاومت بالا در مقابل زلزله، سرعت در ساخت و بازگشت سریع سرمایه، عایق‌بندی و کاهش چشمگیر مصرف انرژی تا کاهش پرت مصالح ساختمانی، صنعتی‌سازی و افزایش کنترل کیفیت در کارخانه، کاهش آلودگی محیط زیست، زیبایی و سازگاری با شرایط مختلف آب و هوا.

انوری عنوان کرد: با سبک بودن ساختمان، عناصر زلزله بر کاهش و صدمات زلزله کمتر می‌شود؛ همچنین با کاهش وزن ساختمان، ابعاد فونداسیون و ستون‌ها کاهش، مصرف مصالح کمتر، هزینه ساخت پایین‌تر و زمان ساخت و اجرا کوتاه‌تر خواهد شد.

وی توضیح داد: چوب معمولی نمی‌تواند جایگزین متریالی مانند فولاد و بتن به‌خصوص در سقف ساختمان‌هایی با بیش از دو طبقه باشد و برای افزایش مقاومت‌های مکانیکی از چوب به‌صورت توده‌ای و یکپارچه مانند گلولام، CLT، NLT و تخته چندلا استفاده کردم.

مدیر شرکت فناور حسابگران سازه‌پرداز با تأکید بر اینکه فولاد، چوب و بتن دارای مزایا و معایب طبیعی هستند، ادامه داد: هدف ساختار‌های پایدار استفاده از حداقل مواد و به حداقل رساندن آلاینده‌های زیست‌محیطی است. سازه‌های هیبریدی از هر ماده‌ای در جایی استفاده می‌کنند که بیشترین تأثیر را داشته و مصرف کلی را کاهش می‌دهند.

انوری تشریح کرد: رویکرد هیبریدی/کامپوزیت اغلب مقرون به‌صرفه‌ترین راه‌حل از نظر هزینه و ردپای کربن است و سیستم‌های کامپوزیت چوبتن بر این اساس طراحی و ساخته شد و برای جلوگیری از انتقال صدای کوبه‌ای از یک لایه عایق صوتی و حرارتی ایزوهم بین لایه بتن و چوب استفاده می‌شود.

وی افزود: در ارزیابی مکانیسم‌های مختلف اتصال برشی بینیک دال بتنی و کف تخته لایی و یا CLT، پیچ‌های سیلندری شیب‌دار یا صفحات فلزی سوراخ‌دار عملکرد قابل قبولی در مقابل نیرو‌های برشی ارائه می‌کنند.

مدیر این شرکت فناور گفت: آزمایش‌هایی برای ارزیابی سختی دوطرفه، انحراف طولانی‌مدت و ظرفیت بارگذاری نیز انجام شده که نتایج قابل قبول نشان داده‌اند و این نوع دال‌های سقف قابلیت پیش‌ساختگی بالایی داشته و زمان اجرای پروژه را نسبت به انواع دیگر سیستم‌های سازه‌ای به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

انوری تبیین کرد: ضریب میرایی بالای چوب آن را مناسب‌ترین نوع مصالح برای طراحی سازه‌های مقاوم در برابر زلزله می‌‌کند و کاهش بار مرده ساختمان تا یک‌سوم نسبت به سازه‌های فولادی و بتنی بر این مقاومت می‌افزاید.

وی یادآور شد: دوام بخش چوبی دال‌ها در برابر حریق از سمت لایه‌رویی با داشتن بتن مشکلی نداشته و از طرف زیرین تا دو ساعت دوام در برابر حریق بر طبق آیین‌نامه پیشنهادی طراحی سـازه‌ای سـاختمان‌های چوبی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به شماره ۸۴۹ سال ۱۳۹۸ با در نظر گرفتن نرخ مؤثر ذغال شدن چوب‌های سازه‌ای لایه‌ای تأمین می‌شود.

مدیر شرکت فناور حسابگران سازه‌پرداز متذکر شد: سبک‌سازی مصالح و تکنولوژی نوین در صنعت ساختمان در بخش سقف‌های پیش‌ساخته کامپوزیت سبک مسلح چوبتن در چهار نوع و طرح ساخته شده است: نخست. سقف تیرچه گلولام عرشه NLT سبک مسلح کامپوزیتی چوبتن که در ابعاد ۱۰۰۰×۳۰۰ سانتی‌متر ارائه می‌شود.

تولید محصول فناورانه ضدزلزله که آلودگی هوا و انرژی را کاهش می‌دهد

انوری مطرح کرد: دوم. سقف تیرچه گلولام عرشه چندلای سبک مسلح کامپوزیتی چوبتن که در ابعاد ۸۰۰×۲۰۰ سانتی‌متر ارائه می‌شود، سوم. سقف صفحه‌ای عرشه CLT سبک مسلح کامپوزیتی چوبتن که در ابعاد دال ۹۰×۸۵۰ سانتی‌متر بوده و چهارم سقف تیرچه ماسیو مسلح سبک کامپوزیتی چوبتن که در ابعاد ۲۴۰×۸۰۰ سانتی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده حاصل شده و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟ گفت: از سه سال پیش کار در این زمینه را آغاز کردیم و در مسیر ثبت مالکیت معنوی و دریافت مجوز از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن هستیم.

مدیر این شرکت فناور، زمینه فعالیت، نوع محصول و خدمات هسته فناور این شرکت را مصالح ساختمانی و قطعات پیش‌ساخته سبک عنوان کرد.

انوری درباره اینکه آیا شرکت فناور شما در کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه نقشی داشته و دانشگاه سهمی از فعالیت شما دارد؟ چنین پاسخ داد: مصالحی که در ساختمان استفاده می‌شوند ابتدا باید مجوز و گواهی فنی از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اخذ کنند و اکنون ما در مسیر دریافت این گواهینامه هستیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر که محصول شرکت فناور شما چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند؟ بیان کرد: از تجزیه و تحلیل کمی، موارد ساخت و ساز با چوب‌های یکپارچه در مقایسه با پروژه‌های ساخته شده سنتی، ۴.۲ درصد کاهش هزینه و ۲۰ درصد صرفه‌جویی در برنامه زمانی دارد، همچنین درس‌های کیفی آموخته شده ازذی‌نفعان نشان می‌دهد که از مزایای ساخت و ساز با محصولات یکپارچه چوبی می‌توان به سرعت ساخت و ساز و برگشت سریع سرمایه اشاره کرد.

مدیر این شرکت فناور با بیان اینکه در مسیر تجاری‌سازی محصولات فناور به مشکل خاصی برخورد نکردیم، حمایت مسئولان از این شرکت فناور را مؤثر دانست و مطرح کرد: مسئولان مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه تمام خواسته‌های ما را بیش از انتظار اجابت کرده‌اند، همچنین مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی هیچ کمکی را از ما دریغ نکردند.

انوری برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی چنین پیشنهادی داد: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد تنها حمایت معنوی کافی نیست و لازم است حمایت‌های دیگری در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب