دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1403 - 00:04
پرینتر سه‌بُعدی با تکنولوژی SLM در مسیر تولید؛

ساخت محصولی فناورانه که هزینه‌ تولید طلا و زیورآلات را کاهش می‌دهد

ساخت محصولی فناورانه که هزینه‌ تولید طلا و زیورآلات را کاهش می‌دهد
یک شرکت فناور موفق به تولید محصولی فناورانه به نام پرینت سه‌بُعدی شده که علاوه بر کاهش هزینه‌ تولید زیورآلات به بومی‌سازی تکنولوژی آن منجر شده است.
کد خبر : 915903

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ یک شرکت فناور که در زمینه تولید دستگا‌ه‌های پیشرفته صنعتی فعالیت دارد، موفق به بومی‌سازی برخی تکنولوژی‌های پرینت سه‌بُعدی با مشخصات فنی خاص شده که پیش از این نمونه داخلی نداشته است.

این شرکت فناور که در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز مستقر است با ساخت پرینتر‌های سه‌بُعدی در بخش‌های طلاسازی، دندانسازی و مدل‌سازی هم موفق شده تکنولوژی‌های فناوری را در عرصه طلاسازی و پرینترهای سه‌بُعدی به کار بگیرد.

ساخت محصولی فناورانه که هزینه‌ تولید زیورآلات را کاهش می‌دهد/ تکنولوژی‌ پرینت سه‌بُعدی بومی‌سازی شد

این شرکت در حال تحقیق و توسعه روی پرینتر سه‌بُعدی با تکنولوژی SLM نیز بوده که فقط آمریکا و آلمان توانسته‌اند به آن دست پیدا کنند.

از توسعه ماشین‌آلات چاپ سه‌بُعدی تا تولید تکنولوژی‌های DLP و LCD

خبرنگار آنا درراستای بررسی فعالیت‌های شرکت‌های فناور و محصولات آنها گفت‌و‌گویی با شهریار نزاکت مدیرعامل شرکت فناور «کهن صنعتگران خلّاق» ترتیب داده است.

ساخت محصولی فناورانه که هزینه‌ تولید زیورآلات را کاهش می‌دهد/ تکنولوژی‌ پرینت سه‌بُعدی بومی‌سازی شد

نزاکت که دانش‌آموخته مقطع کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز است با تأسیس این شرکت، ایده‌های بزرگی در سر دارد که به برخی از این ایده‌ها جامه عمل پوشانده است.

وی با معرفی شرکت فناور متبوع خود، درباره نحوه ایجاد و نوع فعالیت این شرکت اظهار کرد: شغل پدری و خانوادگی‌‌مان ماشین‌سازی با سابقه‌ بیش از ۵۰ سال است. درراستای به کارگیری آموخته‌های دانشگاهی در رشته‌ بازرگانی تصمیم به آغاز تجارت بین‌المللی دستگاه‌های پیشرفته صنعتی گرفتم که متأسفانه به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه درباره این نوع دستگاه‌ها که مورد علاقه این‌جانب بود توفیقی در این راه کسب نکردم؛ از این رو تصمیم گرفتم شخصاً تولید این نوع از محصولات را آغاز کنم.

ساخت محصولی فناورانه که هزینه‌ تولید زیورآلات را کاهش می‌دهد/ تکنولوژی‌ پرینت سه‌بُعدی بومی‌سازی شد

مدیرعامل شرکت فناور «کهن صنعتگران خلّاق» تأکید کرد: سال ۹۸ بعد از یک سال مطالعه، تحقیق و تلاش بالاخره نمونه اولیه پرینتر سه‌بُعدی با تکنولوژی MSLA را آماده کردم و مورد تست قرار گرفت و حدود چند ماه بعد به تولید انبوه رساندیم و از همان سال تاکنون درزمینه‌ ساخت دستگاه‌های «تولید به روش افزایشی» یا همان پرینتر سه‌بُعدی مشغول به کار هستیم.

نزاکت درباره اینکه از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده حاصل شده و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟ چنین پاسخ داد: با وجود اینکه از سال ۹۸ تولید و فروش داشته‌ایم، اما شرکت به‌طور رسمی و قانونی برای فعالیت در صنعت Additive manufacturing در سال ۱۴۰۰ تأسیس شد و اکنون با پنج نیروی کار فعال در حال فعالیت است.

ساخت محصولی فناورانه که هزینه‌ تولید زیورآلات را کاهش می‌دهد/ تکنولوژی‌ پرینت سه‌بُعدی بومی‌سازی شد

وی متذکر شد: ازجمله دستاورد‌های شرکت فناور می‌توان بومی‌سازی برخی تکنولوژی‌های پرینت سه‌بُعدی با مشخصات فنی خاص اشاره کرد، همچنین ارائه‌ ابداعاتی که موجب ارتقای این صنعت شده و اکنون دیگر فعالان این صنعت در حال الگوبرداری از آنها هستند بخشی از کارنامه خوب شرکت است.

مدیرعامل این شرکت فناور، زمینه فعالیت، نوع محصول و خدمات این شرکت را چنین برشمرد: شرکت در زمینه تحقیق، توسعه و تولید ماشین‌آلات چاپ سه‌بُعدی، ماشین‌آلات وابسته، تجهیزات جانبی و مواد مصرفی به‌صورت فوق تخصصی مشغول به کار است.

نزاکت یادآور شد: ازجمله محصولات در حال تولید شرکت فناور می‌توان پرینتر‌های سه‌بُعدی با تکنولوژی DLP و LCD، رزین‌های ریخته‌گری فوق‌دقیق و دستگاه‌های Post Prosseing را ذکر کرد.

ساخت محصولی فناورانه که هزینه‌ تولید زیورآلات را کاهش می‌دهد/ تکنولوژی‌ پرینت سه‌بُعدی بومی‌سازی شد

وی تأکید کرد: این شرکت فناور مراحل تحقیق و توسعه پرینتر سه‌بُعدی با تکنولوژی SLM را هم با موفقیت سپری کرده است و امیدواریم نمونه اولیه این محصول را که تکنولوژی آن در دست معدود کشور‌هایی مانند آمریکا و آلمان است به‌زودی تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت فناور با تأکید بر اینکه محصولات تولید شده توسط این شرکت بدون اغراق از نظر مشخصات فنی، ابداعی و کیفی در سطح جهانی بی‌رقیب هستند، ادامه داد: با این وجود دانشگاه سهمی از فعالیت ما ندارد و هیچ‌گونه مراوده مالی با دانشگاه نداشته‌ایم.

نزاکت در پاسخ به سؤال دیگر که محصول شرکت فناور شما چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند؟ بیان کرد: امروزه بیشترین کاربرد پرینتر‌های سه‌بُعدی در بخش طلاسازی، دندان‌سازی و مدل‌سازی است و این شرکت برحسب سلیقه بازار طلاسازی یا به عبارتی بازار ریخته‌گری دقیق را به‌عنوان بازار هدف خود برگزیده است.

صنعت طلاسازی بدون پرینتر‌های سه‌بُعدی فلج می‌شود

وی توضیح داد: در پروسه‌ تولید زیورآلات طلا به‌روش ریخته‌گری بعد از انجام طراحی سه‌بُعدی کامپیوتری نوبت به ساخت مدل فیزیکی برای قالب‌گیری می‌رسد که طلاسازان در این مرحله از پرینتر‌های سه‌بُعدی رزینی و رزین ریخته‌گری بهره می‌برند که موجب بالارفتن سرعت تولید، سبک‌سازی زیورآلات و بیشتر شدن تنوع آنها می‌شود.

مدیرعامل شرکت فناور مطرح کرد: پرینتر‌های سه‌بُعدی جزء دستگاه و ابزار‌هایی هستند که در پروسه ساخت مصنوعات طلا در مراحل آغازین کار مورد استفاده قرار می‌گیرند و به جرئت می‌توان گفت که جزء جدایی‌ناپذیر این صنعت شده است؛ به‌طوری‌که صنعت طلاسازی بدون پرینتر‌های سه‌بُعدی تا مرز فلج شدن قابل تصور است.

ساخت محصولی فناورانه که هزینه‌ تولید زیورآلات را کاهش می‌دهد/ تکنولوژی‌ پرینت سه‌بُعدی بومی‌سازی شد

نزاکت عنوان کرد: کیفیت و دقت قالب‌های چاپ شده توسط پرینتر سه‌بُعدی دو مؤلفه‌ مؤثر در کاهش هزینه‌های تولید زیورآلات هستند که دستگاه‌های تولید شده توسط شرکت علاوه بر پارامتر‌های ذکر شده از سرعت بالا، هزینه‌ نگهداری مایل به صفر و طول عمر زیادی برخوردار هستند که مجموع این ویژگی‌های مثبت در کنار قیمت رقابتی سبب استقبال و رضایت زیاد طلاسازان گشته و بخشی از نیاز این بازار را تأمین کرده و می‌کند.

وی، نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را اینگونه برشمرد: فروش بسیار دشوار‌تر از تولید است و استعداد، خلّاقیت و نوآوری در ایران به وفور موجود بوده و آنچه مهم بوده، حمایت از فناوران در قالب کمک برای فروش محصولاتشان است. «تاجر» و «بازرگان» حلقه گمشده در محصولات فناورانه هستند که می‌توانند با ورود به این عرصه کمک زیادی به رونق گرفتن بازار محصولات فناورانه کنند.

«تاجر» و «بازرگان» حلقه گمشده در محصولات فناورانه هستند که می‌توانند با ورود به این عرصه کمک زیادی به رونق گرفتن بازار محصولات فناورانه کنند

مدیرعامل شرکت فناور درباره اینکه آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه، مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید و انتظارتان از مسئولان چیست؟ چنین پاسخ داد: متأسفانه تا امروز هیچ‌گونه حمایت مادی و معنوی از جانب هیچ شخص و سازمانی نداشته‌ایم که البته نیازمند حمایت نیز نبوده‌ایم.

نزاکت اضافه کرد: در طول چند سال گذشته تنها یک بار پیشنهاد همکاری مشارکتی برای تولید انبوه پرینتر‌های SLM دادیم که این پیشنهاد در قالب بیزنس پلن در شورای سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز مطرح شد و با وجود اینکه نظر جمع مساعد بود، اما رأی به سرمایه‌گذاری داده نشد!

وی افزود: تحقیق، توسعه و ساخت نمونه اولیه یک محصول بیشترین هزینه را در فرآیند تولید دارد؛ به‌خصوص که محصول از تکنولوژی بالا و پیچیده‌ای برخوردار باشد؛ از سویی هزینه بازاریابی و فروش چنین محصولات فناورانه‌ای نیز بالاست و زیاد بودن این هزینه‌ها سبب فشار دوچندان بر تولیدکننده شده و این فشار به مرور موجب افت انگیزه تولیدکننده خواهد شد.

مسئولان در یکی از فرآیند‌های تولید ورود کنند

مدیرعامل شرکت فناور متذکر شد: پیشنهاد می‌کنم مسئولان با در نظر گرفتن اینکه سود محصولات فناورانه بیش از ۳۰۰ درصد بوده و از توجیه سرمایه‌گذاری خوبی برخوردارند در یکی از فرآیند‌های تولید ورود پیدا کنند تا علاوه بر حمایت از تولید دانش و ثروت‌آفرینی از فشار تولیدکننده نیز بکاهند.

نزاکت درراستای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه‌ها پیشنهاد کرد که بزرگ‌تر کردن مراکز رشد در اندازه‌ای که صرفاً کاربرد دفتری برای شرکت‌ها نداشته باشند و شرکت‌ها بتوانند علاوه بر کار‌های دفتری و تحقیقاتی اندک تولیدی نیز انجام دهند می‌تواند به رونق و شکوفایی مراکز رشد کمک فراوانی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته