دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1403 - 12:59

ایده‌ای دانشجویی که کار را از دست ۳ کشور بزرگ جهان گرفت + فیلم

ایده‌ای دانشجویی که کار را از دست ۳ کشور بزرگ جهان گرفت + فیلم
یک شرکت فناور با کاربردی کردن یک ایده دانشجویی موفق به بومی‌سازی دستگاه نصب قطعات بسیار ریز الکترونیکی روی مدار شد، فناوری‌ای که پیش از این در انحصار سه کشور آمریکا، چین و آلمان بود.
کد خبر : 914664

امیرعلی معلم مدیرعامل و مؤسس یک واحد فناور و دانشجوی ارشد مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در تشریح چگونگی تشکیل این شرکت اظهار کرد:‌ سال ۱۴۰۱ با هدف ارتقای سیستم اتوماسیون شرکت‌ها و تولیدی‌ها این شرکت در مرکز رشد واحد‌های فناور این واحد دانشگاهی راه‌اندازی شد. 

وی افزود: این شرکت دارای سه محصول اصلی شامل خط تولید فیلامنت پرینتر سه‌بعدی با پردازش تصویر، پرینتر‌های سه‌بعدی پیشرفته و دستگاه PNP یا برداشت و گذاشت اتوماتیک قطعات حساس الکترونیکی است و در مهندسی معکوس، ساخت و تولید انواع برد‌های الکترونیکی پیشرفته و ماشین‌آلات حساس در زمینه‌های مهندسی پزشکی، برق و الکترونیک، اتوماسین و پردازش تصویر نیز فعالت دارد.

مدیرعامل و مؤسس واحد فناور «ویرا بعد پارسیان» مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر اضافه کرد:‌ این شرکت از سال ۱۳۹۹ به‌عنوان هسته فناور الکترومدیکال با هدف طراحی خط تولید فیلامنت‌های پرینتر‌های سه‌بعدی در مرکز رشد این واحد دانشگاهی آغاز به کار کرده و سپس به‌عنوان واحد فناور ادامه به فعالیت داده است. 

معلم با بیان اینکه طراحی، مهندسی معکوس و ساخت انواع دستگاه‌های مکاترونیکی که نمونهٔ داخلی نداشته و مورد نیاز کشور فعالیت اصلی واحد فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر است، درباره دستاورد‌های این شرکت گفت:‌ در طول مدت فعالیت ابتدا دستگاه‌های پرینتر سه‌بعدی طراحی و به تولید رسید سپس با توجه به نیاز بازار خط تولید فیلامنت پرینتر سه‌بعدی با استفاده از پردازش تصویر طراحی و ساخته پس از آن دستگاه PNP یا همان مونتاژ و جای گذاری قطعات ریز الکترونیکی موسوم به SMD مهندسی معکوس، طراحی و ساخته شد.

وی عنوان کرد:‌ محصول اصلی این شرکت دستگاه PNP یا دستگاه مونتاژ قطعات SMD است که این دستگاه اساس و پایه تولید برد‌های الکترونیکی ازجمله برد‌های الکترونیکی روشنایی، برد الکترونیکی‌های لوازم‌خانگی و همه دستگاه‌هایی که دارای برد‌های الکترونیکی هستند. این محصول سرعت تولید برد‌های الکترونیکی و دقت مونتاژ قطعات را به‌صورت چشمگیری افزایش داده و باعث کم شدن هزینه محصول تولیدی می‌شود. کاربرد اصلی این دستگاه برای تولید انواع برد‌های روشنایی ازجمله لامپ‌ها، مهتابی‌ها و پروژکتور‌های آل‌ای دی بوده که نیاز روزمره مردم است.

مدیرعامل واحد فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر توضیح داد:‌ دستگاه PNP ساخت شرکت دارای دو نازل برای برداشتن قطعات به‌صورت همزمان بوده؛ نازل‌ها و مکانیسم آنها و فیدر قطعات کاملاً بومی‌سازی شده و توسط خود شرکت به اجرا درآمده است.

معلم با اشاره به اینکه مهم‌ترین مانع در تجاری‌سازی سرمایه ثابت و هزینه‌های تحقیق و توسعه است، مطرح کرد:‌ دانشگاه نقش بسزایی در رشد و شکوفایی محصولات داشته و انتظار از مسئولان حمایت معنوی و مادی بیشتر است.

وی با تأکید بر اینکه نیازمند همکاری و تعامل دیگر واحد‌ها و هسته‌های فناور، مراکز رشد دیگر واحد‌ها و شهرک‌های علمی و تحقیقاتی و صنعتی هستیم، بیان کرد: ارائهٔ تسهیلات خرد برای طرح‌های مورد تأیید شورای مرکز رشد، راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مفید در مرکز رشد، تشکیل گروه‌هایی از دانشجویان متخصص در زمینه‌های مختلف می‌تواند سرعت رشد و شکوفایی مراکز رشد را دوچندان کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته