دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1403 - 00:10
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح شد؛

تهیه برنامه بهینه‌ساز مقطع سد‌های خاکی توسط فناوران داخلی

تهیه برنامه بهینه‌ساز مقطع سد‌های خاکی توسط فناوران داخلی
مدیرعامل یک شرکت فناور گفت:‌ یکی از دستاورد‌های این شرکت تهیه برنامه بهینه‌ساز مقطع سد‌های خاکی بوده که با هدف بهینه‌سازی و کاهش هزینه سد‌ها و بند‌های خاکی انجام شده است.
کد خبر : 912667

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با توجه به دشواری و پیچیدگی طراحی بدنه سد‌های خاکی به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین سازه‌های عمرانی و عدم امکان دست یافتن به طرح ایده‌آل و بهینه با آزمون‌وخطا‌های محدود طراحان این سدها، نیاز به نرم‌افزاری هوشمند که با ابزار هوش مصنوعی و استفاده از الگوریتم‌های بهینه‌سازی فراکاوشی بتواند با حفظ و رعایت ضوابط فنی، مقاطع بهینه‌تری نسبت به آنچه طراحان این سد‌ها به دست می‌آورند به شدت حس می‌شود، قطعاً با توجه به هزینه‌های چندین هزار میلیاردی برای ایجاد سد‌ها، کاهش هزینه‌های ناشی از کاهش احجام سد‌ها بسیار چشمگیر خواهد بود.

در همین راستا شرکت فناور عضو مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی گرگان موفق به تهیه برنامه بهینه‌ساز مقطع سد‌های خاکی با هدف بهینه‌سازی و کاهش هزینه سد‌ها و بند‌های خاکی شده که برای اطلاع از چگونگی تهیه این برنامه و دستاوردهای این شرکت فناور با امین رضایان مؤسس و مدیرعامل این شرکت گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه خواهیم خواند.

آنا: درباره واحد فناور خود و زمینهٔ کاری آن توضیحات کاملی را ارائه فرمایید.

رضایان:‌ شرکت شایان طرح هیرکان به‌عنوان شرکت فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان با توجه به ظرفیت علمی و فنی موجود در این واحد دانشگاهی با هدف اصلی تولید محصولات فناورانه عمرانی تأسیس شد. علاوه بر این هدف اصلی این شرکت سه هدف برای خود تعریف کرده که شامل انجام طرح‌های تحقیقاتی درباره مخاطرات ژئوتکنیکی مانند فرونشست و زمین لغزش، ارائه خدمات درباره طرح بهینه سازه‌ها با استفاده از محصولات نرم‌افزاری این شرکت و آموزش دانشجویان و مهندسن استان در حوزه مطالعات و طراحی سازه‌ها و نرم‌افزار‌های عمرانی می‌شود.

آنا: از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده حاصل شده است و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟

رضایان:‌ این شرکت اواخر سال ۱۴۰۰ با هدف اصلی تولید محصولات فناورانه عمرانی تأسیس و با وجود گذشت مدت کوتاه از تأسیس آن موفق به تولید محصولاتی در این حوزه شد. یکی از دستاورد‌های این شرکت تهیه برنامه بهینه‌ساز مقطع سد‌های خاکی بوده که با هدف بهینه‌سازی و کاهش هزینه سد‌ها و بند‌های خاکی تهیه شده است.

یکی دیگر از دستاورد‌های این شرکت طرح و ساخت و اجرای سازه‌های ژئودزیک به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های سازه‌ای معاصر بوده که دامنه کاربرد آن بسیار گسترده و فراتر از سازه‌های عمرانی است تا آنجا که علاوه بر استفاده از آنها به‌عنوان سازه‌های موقت و دائم زیبا و مقاوم و با سرعت اجرای بالا که به‌عنوان واحد‌های مسکونی و اقامتی و گردشگری کاربرد دارند، می‌توان از آنها به‌عنوان گلخانه، زیست پارک‌های سرپوشیده، گنبد‌های ساختمان‌ها، چادر‌های کمپ، اسکان موقت در حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل، مبلمان شهری، مبلمان ویلا‌ها و اماکن گردشگری، پارک بازی کودک، المان‌های تزئینی شهری، دکوراسیون، لوسترسازی و ... استفاده کرد.

دستاورد سوم این شرکت ساخت نوآورانه المان‌های پرکاربرد در تأسیسات عمومی کشور است که غالباً فلزی یا حاوی آرماتور و یا عناصری بوده، ارزش سرقتی دارند و به راحتی قابل سرقت هستند؛ به گونه‌ای که اولاً در عین حفظ کارایی ارزش سرقت نداشته باشند و ثانیاً سرقت آنها دشوارتر شود. در این باره می‌توان تولید درپوش‌های ضد سرقت حوضچه‌های مخابراتی و حوضچه‌های فاضلاب را ذکر کرد.

این شرکت با انجام طرح تحقیقاتی «بررسی و عوامل تأثیرگذار در فرونشست زمین در استان گلستان و راهکار‌های اجرایی در راستای کاهش مخاطرات ناشی از آن» که جزء طرح‌های اولویت‌دار استان در سال ۱۴۰۰ بوده و سال ۱۴۰۲ با موفقیت خاتمه پیدا کرده گام موفقی درباره طرح‌های پژوهشی در زمینه مخاطرات ژئوتکنیکی برداشته است.

آنا: آیا شرکت فناور شما در کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه نقشی داشته است؟ و دانشگاه سهمی از فعالیت شما دارد؟

رضایان:‌ بله، دانشگاه در همه درآمد‌های حاصل از فعالیت‌های شرکت، سهیم بوده و به این ترتیب این شرکت فناور رو به توسعه در کسب درآمد‌های غیرشهره‌ای دانشگاه سهیم است.

آنا:‌ محصول و نوع خدمت شرکت فناور شما چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند؟

رضایان:‌ یکی از دستاورد‌های این شرکت تهیه برنامه بهینه‌ساز مقطع سد‌های خاکی بوده که با هدف بهینه‌سازی و کاهش هزینه سد‌ها و بند‌های خاکی انجام شده است.

دستاورد دیگر این شرکت سازه‌های ژئودزیک بوده که برای مالکان زمین‌های کشاورزی واقع در خارج از بافت روستا، صاحبان اماکن گردشگری، معماران علاقه‌مند به گنبد در ساختمان‌ها، طبیعت‌گردان و کمپ‌های در دل طبیعت و آفرودبازان؛ فروشگاه‌های موقت و غرفه داران نمایشگاه‌های موقت و فصلی، صاحبان رستوران‌های سرباز یا واقع روی بام، هیئت‌های مذهبی و موکب‌های اربعین در داخل و خارج کشور، ویلا‌ها و اماکن گردشگری، شهرداری‌ها،‌ فروشگاه‌های، نمازخانه‌ها، نمایشگاه‌های گیاهان و حیوانات، پارک بازی‌های سرپوشیده کودکان و ... واقع در پارک‌ها، کمپ‌های بزرگ اسکان مسافران نوروزی، المان‌های شهری جذاب توأم با نورپردازی،  سازمان مدیریت بحران استان و کشور برای اسکان میان‌مدت زلزله‌زدگان و سیل‌زدگان و علاقه‌مندان به کارآفرینی درباره گلخانه و گردشگری روستایی بسیار کاربردی است.

درپوش‌های ضد سرقت حوضچه‌های مخابراتی و فاضلاب یکی دیگر از دستاورد‌های این شرکت بوده تا در کنار اقتصادی بودن ارزش سرقت برای سارقان نداشته باشند و به دلیل امکان باز شدن بسیار دشوارتر برای سارقان و خرابکاران از نظر سرقت تجهیزات داخل حوضچه و خرابکاری در آن نیز بسیار ایمن‌تر باشد. در عین حال باز و بسته کردن آن به‌منظور تعمیر و نگهداری و نظافت برای کارکنان شرکت سهل و آسان باشد این درپوش‌ها در حوضچه‌های شرکت مخابرات و زیرساخت، شرکت آب و فاضلاب قابل استفاده هستند.

آنا:‌ نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را بیان کنید.

رضایان:‌ در کنار نواقص و کمبود‌های شرکت و اعضای آن قطعاً در کنار نکات مثبت و امیدبخش و همکاری‌ها، کاستی‌هایی در این باره در پیکره دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان سازمان حمایتگر شرکت‌های فناور عضو مرکز رشد آن و یکی از ذی‌نفعان موفقیت این شرکت‌ها وجود دارد که شامل تنگ‌نظری برخی مدیران و جدی نگرفتن موضوع حمایت کافی و مناسب از شرکت‌های فناور فعال،‌ در اختیار نگذاشتن مشاوران قوی و خوب جهت راهنمایی و همراهی مستمر در زمینهٔ تجاری‌سازی محصولات فناور و عدم اقدام‌های حمایتی یا اقدام بسیار زمان‌بر و با پروسهٔ طولانی حمایت‌هایی مانند تسهیلات مالی و خرید نمونهٔ آزمایشی و ...می‌شود.

قطعاً با جدی‌تر شدن دیدگاه مدیران دانشگاه آزاد اسلامی در این باره و تدوین دستورالعمل‌های حمایتی و تخصیص منابع مالی مناسب در این باره و کنترل اجرای مطلوب آن بسیاری از این کاستی‌ها برطرف و مسیر پیشرفت واحد‌های فناور بیش‌ازپیش هموار می‌شود.

آنا: آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید؟ و انتظارتان از مسئولان چیست؟

رضایان:‌ هرچند قطعاً حمایت‌هایی از جانب دانشگاه و مسئولان ذی‌ربط بوده؛‌ اما تاکنون این حمایت‌ها کافی نبوده و نه تنها در زمینه مالی غالباً شرکت‌های فناور با ظرفیت محدود مالی خود و بدون حمایت‌های مالی دانشگاه روند توسعه را طی می‌کنند؛ بلکه حتی در مرحله تجاری‌سازی محصولی که با بودجه شخصی خود به ثمر نشانده‌اند هم حمایت کافی نمی‌شوند.

انتظار می‌رود مسئولان دانشگاه با جدی‌تر گرفتن این حوزه اول اقدام به تدوین دستورالعمل‌های ایده‌آل‌تر حمایتی شرکت‌ها و واحد‌های فناور کرده، ثانیاً منابع کافی و سریع‌الوصول برای این حمایت‌ها تخصیص دهند و دوم با نظارت مستمر و بیشتر از اجرای خوب و به هنگام و عادلانه این حمایت‌ها اطمینان حاصل کنند.

آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه‌ها چه پیشنهادی ارائه می‌دهید؟

رضایان:‌ به‌طور کلی تا زمانی که پیش‌قراولان این حوزه اعم از واحد‌ها و شرکت‌های موجود متشکل از اعضای هیئت علمی و یا دانشجویان صرفاً مرکز رشد واحد‌های دانشگاهی را که چه‌بسا مدیران دلسوز و مجرب (ولی با منابع و اختیارات ناچیز) داشته باشند را به‌عنوان مراکزی مشوق بدانند و نه مهیاکننده و فراهم آورندهٔ زمینهٔ رشدشان چنان‌که از نام مرکز رشد چنین توقعی می‌رود قطعاً مراکز رشد آن‌طور که باید شکوفا نخواهند شد.

سایر اعضای هیئت علمی و دانشجویان غیرفعال در این حوزه نیز با دیدن این عدم رضایتمندی واحد‌ها و شرکت‌های پیش‌قراول و حتی جدا شدن آنها از این مراکز به این مراکز ملحق نخواهند شد. 

آنا:‌ تازه‌ترین فعالیت‌ها و نیز برنامه‌های آیندهٔ خود را تشریح فرمایید.

رضایان:‌ اکنون شرکت مشغول بازاریابی محصولات موجود، ساخت محصولات جدید، کاربرپسندتر و با بازار وسیع‌تر در بخش خصوصی است.

به گزارش آنا،‌ امین رضایان مؤسس و مدیرعامل شرکت شایان طرح هیرکان اهل گرگان از سال ۱۳۸۹ هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان بوده که دارای کارشناسی در رشته مهندسی عمران از دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران – خاک و پی از دانشگاه مازندران و دکتری رشته عمران – خاک از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است. تخصص و علاقه حرفه‌ای اصلی وی طراحی انواع سازه‌های عمرانی به‌ویژه سازه‌های ساختمانی و ژئوتکنیکی بوده بخش زیادی از عمر خود را صرف آموزش طراحی سازه‌های عمرانی به دانشجویان و مهندسان عمران کرده و درباره مخاطرات ژئوتکنیکی به‌ویژه ناپایداری شیروانی‌ها و فرونشست تحقیق می‌کند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته